هفتمین همایش بین المللی شمس و مولانا در خوی

 

پروفسور امین در هفتمین همایش شمس و مولانا

پایگاه خبری نمانامه: هفتمین دوره این همایش بین المللی علمی و فرهنگی به مناسبت روز بزرگداشت شمس، در شهرستان خوی آغاز شده و به مدت چهار روز برگزار خواهد شد‎. برخی از چهره های سرشناس در حوزه های علمی، فرهنگی و سیاسی در این همایش صحبت کردند.

محمد بن علی بن ملک‌داد تبریزی ملقب به شمس تبریزی از صوفیان ایرانی مسلمان مشهور سدهٔ هفتم هجری است. آرامگاه شمس تبریزی در شهرستان خوی است.

پروفسور سید حسن امین درباره این همایش گفت: تحول روحی و معنوی مولانا، محصول برخورد او با شمس تبربزی است. مولانا پیش از دیدار شمس، پیرو مکتب عرفان زاهدانه ای بود که پدر و استادانش پیرو آن بودند، اما پس از برخورد با اعجوبه ای به نام شمس تبریزی متحول شد و مکتب عرفان عاشقانه را پی گرفت. پیشنهاد این است که آرامگاه شمس در شهر خوی با شکوه هر چه تمام تر ساخته شود و خوی به مثابه مزار شمس و تبریز به عنوان زادگاه شمس به شهرهای خواهرخوانده و همتای قونیه شناخته شوند تا عاشقان شمس و مولانا را به خود جذب کنند. برگزاری این همایش بین المللی در خوی و سمینارهای ملی و بین المللی مشابه در زمینه شمس پژوهی و مولانا شناسی مقدمه این اهداف عالیه است.

 در این رویداد نماینده مجلس شورای اسلامی و برخی مسئولان شهری و استانی از جمله فرماندار شهرستان و مدیرکل میراث فرهنگی به ایراد سخنرانی پرداختند.

البته این همایش با حاشیه هایی نیز همراه بود و حاضرین جمع اعتقاد داشتند در این همایش از اساتید مولانا شناس بهره نبردند و مسئولین به مشکلات تامین بودجه در بازسازی آرامگاه شمس و دیگر موضوعات غیر مرتبط که می توانست در جلسات اداری به آن پرداخته می شد، سخن گفتند.

به ادعای مدیر اجرایی پژوهشگران کشورهای فرانسه، آمریکا، اسپانیا، ترکیه. بنگلادش و لبنان مقالات خود را در حوزه ‌های ادبی و عرفانی و معرفتی در خصوص شمس و مولانا به دبیرخانه این همایش ارائه کرده اند.

در پایان گروه موسیقی ماهور به سرپرستی کیوان کرباس فروش به اجرای برنامه پرداختند و برخی از چهره های سرشناس یادداشتی در باب این همایش در دفتر یادبود آن نوشتند.