«نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی

نمانامه –  «نگهبان شب» به نویسندگی مشترک رضا میرکریمی و محمد داوودی و کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی روز هفتم جشنواره چهلم فجر به نمایش درآمد.

«نگهبان شب» از ترس حرف می‌زند. شاید این صادقانه ترین عبارتی باشد که در توصیف ایده اصلی این فیلم می‌توان گفت. داستانی ساده از ترس و حسرت هایی که می تواند ما را به گرداب هولناک سقوط کشاند. این فیلم اگرچه در مسیر همیشگی کارنامه میرکریمی، فیلمی اجتماعی با مضمون خانواده است اما آنچه این فیلم را به اثری متفاوت با دیگر آثار او نظیر «به همین سادگی»، «دختر»، «قصر شیرین» و حتی «یه حبه قند» تبدیل می‌کند، سبک روایت اوست.

میرکریمی در بیشتر آثارش روایت را با گره افکنی در یک نقطه شروع می‌کند و تا انتها مخاطب را در انتظار گره گشایی می‌گذارد. این در حالی است در نگهبان شب هرچند ما منتظر گره‌گشایی و حالا چه می‌شود؟ نیستیم اما  تا آخر آن را دنبال می‌کنیم. در حقیقت این فیلم گره یا ماجرای خاصی که شروع اتفاق‌های دومینووار بعدی باشد ندارد و همه سکانس‌ها در خدمت داستان به ظاهر ساده زندگی رسول نگهبان شب می‌گذرد. «نگهبان شب» را از این منظر بتوان سر راست‌ترین اثر میرکریمی دانست.

یکی دیگر از نقاط قوت «نگهبان شب» بازی تورج الوند در نقش کاراکتر رسول است که برای ساده ترین کارها هم اعتماد به نفس ندارد. تصویر روشن و شفاف این نگهبان ساده و کم اراده در یکی از دیالوگ های فیلم می‌توان دید که یکی از کاراکترها درباره او می‌گوید: «هر چه بگویی رسول می‌گوید چشم و اصلا از خودش استقلالی ندارد.»

کارگردانی دقیق میرکریمی ما را تا جایی با رسول همراه می‌کند که با او راه می‌رویم، همدلی می‌کنیم، حرف های نگفته‌اش را می شنویم و آرام آرام در جاده بدون سربالایی فیلم دل به تغییر می‌دهیم. دست رسول را می‌گیریم تا از نقطه ای که در زندگی هست به نقطه دیگری که دوست دارد برسد. ریتم درست و به جای فیلم، همچنین سکانس‌هایی که ازابتدا تا انتها مخاطب را برای ادامه یک ماجرای ساده سرپا نگه می‌دارد، از دیگر نقاط قوت نگهبان شب است.

تورج الوند (رسول) که به نظر می‌رسد درخشان ترین بازی خود را جلوی دوربین میرکریمی به نمایش گذاشته کارنامه پر و پیمانی ندارد و  پیش از این در آثاری همچون «کلمبوس»، «سفر در خانه»، «نوار زرد»، «همه چی عادیه»، «هت تریک»، «با ستاره بودن»، «عالیجناب»، «۳۶۰ درجه»، «هویت» و… به عنوان بازیگر و مدیر صحنه حضور داشته است. حال باید دید آیا این فیلم می‌تواند سکوی پرتابی برای کارنامه حرفه‌ای او باشد.

محسن کیایی هم که توانمندی های ثابت شده‌ای در ژانرهای مختلف سینمای ایران دارد در ادامه نقش های خود در نگهبان شب جلوی دوربین رفته و اگرچه تصویر متفاوتی از او نمی بینیم اما با کمترین نقص کاراکتر خود را به نمایش می‌گذارد.

یکی دیگر از حاشیه های جذاب نگهبان شب در پیش تولید و انتخاب بازیگر، تقاضای بالای ۱۳ هزار نفر برای بازی در این فیلم میرکریمی بوده است. در این فیلم که دومین همکاری میرکریمی و محمد داوودی پس از تجربه موفق «قصر شیرین» است، لاله مرزبان، علی اکبر اصانلو، صفورا خوش طینت، فهیمه هرمزی، زهرا اسلامی، پرهام غلاملو، محمدصادق ملک، علی غابشی، جلوی دوربین رفته‌اند.