نگاهی به پرونده ترور رهبر حماس در تهران:

اهداف زمانی و مکانی یک ترور!

۱- نتانیاهو می‌داند که آرام شدن اوضاع یعنی گشوده شدن پرونده وی در داخل و خارج اسراییل بنابراین پایان بحران غزه ولو با پیروزی نظامی اسراییل برای او آغاز مشکلات شخصی است در نتیجه، راهبرد او استفاده از ظرفیت‌های افراطی‌گری ائتلاف راست یهودی و استمرار و تشدید بحران است.

۲- نتانیاهو می‌داند که امریکا مادامیکه اسراییل در وضعیت خطر قرار بگیرد حامی اسراییل خواهید بود و امید دارد که نتیجه تشدید بحران به دخالت مستقیم آمریکا و عهده‌داری جنگ نیابتی علیه ایران یا دستکم تداوم قبول بار حمایت تمام قد منجر شود.

۳-از نظر راستگرایان حاکم در اسراییل، حماس صرفا پدیده‌ای فیزیکی با ماهیتی نظامی است پس راه حل نظامی دارد و پرونده حماس نیز در غزه بسته شده است. با این فرض، پایان حماس و آغاز فاز دوم یعنی رویارویی با حزب الله را با سه هدف نمادین کلید زد:
الف:ترور هنیه
ب: ترور هنیه در تهران
ج: همزمانی ترور هنیه (به مثابه فرجام غزه) با ترور فواد شکری (آغاز فاز دوم : مواجهه با حزب‌الله)

محل ترور از چند جهت اهمیت داشت:

اول اینکه: اسراییل پیروزی پزشکیان را تلاشی برای پررنگ کردن دیپلماسی و تلاش ایران برای تنش زدایی و تعامل و خارج شدن از چرخه امنیتی سازی ایران می‌بیند . اسراییل از ایرانی که یک مساله امنیتی تلقی شود استقبال می‌کند و کم رنگ شدن آن، خط قرمز اسراییل است از سویی دیگر امیدوار کردن رای دهندگان به تغییر و بهبود و میدان‌داری دیپلماسی و گفتگو یعنی کاسته شدن از شکاف‌های داخلی ایران، پس هرگونه اقدامی که ایران در مسیری ناگزیر و به سمت امنیتی شدن و تقابل ببرد به همان درجه دولت را در شرایط دشوارتری قرار می‌دهد و تعامل و تنش‌زدایی و امید نسبی جامعه را به حاشیه می‌برد.

۴- اسراییل پیشتر این گزاره را مطرح و در ذهن غرب تثبیت کرده بود که منشاء بحران منطقه در تهران است. تثبیت نام حماس به عنوان گروه تروریستی نیز از مدتها پیش انجام شده بود. حالا با ترور او در تهران در پی تثبیت هر دو گزاره است.

۵- تثبیت اسطوره شکست‌ناپذیری اسراییل و ناتوانی قدرت های منطقه در کنش و واکنش برابر با اسراییل در یکسال اخیر به شدت مخدوش شده و اعتماد به نفسی را نیز برای نیروهای همسو با ایران از حوثی تا حشد الشعبی ایجاد کرده بود. ایران و حزب‌الله تقریبا در همه زد و خوردها با اسراییل دست به عمل متقابل زده‌اند (برابر نهادی گرفتاری اسراییل در هشت ماه اخیر با ترورهایی که در ایران توسط اسراییل صورت گرفته است و نیز واکنش‌های حزب‌الله) لذا به تدریج دست بالای اسراییل در منطقه را زیر سوال برده است. ترور هنیه تلاش مجدد اسراییل برای احیای دوباره «امتناع بازدارندگی رقبا» و امید به تبدیل بحران به جنگی گسترده‌تر است به نحویکه دامان ایران را نیز فرابگیرد. در تحلیل اسراییل اگر ایران پاسخ ندهد، این هدف محقق شده است و اگر پاسخ بدهد موارد مطرح شده در ۴ مورد پیش‌گفته محقق شده است.