دوزیست متفاوت ترین و قوی ترین کار برزو نیک نژاد
نمانامه: منتقد سینما گفت: اگرچه «دوزیست» سعی کرده است تا از الگوی داستانهایی با پایان شگفتانگیز که در آخر قصه یک پیچش دارند، استفاده کند ولی لازم بود بدون این که بخواهد پایان فیلم را لو دهد از نشانههایی بهره میبرد که مخاطب با ارجاع به آنها یقین پیدا کند فریب نخورده است.
حمیدرضا مدقق در نقد فیلم سینمایی دوزیست که این روزها در حال اکران است، گفت: دوزیست متفاوت ترین و قوی ترین کار برزو نیک نژاد تا به امروز است؛ ساخته های پیشین نیک نژاد هم از جمله آثار متوسط و متوسط رو به بالا بود و حالا او در دوزیست به یک درام اجتماعی نزدیک شده است که قصه اش را روان و خوب تعریف می کند.
این پژوهشگر حوزه رسانه افزود: به طور کلی باید گفت که برایند کار ایشان چه در مجموعه های تلویزیونی و چه در فیلم های سینمایی که ساخته است، نشان از پختگی کار این فیلمساز دارد.
وی بیان کرد: داستان دوزیست جالب است و روان روایت می شود البته پیچش یا Twist (به لحظه ای از فیلمنامه گفته می شود که فیلمنامه از مسیر قبلی خود خارج شده و وارد یک مسیر جدید گردد؛ لحظه ای که یک تغییر ناگهانی رخ می دهد. مهم ترین پیچش، در پرده سوم فیلمنامه و نزدیک به انتهای روایت است که در واقع یک جور غافلگیری بزرگ محسوب می شود تا مخاطب را دچار شوک نماید و تمام حدسیات او را نقش بر آب کند) پایانی فیلم به ناگهان اتفاق می افتد و شاید نیاز داشت یک زمینه چینی و پرداخت مبسوط تری برای آن شکل بگیرد.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: اگرچه دوزیست سعی کرده است تا از الگوی داستان هایی با پایان شگفت انگیز که در آخر قصه یک پیچش دارند، استفاده کند ولی لازم بود بدون این که بخواهد پایان فیلم را لو بدهد از نشانه هایی استفاده می کرد که مخاطب با ارجاع به این نشانه ها یقین پیدا کند که فریب نخورده است.
وی افزود: در فیلم هایی از این دست نشانه گذاری باید به شکلی صورت بگیرد که بیننده در پایان احساس فریب خوردن نداشته باشد و این گونه نگاه کند که اگر دقیق تر فیلم را دنبال می کردم و متوجه نشانه ها می شدم، قطعا رودست نمی خوردم؛ پس من دقیق نگاه نکردم و نه این که کارگردان عامدانه چیزی را از من پنهان کرده باشد.
مدقق با اشاره به کیفیت بازی بازیگران در این فیلم سینمایی یادآور شد: بازی ها در مجموع قابل قبول است؛ مثلا ستاره پسیانی به خوبی از پس نقش خود برآمده است.
این منتقد سینما تصریح کرد: هادی حجازی فر بازی متفاوتی را در این فیلم دارد و دوزیست این فرصت را برای ایشان فراهم کرده است که از آن قالب پیشینی که به ویژه در فیلم های محمدحسین مهدویان پیدا کرده بود بیرون بیاید.
مدقق توضیح داد: در واقع ما هادی حجازی فر را در آتابای (نیکی کریمی ۱۳۹۹) و به ویژه در دوزیست متفاوت تر از گذشته می بینیم و این نکته مثبتی در کارنامه کاری یک بازیگر است که دچار کلیشه نشود و به نوعی از آن قالب هایی که دائما او را در آن قرار می دهند، خارج شود.
وی تاکید کرد: الهام اخوان که نقش دختر آسیب دیده در این قصه را بازی می کند (این اولین بازی ایشان در سینماست) بازی قابل قبولی را از خود به نمایش می گذارد.
این مجری تلویزیونی افزود: در مورد فضای روایت این داستان هم باید گفت که لوکیشن و طراحی ای که برای این فیلم صورت گرفته هم خوب و از نقاط قوت این داستان است.
وی افزود: دوزیست از جمله فیلم های اجتماعی است که نمی خواهد خیلی فقرنمایی کند یا بدبختی را در فیلم زار بزند. بر این اساس و به رغم این که قصه در مورد آدم های طبقه پایین جامعه است اما فقر این زندگی گل درشت نیست که بیننده را با اعصاب خورد از سینما خارج کند.
درباره فیلم دوزیست
دوزیست فیلمی به کارگردانی و نویسندگی برزو نیکنژاد و تهیهکنندگی سعید خانی محصول سال ۱۳۹۸ است. این فیلم در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر در ۱۳۹۸ حضور داشت.
فیلم نامه، فیلم دوزیست روایت سرقت یک گاو صندوق توسط چند جوان است که در زندگی هایشان دچار مشکلات مالی هستند. فیلم با صحنههای شاد در یک عروسی آغاز میشود و شخصیتهای اصلیاش را در قالب طنز به مخاطب معرفی میکند. عطا، مجتبی و حمید در کنار آزاده شخصیتهای اصلی فیلم سینمایی دوزیستند که هرکدام در زندگی شخصیشان دچار مشکلاتی هستند و حالا برای پیش بردن داستان این فیلم، برحسب شرایط در کنار هم دیگر قرار گرفتهاند.
بازیگران اصلی فیلم سینمایی دوزیست عبارت اند از: هادی حجازیفر، جواد عزتی، ستاره پسیانی، مجید نوروزی، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی، سعید پورصمیمی و الهام اخوان.
این فیلم سینمایی که از ۲۰ مردادماه اکران شده تا به امروز چیزی نزدیک به ۱۹ میلیارد فروش را تجربه کرده است.
ارسال دیدگاه
در انتظار بررسی : 0