پایگاه خبری نمانامه: این روزها و با آمدن رئیس جدید صداوسیما و همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشمکش میان وزارت ارشاد و ساترا بر سر صدور مجوز آثار نمایش خانگی وارد فاز جدیدی شده، سامانه «الماس» تبدیل به تازهترین مسیر برای دریافت مجوز سریالهای خانگی شده است.
این مجوز از طریق شورای محتوایی صدور مجوز تولیدات حرفهای انجام میشود و بر این اساس ابتدا طرحهای ارائه شده بررسی اولیه و سپس مورد ارزیابی قرار میگیرند.
«الماس» از کی وارد بازی شد؟
آن گونه که غلامرضا میرحسینی دبیر شورای محتوایی تولیدات حرفه ای گفته، آثاری که به سامانه «الماس» ارائه میشوند در صورت صحت و نداشتن نقص بلافاصله به کارگروههای تخصصی ارسال میشود که در چند حوزه کودک، حادثهای و اکشن، طنز و ملودرام فعالیت دارند. حداقل سه نفر در هر کارگروه باید طرح را بخوانند و نظرات کارشناسی خود را ارائه کنند. از این پس مجوز محتوایی آثار نمایشی صرفاً با شورای محتوایی است و هیچ مجوزی نه ارشاد و نه نهاد دیگر نخواهد داد و اگر بدهد قانونی نیست.
این در حالی است که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفت و گو با فارس خبر از برگزاری جلساتی فشرده با صداوسیما و شورای عالی فضای مجازی داده بود تا مجوز ساخت فیلم و سریال برای نمایش خانگی به وزارت ارشاد بازگردانده شود. او اعلام کرد در یک ماهه اخیر گفتوگوهای خوب و فشردهای داشتیم و تقریبا در حال جمعبندی است تا در مراکز قانونی تصمیمگیری این کار اتفاق بیفتد. ما معتقدیم جایگاه نظارتی و شأن وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و امر نظارت و مباحث مربوطه قطعاً در مسیری که تا به حال بوده باید ادامه پیدا کند و اگر ابهامی هست و مسائل جدیدی پیش آمده که امروز نیازمند تصمیم گیری جدید است باید با رعایت همه قوانین موجود درباره آن تصمیم گیری شود.
موازی کاری در صداوسیما
حالا که سامانه الماس آغاز به کار کرده است، این ابهام به وجود آمده که با حضور ساترا چه لزومی به ایجاد سازمانی جدید در مورد مجوز نمایش خانگی وجود داشت؟ در حقیقت ساترا با این طراحی فعالیت خود را آغاز کرده که به تولیدات شبکه نمایش خانگی مجوز ساخت و توزیع بدهد و اگر ساترا کار خود را به خوبی انجام نمی دهد، چرا دچار تغییر ساختار نشده و در ادامه نهاد موازی با ساترا راه اندازی شده است؟ این در حالی است که هنوز نقل و انتقال مجوزها به ساترا نهایی نشده است.
نکته دیگر این است که مجلس چندی پیش طرحی را آماده کرد که در آن گرفتن مجوز برای تولید تسهیل شود و در این رابطه مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی اعلام کرده است که «با صداوسیما، وزارت فرهنگ و مدیران پلتفرمها در مورد مسائل و مشکلات بوجود آمده جلسه خواهیم داشت و مسائل فیما بین این مجموعهها را مورد برررسی قرار خواهیم داد. یکی از مسائل مطرح در این جلسه بحث مجوز خواهیم داشت.»
حالا باید دید نتیجه جلسات صداوسیما با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کجا خواهد رسید و تکلیف ساترا و الماس چه می شود. اما در رابطه با این موضوع و آنچه در شبکه نمایش خانگی می گذرد نیز گفت وگویی با «حمدعلی باشه آهنگر» کارگردان سینما و تلویزیون داشته ایم.
«محمدعلی باشه آهنگر» نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار فارس درباره این بلاتکلیفی گفت: اگر قرار باشد جریانی که تصمیم می گیرد نگاه کهنه و سنتی داشته باشد، در اصل ماجرا هیچ فرقی نمی کند. چه ساترا و چه ارشاد فرقی ندارد و ماجرای شبکه نمایش خانگی نیاز به خانه تکانی جدی دارد، باید هم در انتخاب موضوع و هم در نوع روایت مدرن تر به نفع جذب مخاطب و به نفع ارتقای مفهومی و کیفی سریال ها باشد و البته بحث تکنیک های فیلم برداری و صحنه پردازی و جلوه های ویژه هم وجود دارد.
این کارگردان ادامه داد: بالاخره قرار نیست که ما در جا بزنیم و پیشرفتی نداشته باشیم. الان به نظرم خیلی فرق نمی کند که سریال های شبکه خانگی تحت نظر کجا باشد. چون اگر با همین شیوه قبلی قرار باشد در ساترا و وزارت ارشاد ادامه بدهیم، رشدی هم نداشته باشیم این صنعت و هنر محکوم به شکست می شود. اما من چون تا به حال در شبکه خانگی سریال نساختم، از کم و کیف و تصویب این نوع متن ها و این نوع کارها کاملا بی اطلاعم و به همین خاطر نمی دانم چه برخوردی در ساترا با فیلم نامه می کنند و در ارشاد چه برخوردی می شود؟ اما در کل شبکه نمایش خانگی نیاز به بازنگری جدی دارد برای اینکه ارتقای رشد کیفی فیلم نامه و رشد کیفی که باید از ساده پسندی به مفهوم پسندی نزدیک شود. وگرنه ما بازی را اول به داخل خواهیم باخت و همین الان هم کمی افت مخاطب در بسیاری از سریال ها وجود دارد و باید آسیب شناسی شود. بالاخره هزینه ای که برای ساخت این سریال ها می شود برای این کشور است و حالا اینکه از کجا تامین می شود را نمی دانم.
ساترا بهتر است یا ارشاد؟
وی ادامه داد: این را نمی دانم که ارشاد در این بخش چه امتیازهایی نسبت به ساترا دارد که خیلی ها می گویند سریال های شبکه نمایش خانگی باید زیر نظر وزارت ارشاد باشد. فقط می دانم اگر ساترا از سمت تلویزیون انتخاب شود به نظر می رسد که رقیب اصلی رسانه خانگی است و آن موقع ممکن است جهت گیری و سوء گیری هایی بوجود آید که دوستانی که می خواهند متنی را تصویب کنند دچار مشکلاتی شوند.
باشه آهنگر در ادامه بیان داشت: در کل فکر می کنم مهم نیست چه سازمانی بر سریال های خانگی نظارت می کند بلکه مهم این است که این سریال ها ارتقای کیفی داشته باشند. به طور معمول فیلم نامه خوب روی زمین نمی ماند و اگر ما ارتقای کیفی در این سریال ها داشته باشیم حالا چه ساترا روی آن نظارت کند و چه در ارشاد، می توانیم رشد کیفی صنعت سریال سازی مان را حتی از ترکیه و کشورهای مشابه جلوتر ببریم.
وی ادامه داد: اگر هم قرار باشد به ارشاد برگردیم باید ببینیم الان چه اتفاقی در محتوا و کیفیت این سریال ها افتاده که برخی دوستان معتقدند باید نظارت ها به ارشاد برگردد و قبلا ارشاد چه کاری می کرده که الان تغییر کرده است؟ باید متوجه شویم که در گذشته شبکه خانگی چه دوره ای را گذرانده و چه آسیب شناسی می توان کرد که به نفع کیفیت سریال پیش برود و بعد از آن می توانیم تصمیم بگیریم.
ارسال دیدگاه
در انتظار بررسی : 0