بزرگداشت خوشنویسان؛ برادران میر خانی

به قلم: فرهاد جلیلیان

از اتفاقات خوب روزهای اخر خرداد ۱۴۰۱ برگزاری بزرگداشت دو استاد خوشنویسی و اخلاق برادران سید حسن و سید حسین میرخانی بود.

نمانامه: این آیین در فرهنگسرای گلستان با حضور تعداد قابل توجهی از هنر مندان، هنردوستان و چهره های فرهنگی و خوشنویسی برگزار شد‌. در این مراسم با همکاری بخش فرهنگی شهرداری منطقه ۸ تهران به مدیریت سعید رنجبریان و انجمن خوشنویسان ایران به ریاست غلامحسین امیرخانی به شکلی آبرومند از دو استاد بزرگ عرصه هنر خوشنویسی تجلیلی شایسته به عمل آمد.
اهمیت سید حسین میرخانی بیشتر از جهت نگارش متون فاخر دینی و ادبی بود و برادرش سید حسن میرخانی بیشتر در آموزش و تربیت هنرجویان و نسل بعدی خوشنویسان تأثیر گذار بود. این دو برادر رویهمرفته چهارصد خوشنویس ممتاز تربیت کردند و حضور آنان در عرصه خوشنویسی، موجب تحول و رونق بیش از پیش این هنر فاخر در سطح کشور شده بود. بهانه برگزاری این آیین، چهلمین سالگرد درگذشت سیدحسین میرخانی درگذشته ۱۳۶۱ بود.
اعضای پنل که هر کدام از منظری به این دو شخصیت فرهنگی و هنری و ذکر خاطرات خود از آنان پرداختند، عبارت بودند از:
غلامحسین امیرخانی، یدالله کابلی خونساری، مهدی فروزنده، احمد امیر فلسفی، هادی منتظری.
البته به نظر جمعی از منتقدان، در این جمع جای استادان خوشنویس دیگر (مانند: محمد احصایی، عباس اخوین، محمد‌حسین عطارچیان و کیخسرو خروش)، خالی بود، زیرا این چند تن از شاگردان مستقیم و دیرپای برادران میرخانی بودند، در حالیکه سوابق و مدت هنرجویی یکی دو تن از اعضای پنل نزد این بزرگان تداوم کافی نداشته است.
از طرف دیگر، علی شیرازی از خطاطان موجه هم که به پنل دعوت شده بود، شاید به همین دلایل که ترکیب پنل را قابل توجیه نمی‌دانست ، از شرکت در مراسم خودداری کرده بود و با وجود آنکه نامش با حروف درشت در ردیف اعضای پنل به چشم می خورد، در برنامه حضور نیافت و صندلی اش تا آخر مراسم در جایگاه خالی ماند.
شرکت نکردن علی شیرازی در این نشست، یادآور عدم حضور یدالله کابلی خونساری در مراسم رونمایی از نمایشگاه آثار عباس رحیمی، مبدع و مخترع سبک نقاشی خط موسوم به « نگارینه خط» در مؤسسه فرهنگی اکو بود که با وجود اعلام حضور او از چندین هفته قبل در روز موعود حضور پیدا نکرد و از این‌گونه نمونه ها در همایش ها، افتتاحیه ها و نمایشگاه ها زیاد می‌توان شاهد بود.
از طرف دیگر، حضور چهره‌های نام آشنای فرهنگی و ادبی و هنری متعددی بر رونق این آیین فاخر افزود. یکی از این چهره ها، پروفسور سیدحسن امین، فیلسوف،حقوقدان، نویسنده و ادیب پرآوازه ایران بود که ورود او با استقبال گرم استاد غلامحسین امیرخانی عضو ارشد پنل و رئیس انجمن خوشنویسان مواجه شد. امیرخانی، به محض ورود پروفسور امین به مراسم، کلام خود را قطع کرد و ضمن خیر مقدم به وی، جمله ای چند در توصیف و تکریم وی بر زبان راند. در برنامه امضای لوح سپاس نیز که سیدعباس سجادی مجری برنامه از پروفسور امین به رفتن به جایگاه و امضای لوح سپاس در کنار اعضای پنل دعوت کرد، پروفسور امین مورد تشویق مجدد قرار گرفت.
پروفسور امین، دلیل شرکت خود را در آیین بزرگداشت برادران سیدحسین و سیدحسن میرخانی علاقه به هنر خوشنویسی و داشتن مجموعه ای نفیس از کتب خطی و مرقعات و تابلوهای خوشنویسی اعلام کرد. امین عضو قدیمی انجمن مجموعه داران ایران با همکاری، منوچهر لطفی، ایرج حسابی، ناصر حسن زاده و کامران نجف زاده، است. امین دلیل دیگر حضور خود را آشنایی پدرش سیدعلینقی امین با سیدحسین میرخانی از طریق پدر خانم او مهندس عبدالله مخبر فرهمند شاعر آیینی متخلص به مخبری( پسر حسن مخبر فرهمند نماینده ادوار مجلس از همدان و از یاران دکتر محمد مصدق و برادر پروفسور جعفر مخبر فرهمند نماینده مجلس از تهران) اعلام کرد.
همکاری و حضور پررنگ اعضای خانواده میرخانی و بستگان از جمله شرمین ملا هادی (تهرانی) نیز رونق بخش محفل بود.
این مراسم با نواختن کمانچه به وسیله هادی منتظری پایان یافت.