پایگاه خبری نمانامه: چهل و یک سال از نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان بهعنوان «روز قدس» از سوی امام راحل (ره) میگذرد. یک روز کاملاً به خصوص و استراتژیک در جهت حمایت از حقوق قانونی مردم فلسطین که به مناسبت آن ایران و تعدادی زیادی از کشورهای اسلامی صحنه فریاد زدن آرمان آزادی قدس میشوند.
فارغ از جنبههای مهم سیاسی، اجتماعی و بینالمللی این روز استراتژیک که همواره در صدر اخبار رسانهها قرار گرفته و در این دوره نیز میتواند از جهات مختلفی مورد اهمیت و برجستگی بیشتری قرار گیرد، جنبههای فرهنگی هنری آن نیز از ابعاد گوناگون قابل بررسی است. شرایطی که در این چهار دهه اخیر توسط هنرمندان و فعالان عرصههای مختلف فرهنگی هنری که به موضوع مردم ستمدیده فلسطین، روز جهانی قدس و ابعاد مختلف آن دغدغهمندی نشان دادهاند همواره سرمنشا تولید آثاری بوده که هریک به سهم خود تأثیرگذاری هم بودهاند.
آثار هنری در این عرصه یکی از اصلیترین شریانهای تأثیرگذار حمایت از مردم مظلوم فلسطین تلقی شده که خوشبختانه هنرمندان زیادی در ایران و جهان به ویژه در حوزههایی چون موسیقی، کاریکاتور، تئاتر و سینما آثار ماندگاری را در این زمینه خلق کردهاند؛ آثاری که گاه حتی در کارنامه کاری خالقانشان نیز جزو برترین آثار شناخته میشوند.
این جریان زمانی تاثیر خود را بیشتر میان افکار عمومی پررنگ کرد که فضای مجازی نیز بهعنوان یک بازوی رسانهای در سالهای اخیر به کمک آنها آمد و با مولفههای منفی و مثبتی که میتوانیم برای آنها در نظر بگیریم، تاثیر بیشتری روی افکار مردم جهان به ویژه در کشورهای اروپایی و امریکایی که از اخبار مربوط به مردم مظلوم فلسطین کمتر آگاهی پیدا میکنند، داشته است. کما اینکه در همین راستا بسیاری از هنرمندان مطرح جهان در بزنگاههای مختلف چه در کنسرتها، چه در آثار سینمایی و چه در قالبهای گوناگون دیگر با اینکه میدانستند دردسرهای زیادی برای آنها به همراه دارد اما همچنان به حمایتهای فرهنگی خود از مردم ستمدیده فلسطین به ویژه کودکان ادامه دادند.
در کشورمان نیز هنرمندان مختلفی طی این سالها دست به خلق آثار متعددی در عرصههای مختلف از جمله موسیقی زدهاند که برخی از آنها به دلیل برآمدن از بستر سفارش صرف، به طور کامل فراموش شده و برخی دیگر نیز به دلیل غنای هنری و ارزشی که خالق اثر با جان و دل روی آن متمرکز بوده تبدیل به کارهای به شدت ماندگاری شده که توانسته با مردم نیز ارتباط خوبی برقرار کنند.
گزارش پیش مروری اجمالی بر قطعهها و تک آهنگهای منتخبی ازهمین جنس است؛ آثاری که طی سالهای گذشته با موضوع «قدس» و مسائل مرتبط با فسلطین از سوی خوانندگان منتشر شده و تا به امروز ماندگار بودهاند.
زندهیاد ناصر عبداللهی خواننده فقید موسیقی پاپ از آن دسته هنرمندانی بودکه همواره به عنوان یک خواننده دغدغه مند تلاش میکرد با آن صدای پرطنین و منحصر به فردش ضمن برآورده کردن رضایت عموم مخاطبان، آثاری را تولید کند که همراه با دیگر دغدغههای اجتماعی و اعتقادی او همسویی داشته باشد.
یکی از همین آثار ترانه ماندگار «ناصریا» است که زنده یاد عبداللهی را به اوج شهرت رساند. ترانهای که در زمان پخش سراسری با واکنش تند برخی از مخاطبان روبهرو شد به طوری که به این اثر نسبت کپی از کارهای اسپانیایی به ویژه آثار جیپسی کینگز زدند. این کار اما ریتم عربی دارد ریتمی که بارها با سازهای دیگری نظیر عود، دهل، و دف نواخته شده بود. اما تاکنون هرگز با گیتار نواخته نشده بود کاری که مرحوم عبداللهی آن را انجام داد و ناصریا را تبدیل به یکی از متفاوتترین ملودیهای منتشر شده تاریخ موسیقی پاپ ایران کرد.
یکی از نکات جالب توجهی که این قطعه را تبدیل به اثری قابل تامل کرد، مفهوم ساختاری متن ترانه است که اگرچه روی یک چارچوب ریتمیک و شاد حرکت میکند اما دربرگیرنده شرایط ویژه بود. دقیقاً در همین جا بود که ناصر عبداللهی واکنش دیگری به انتقادات نشان داد و گفت: «ناصریا قطعهای بر گرفته از کارهای اسپانیایی نیست. شعر این آهنگ گویش بندری دارد و هدف از ساخت آن اعتراض بر ضد ستم در جهان و نیز همدردی با ستمدیدگان جهان بوده است. به واقع بر اساس متن شعر «اگر کسی قصد یاری ستم دیدهای را داشتهباشد پس از تحمل سختی بسیار و دشواریهای این راه، در پایان پیروز خواهد شد.»
این خواننده موسیقی پاپ در طول فعالیت خود آلبومهای «بوی شرجی»، «هوای حوا»، «عشق است»، «دوستت دارم»، «ماندگار» و «رخصت» را در دسترس مخاطبان قرار داد.
یکی از آثار مهم و ماندگاری که در سالهای گذشته به ویژه دهه هشتاد تبدیل به گل سرسبد تک آهنگها و آثار موسیقایی مرتبط با روز جهانی قدس و حمایت از مردم فلسطین شد، قطعه «مسجد» یا «یه مسجد» به خوانندگی امیرتاجیک خواننده صاحب سبک موسیقی پاپ کشورمان بود که در سال ۱۳۸۱ پیش روی مخاطبان قرار گرفت. در این قطعه مهدی شادمانی ترانه سرا، مهرداد نصرتی ملودی و تنظیم و امیر تاجیک بهعنوان خواننده عوامل اجرایی اثر را تشکیل میدهند.
در توضیح این قطعه آمده است: «روزهایی که اسراییل، غزه را زیر بمباران خود قرار داده بود، این قطعه در کوتاهترین زمان ممکن تهیه، تولید و اجرا شد، بلافاصله روی آنتن رفت و توانست نظر خیل عظیمی از مخاطبان را به سوی خود جلب نماید. شعر این قطعه به صورتی صریح از ظلمی که در دهههای اخیر بر مردم غریب فلسطین توسط اسراییل روا داشته شده است، سخن میگوید. ملودی به خوبی ساخته شده و متناسب با کلام، دارای مدلاسیونهایی است. تنظیم هم در فضایی الکترونیک و متناسب با مضمون اثر ساخته شده است و خواننده با صدای پرطنین و پرحجم خود اجرایی تحسینبرانگیز داشته است.»
گرچه امیر تاجیک به عنوان یک خواننده خوش صدا و با تکنیک موسیقی پاپ به دلیل شرایط نابسامان مارکتینگ موسیقی پاپ ایران نتوانست به جایگاه واقعی خود در این عرصه برسد، اما وی خوانندهای است که به دلیل پیشینه فنی خوب، تلاش کرد تا به موفقیت فرهنگی هنری موسیقی تا بیزنس توجه بیشتری داشته باشد، او ثابت کرده در خوانش و اجرای آثاری ملی- میهنی توانایی زیادی دارد چنانکه وی در حین برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ به عنوان خواننده سرود رسمی تیم ملی فوتبال کشورمان نیز به مردم معرفی شد. کما اینکه اجرای درستش از قطعه «یه مسجد» باعث شد که فارغ از ماجرای مناسبتی بودن اثر به عنوان یکی از بهترین کارهای او در کنار قطعه های منتخب دیگری از جمله تیتراژ سریال «زیر آسمان شهر» قرار گرفته و همچنان نیز با اقبال مخاطبان مواجه شود.
فیلم سینمایی «بازمانده» به کارگردانی مرحوم سیفالله محصول سال ۱۳۷۳ قطعاً یکی از ماندگارترین آثار سینمایی ایران و جهان درباره اشغال کشور فلسطین است. اثری تاثیرگذار که کارگردان کوشیده با سنجشی درست و محققانه قرائت تاریخی از نحوه تصرف و اشغال فلسطین توسط صهیونیستها پس از خروج انگلیس از این مناطق و نحوه نسل کشی فلسطینیها در بستری دراماتیک و سینمایی داشته باشد.
این فیلم که در آن سالها با حاشیههای متعددی برای اکران در جشنواره رو به رو بود، در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۷۴ جایزه ویژه هیأت داوران را کسب کرد و کاندیدای بهترین فیلمنامه و بازیگر نقش اول زن هم شد.
یکی از ویژگیهای این اثر سینمایی استفاده کارگردان از عوامل حرفهای تولید است که بی گمان درباره موسیقیاش دست به یک انتخاب سنجیده و درست زده؛ بله مجید انتظامی، هنرمندی که کارنامه درخشان او در عرصه ساخت موسیقی فیلمهای ارزشمند سینمای ایران گواه درستی برای انتخابش توسط سیف الله داد برای آهنگسازی فیلمش بوده، گویی او میدانسته که مجید انتظامی با درک درستی که از مفهوم مقاومت و مفاهیمی از این دست در سینمای ایران به مدد هوش موسیقایی و تجربه همکاری با کارگردانان بزرگ به دست آورده میتواند یکی ازبهترین گزینهها برای ساخت موسیقی «بازمانده» باشد.
او از جمله آهنگسازانی است که با درک درست از شخصیتهای یک فیلمنامه تلاش میکند تا برای هریک از آنها یک هویت موسیقایی خلق کند. شرایطی که قطعاً برایش در بازمانده نیز اتفاق افتاد و ماجرا را به سمت و سویی برد که مخاطب فیلم مانند کارهای پیشین انتظامی، شنونده موسیقی باشد که هویت مندی و وفاداری محض به داستان اثر در ردپای آثارش دیده میشود. چنانکه پیش تر با موسیقی ماندگار بسیاری از آثار سینماییاش از جمله «از کرخه تا راین» این رویکرد هنری را به رخ مخاطبانش کشاند.
انتظامی بدون تردید یکی از هنرمندان تاثیرگذار و جریان ساز سینمای ایران در عرصه آهنگسازی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که قطعاً یکی از موفقیتهای سینمایی اثری چون «بازمانده» که به زعم نگارنده هنوز مشابه آن نیز در سینمای ایران تجربه نشده، مرهون زحمات این هنرمند فعال عرصه موسیقی است.
محسن چاوشی از خوانندگان پرطرفدار این سالهای موسیقی پاپ ایران است که با شکل و شمایل متفاوتی که از شخصیت هنری خود معرفی کرده همواره در معرض پرسشها و ابهامات گوناگونی قرار دارد که قطعاً باید از وی به عنوان یکی از خاصترینهای موسیقی ایران یاد کرد.
خوانندهای که تا به امروز تن به اجرای زنده نداده، اما همواره جزو گرانترین، محبوبترین و در عین حال بهروزترین هنرمندانی بوده که مخاطبانش در هر دورهای تشنه شنیدن اثری از او هستند. آثاری که علاوه بر قطعات عاشقانهای که توسط هر خوانندهای به اقتضای زمانه تولید میشود، دربرگیرنده ویترینی از مفاهیمی هستند که بعضاً با رنگ و بوی سیاست و اعتقادات نیز آغشته شده است.
او نشان داده که صرفاً خوانندهای برای اجرای آثار عاشقانه نیست، او دوست دارد از اجتماع و شرایطی بگوید که فقط به عشق و عاشقی فکر نمیکند و مایل است این اندیشه و تفکر اجتماعی را نیز در آثارش لحاظ کند. او اگرچه در مسیری که انتخاب کرده ناکامیهایی هم داشته، اما در اغلب موارد مواضعی را از خود به نمایش گذاشته که قطعاً نمیتوانیم بی تفاوت از آنچه در موسیقی روایت میکند، عبور کنیم.
یکی از آثار متفاوتی که از چاوشی در سالهای اخیر منتشر شد، ترانهای از امیر ارجینی به نام «فلسطین» است که بعد از تولید و انتشارش همچنان جزو آثار پرمخاطبی است که با موضوع روز جهانی قدس و دفاع از حقوق مردم فلسطین به کرات از رسانههای مختلف شنیدهایم. او در این اثر کوشیده بر اساس روایت شاعرانه امیر ارجینی از ماجرای اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی شمایلی احساسی از فضایی را پیش روی مخاطب قرار دهد که وجوه انسانی و آرمان گرایانه اش بیش از هر دیدگاه و اندیشه دیگری ذهن مخاطب را با خود درگیر میکند.
چاوشی در این قطعه که ابتدای آن با یک آوای حزنانگیز و نوحهسرایانه آغاز میشود، از دنیایی گله میکند که دوست دارد هرچه زودتر ظلم و ستم از آن رخت بربندد. وی در روایت موسیقایی خود از فلسطینی میگوید که روزگاری شبهایش پر از نور شده و چشمان دشمنانش کور؛ او از مبارزهای سخن میگوید که برای آزادی و ساختن دوباره فلسطین ساکت نمینشیند، میجنگد و فلسطین زیبا را میسازد.
به طور حتم آلبوم «ماه غریبستان» به خوانندگی محمد اصفهانی یکی از معدود آثار ماندگار موسیقی پاپ ایران در حوزه تولید و انتشار آثار مناسبتی به ویژه مناسبتهای مذهبی است که سال ۷۹ توسط ستاد تکریم سال امام علی (ع) منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
یکی از قطعاتی که به عنوان بهترین و شنیدنیترین آثار این آلبوم مورد توجه قرار گرفت، قطعه «ماه غریبستان» با شعر علی معلم دامغانی، ملودی علیرضا کهن دیری و خوانندگی محمد اصفهانی بود که گرچه فضای محوری و موضوعی آن متعلق به مقام گرامی امیرالمومنین علی علیه السلام است، اما محتوای غنی و ارزشمند شعر آنچنان با اتفاقات و حوادث این سالهای ما ممزوج شده بود که هرگاه نوای آن در گوش ما طنین انداز میشود، قطعاً نگاه پردرد کودکان و زنان فلسطینی پیش چشممان میآید.
آن گونه که علی معلم دامغانی شاعر پیشکسوت کشورمان در نوشتاری برای خلق این شعر مینویسد: «سالها بود که در آرزوی سرودن شعری برای مولای متقیان روزگار را سپری کرده بودم و هنوز آنچه در ذهن داشتم به صفحات کاغذ منتقل نشده بود. […] در ابتدای این ماه از مولا مدد خواستم تا زمینههای سرودن شعر در رثای ایشان به صفحههای شلوغ ذهنم خطور کند. آن سال ماه رمضان با اتفاقات و فجایع جنایتکارانه صهیونیستها در غزه مصادف شده بود. وقتی چهره مردم مظلوم غزه و رنجهای آنها را میدیدم برایم بسیاردرد آور بود و با خودم فکر میکرد واقعاً اگر مولای متقیان و پرهیزکاران حضرت علی (ع) در میان ما بودند در برابر این همه ظلم و تعدی به مردم مظلوم و بی دفاع غزه چه برخورد و واکنشی نشان میدادند. ذهن من با این مطالب و حواشی مظلومیتهای مردم غزه پر شده بود. شب شهادت حضرت علی (ع) فرا رسید و زمینههای روشنی از پیدایش اولین ابیات شعر در من جوشیدن گرفت. بخشی از اشعار به ذهنم متبادر شد ولی به نقطه پایانی شعرم نرسیدم. مدتی گذشت و پس از ماه مبارک رمضان در شرایطی زیبا سایر ابیات هم در ذهنم تداعی شد. «ماه غریبستان» شعری در رثای مهربانیهای حیدر کرار علی مرتضی (ع). راستی که اگر ایشان در میان ما بودند هرگز هیچ فردی جرات تضییع حق دیگری را به خود نمیداد.»
در توضیحات تکمیلی قطعه «ماه غریبستان» آمده است: «این قطعه پیش از گنجاندن در آلبوم، بارها از صداوسیما پخش شد و در روزهایی که مردم غزه زیر حملات وحشیانه اسراییلیها قرار داشتند در قالب نماهنگ به دفعات از طریق شبکههای سیما به روی آنتن رفت. موسیقی در بخش ملودی و تنظیم در وضعیت بسیار مناسب و قابل توجهی قرار دارد؛ شعر قابل تأمل و تأثیرگذار با دکلمه پرشور شاعر همراه میشود و خواننده هم با اجرایی احساسی، دردمندانه و قابل اعتنا به ارائه مفهوم موردنظر یاری میرساند.»
حامد زمانی هم از جمله خوانندگانی است که طی سالهای گذشته چه در حوزه برگزاری کنسرتها، چه در بیان منویات و اندیشههای سیاسی اجتماعی خود با حاشیههای متعددی روبه رو بوده است. او به معنا و مفهوم مطلق کلمه یک خواننده جنجالی است که برخی از مواقع به دلیل مواضع تند و تیزی که اتفاقات پیرامونی اش داشته همواره در معرض انواع و اقسام هجمههایی بوده که او را به عنوان یک خواننده پرحاشیه معرفی کرده است.
این خواننده که عمده فعالیتهایش متمرکز بر تولید آثاری با مضامین انقلابی و بعضاً سیاسی – انتقادی همراه بوده است، در تازهترین فعالیت خود اقدام به انتشار نماهنگ «بدون مرز» کرد که محتوای اصلی آن در ارتباط با روز جهانی قدس است. یک نماهنگ تقریباً با کیفیت که اگر نگوییم بهترین اما قطعاً یکی از بهترین نماهنگهای تولید شده با موضوع حمایت از مردم مظلوم فلسطین طی سالهای اخیر است. وی پیش از این هم تک آهنگهایی از جمله «قدس» و «میکُشیم» را با موضوع قدس منتشر کرده بود.
این کلیپ که پیمان طالبی شاعر، حامد زمانی آهنگساز و نیما نورمحمدی تهیهکننده آن است با نمایش تصاویری از اجرای برخی خوانندگان لسآنجلسی در کنسرتهای اخیر کشور عربستان آغاز و با تصویر معروف اهدای گل یک فرزند شهید مدافع حرم به حاج قاسم سلیمانی حین اقامه نماز جماعت، برخورد افراطیان با مسلمانان هندی، دیدار رئیس جمهور هند با دونالد ترامپ، جنایات رژیم صهیونیستی در برابر مردم فلسطین و تصاویری از مبارزات مردم در برابر این اقدامات ظالمانه ادامه پیدا میکند. این در حالی است که تولیدکنندگان کلیپ تلاش میکنند تا در ادامه ضمن اشاره به اهمیت نقش قرآن در وحدت مسلمانهای دنیا روایت تصویری را از آزادی قدس همراه با صدای خواننده به مخاطبان نمایش دهند.
نیما مسیحا از خوانندگان با تکنیک موسیقی پاپ کلاسیک ایران است که او نیز همانند امیرتاجیک با گستره وسیع صوتی که در صدای خود برخوردار است همواره به عنوان یکی از با کیفیت ترین خوانندگان ایران مورد توجه آهنگسازان صاحب نام موسیقی ایران بوده است.
وی اگرچه سابقه زیادی در برگزاری کنسرت و اجراهای از سرتفنن نداشته، اما همواره یکی از گزینههای اول آهنگسازان ایرانی به ویژه آهنگسازان حوزه سینما برای حضور در تیتراژ آثارشان بوده است. وی علاوه بر اینها در بسیاری از اجراهای حرفهای موسیقی که دربرگیرنده ارکسترهای بزرگ با ترکیب از سازهای جهانی و ایرانی بودهاند به عنوان خواننده حضور داشته و از این حیث میتوان او را یکی از بهترینهای خوانندگی در ایران قلمداد کرد که شاید در دنیای تجارت موسیقی میان تهیهکنندگان محبوب نباشد اما قطعاً یکی از خوبهای این عرصه شناخته میشود.
مسیحا یکی از خوانندههایی است که تا به امروز چندین قطعه درباره مردم ستمدیده فلسطین اجرا کرده که از آن جمله میتوان به قطعه «سرزمین صلح و دین» با شعر اسماعیل امینی و ملودی فرهاد برنجان اشاره کرد. یکی دیگر از آثار مسیحا قطعه «طعم زیتون» در سال ۱۳۸۵ است که شعر آن سروده عبدالجبار کاکایی است و فرهاد برنجان هم ساخت ملودی و تنظیم قطعه را بر عهده داشته است.
«فرزند تنهای فلسطین» با شعر مهسا موسوی و آهنگسازی محمدرضا چراغعلی نیز دیگر قطعهای است که مسیحا در انعکاس جنایات رژیم صهیونیستی در حق مردم بیگناه فلسطین خوانده است.
محسن توسلی از دیگر خوانندگان موسیقی کشورمان است که در سالهای اخیر عمده فعالیتهای هنری خود را متمرکز بر ساخت قطعاتی با مضامین انقلابی و مرتبط با جریان مقاومت کرده است. این خواننده علاوه بر اجراهای زندهای که در کشورمان داشته در برخی کشورهای اسلامی نیز اقدام به برگزاری کنسرت کرده است. شرایطی که حتی در مقطعی با قدردانی فرزند سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نیز مواجه شد.
او در این سالها قطعات زیادی را با موضوع روز جهانی قدس و مبارزه مردم فلسطین در برابر ظلم رژیم صهیونیستی اجرا کرده که از آن جمله میتوان به قطعه «بتشکنها»، «عاشق مبارزه با اسرائیل»، «ام المقاومه»، «احببتک یا لبنان» و آلبوم «لکربلا حنیننا» اشاره کرد.
وی چندی پیش درباره قطعه «عاشق مبارزه با اسرائیل» گفته بود: «این قطعه ضدصهیونیستی با عنوان «عاشق مبارزه با اسرائیل» بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر نابودی رژیم اسرائیل تا ۲۵ سال ساخته شد. در این قطعه که ابتدای آن با فرازهایی از سخنان مقام معظم رهبری درباره مبارزه با رژیم اشغالگر قدس آغاز میشود حسین صیامی شاعر، امید رهبران تنظیم کننده، حسن فراهانی ارکستر بادی، پیام طونی ارکستر زهی و پویان اعتصای میکس و مستر گروه اجرایی را تشکیل میدهند. […] ما آن روزها تصمیم گرفتیم بغض چند سالهمان از کودککشی رژیم صهیونیستی را با زبان موسیقی بیان کنیم زیرا این کودککشی بی رحمانه رژیم اسرائیل دل هر انسانی را آزرده میکند و در بسیاری از نقاط دنیا هم انسانها به آن واکنش نشان دادند. […] ما آن قطعه را سه زبانه منتشر کردیم تا سخنان حقیقت طلب مقام معظم رهبری را به جهان برسانیم و به سهم خود گفتیم در زمانهای که همه باید به سمت صلح جهانی برویم این رژیم کودک کُش اسرائیل است که جلوی صلح جهانی را گرفته است و به همین دلیل ما عاشق مبارزه با اسرائیل هستیم. آنچه برای من واقعاً ناراحت کننده است مظلومیت محض کودکانی است که بی گناه توسط رژیم صهیونیستی شهید میشوند و امیدوارم این قطعه تسکین کوچکی بر درد بزرگ ملت مظلوم فلسطین باشد.
این خواننده در بخش پایانی صحبتهای خود بیان کرده بود: «خوشبختانه تا به امروز برخی از هنرمندان مطرح کشورمان به تولید آثار خوبی در حوزه مقاومت و فلسطین دست زدهاند اما من مطمئنم اگر کمی بیشتر درد مردم فلسطین را حس کنیم و در کنار کارهای خوب و موثری که در حوزههای مختلف آسیبهای اجتماعی تولید میشود به مساله فلسطین نیز بپردازیم قطعاً این کارها تبدیل به آثار جهانی میشود و تاثیرات زیادی خواهد داشت. این کارها مرهمی هرچند کوچک بر زخم مردم دردکشیدهای است که کودکانشان به دست رژیم صهیونیستی به شهادت میرسند.»
«فلسطین تنها مانده» با صدای رشید وطن دوست، «ارضنا»، «مناره القدس» و «قصیده فلسطین» با صدای جواد یادگاری، «الهی» با صدای حسام لرنژاد، «برادر فلسطینی» با خوانندگی محمد عبدالحسینی و «فلسطین جاویدان» با صدای سامی یوسف از جمله دیگر آثاری هستند که با موضوع فلسطین و روز جهانی قدس پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
ارسال دیدگاه
در انتظار بررسی : 0