به قلم: جبار آذین پایگاه خبری نمانامه: درام اجتماعی «بی همه چیز» ساخته محسن قرایی، سینماگر خوشفکر اجتماعی کشور، اثری تماشایی و شایسته تحسین است. چرا که در متن، ساختار و اجرا و اقتباس، حرفه ای و قدر ظاهرشده است. بی همه چیز که بر اساس نمایش نامه مشهور «ملاقات بانوی سالخورده» نوشته فردریش دورنمات […]
پایگاه خبری نمانامه: این مطالعه تلاشی است برای ارائه شیوه ای کارکردی در خوانش فیلم های سینمایی تا نشان دهد چگونه با استناد به نظریات جامعه شناسی می توان دنیای فیلم را مورد واکاوی قرارداد. به همین منظور فیلم لاک پشتها هم پرواز می کنند برای تحلیل عملی انتخاب شد. با بررسی آرای اندیشمندان مختلف […]
پایگاه خبری نمانامه: مسعود فراستی منتقد سینما در نقد سریال کُرهای «بازی مرکب» با تأکید بر اینکه «هوانگ دونگ هیوک» خالق سریال «بازی مرکب» کارگردان نیست، گفت: این سریال را کمپانی سرمایهداری نتفلیکس ساخته است که کارش پررنگکردم فیلمهای مارول است. نتفلیکس یک کمپانی جدی است و به خوبی می تواند یک تبلیغات جهانی انجام […]
به قلم: رضا پزشک (کارشناس سینما) پایگاه خبری نمانامه: لغت قهرمان در فرهنگ ما معانی زیادی را از گذشته تا به امروز داشته، از مردان جنگاور تا عالمان، وزیران، سیاسیون و مشروطه خواهان تا ورزشکاران و در این دهه اخیر که با ظهور پدیده فضای مجازی قهرمانان سر از گوشی ها و تبلت ها درآورده […]
به قلم: حسین لامعی پایگاه خبری نمانامه: «رستگاری، امری جمعیست»… این، جملهایست متعلق به «تِئودور آدُورنو»، فیلسوفِ برجستهی سوسیالیستِ آلمانی، از بنیانگذاران نظریهی انتقادی/«مکتب فرانکفورت». جملهای کوتاه و بهظاهر ساده اما بهغایت مَهیب و هولناک، که هنوز و همچنان در جهان، پیرامونش، بحث و کلام و مقال و کتاب بسیار است. «رستگاری، امری جمعیست» و […]
پایگاه خبری نمانامه: سریال تلویزیونی «افرا» را می توان یکی از صریح ترین تولیدات سالهای اخیر تلویزیون قلمداد کرد که بدون تعارف های بی مورد و خودداری های آزاردهنده مرسوم مجموعه های سیما در بیان واقعیات، بسیار گزنده و تأثیرگذار پیام های خود را منتقل می کند. پیامهایی که بویژه در حوزه حفاظت از […]
به قلم: ناصر سهرابی پایگاه خبری نمانامه: اکنون که مجموعه نمایشخانگی زخم کاری به قسمتهای پایانی نزدیک میشود شاید بهتر بتوان در مورد آن نوشت. از آغاز پخش این سریال نمایش خانگی حرف و حدیثهای بسیاری پیرامون آن شکل گرفت و تحت تاثیر قرار داد. به هیچ وجه دوست ندارم سریال را با کتاب […]
به قلم: محمدرضا مقدسیان پایگاه خبری نمانامه: سریال «شخصیت» اثری است قابل اعتنا بر محور مثلث «فراموشی»، «ترس» و «هویت فردی» که این همه را در فضایی کاملا دراماتیزه شده و البته منسجم به داستان، فیلمنامه و بعد اثر تصویری بدل کرده است. اثری که قابلیت تحلیلهای منسجم سینمایی و ساختارشناسانهی فیلمنامه و تصویر و […]
به قلم: فرهاد خالدی نیک پایگاه خبری نمانامه: وحشت از ژانرهای محبوب جهان سینما محسوب شده و هر ساله فیلم ها و سریال های متعددی در قالب این ژانر مهم سینمایی تولید و به نمایش در می آیند که نشان از علاقه و توجه ویژه مخاطبان به این قبیل آثار دارد. این در حالی است […]
به قلم: برومند شکری پایگاه خبری نمانامه: سینمای ایران در طول نود سال اخیر دچار تحولات زیادی شد و بدون تردید حداقل بیست سال متاثر از آثار مسعود کیمیایی بود. با ظهور عباس کیارستمی تفکر جدیدی در سینما به وجود آمد و توانست سطح سینمای ایران را در جهان ارتقاء دهد و همین باعث شد […]