به قلم: جبار آذین ( منتقد و مدرس سینما )
پایگاه خبری نمانامه: «روز بلوا» یک درام اجتماعی سطحی و شعاری درباره بخشی از معضلات اقتصادی و اجتماعی کشور است که در قالب داستانی با محوریت یک روحانی خوشنام، حرف های خود را بازگو می کند. این فیلم را بهروز شعیبی، کارگردان سینما و تلویزیون که همچنان مسیر آموزش ایجاد ارتباط با مخاطب با زبان تصویر و نمایش در سینما و سیما را می پیماید به سفارش سازمان سیاسی/ رسانه ای و تبلیغاتی اوج ساخته است.
فیلم روز بلوا قراراست شخصیت “عماد” که یک روحانی مقبول و محبوب تلویزیونی است را با بازی بابک حمیدیان در قلب برخی مشکلات که برادر و پدر همسر و دیگر متخلفان اقتصادی از ایجاد گران آن هستند، به عنوان فردی سالم و صالح و البته بی خبر به تصویر کشد و بی گناهی او و بازی خوردنش توسط غارتگران بیت المال را به نمایش گذارد.
فیلم و مینی سریال روز بلوا، تمام وقایع و رخدادهای زندگی و کوشش های عماد برای اثبات بی گناهی اش را بدون ارائه هر گونه تحلیل و یا رویکردی که مخاطب رابه سوی کشف علل پیدایش و حضور و عملکرد مفسدان اقتصادی در جامعه، رهنمون شود و تصاویری واقعگرا از مناسبات غلطی که منجر به تخریب اقتصاد و سیاست و فرهنگ جامعه شده که نمونه کوچک آن حوادث زندگی عماد است، باز آفرینی کرده و عمدتا و درسطح محدود به بازگویی دغدغه ها و مشکلات عماد می پردازد.
در انتها هم بدون نمایش تصاویری روشن و گویا از علت ها و سبب ها به معلول ها آن هم در حد چند خرابکار اقتصادی و رها شدن همه چیز به حال خود با گرایش به شیوه خام پایان باز، عماد را تبرئه و تماشاگر را به حال خود وا می گذارد.
ترسیم و تصاویر رخدادها و واقعیت ها با نگاه دقیق وفادارانه و تحلیلی به واقعیت هادر بطن و بسترداستان روز بلوا راه نیافته و به جزعماد که کمی تا قسمتی از منظر شخصیت پردازی، باورپذیر شده، سایر کاراکترها در حد تیپ با همان نمادهای کلیشه ای اینگونه افراد باقی مانده اند. روز بلوا در پژوهش مضامین، داستان سازی و شخصیت پردازی، کارگردانی دقیق و هوشیارانه و نگاه تحلیلی آسیب شناسانه به موضوع ها و محتوای اجتماعی و اقتصادی خود، کم کار و کم توان است.
ارسال دیدگاه
در انتظار بررسی : 0