درباره حل مسئله در تجارت بیشتر بدانید

به قلم: لیلی بحیرائی

نمانامه: حل مسئله در کسب و کار به عنوان فرآیندهایی تعریف می شود که موانعی را که شما یا دیگران را از دستیابی به اهداف عملیاتی و استراتژیک باز می دارد، کاهش یا حذف می کند.

در تجارت، مشکل موقعیتی است که بین نتایج مطلوب و واقعی فاصله ایجاد کند. علاوه بر این، یک مشکل واقعی معمولاً یک راه حل فوری آشکار ندارد.

حل مسئله کسب و کار زمانی بهترین نتیجه را دارد که از طریق یک سیستم سازگار با افراد زیر برخورد شود:

  • مشکل را شناسایی و تعریف کنید
  • مشکل را بر اساس اندازه، تأثیر بالقوه و فوریت اولویت بندی کنید
  • تجزیه و تحلیل علت ریشه ای را کامل کنید
  • انواع راه حل های ممکن را توسعه دهید
  • راه حل های ممکن را ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید که کدام یک موثرتر است
  • راه حل را برنامه ریزی و اجرا کنید

اهمیت حل مسئله در تجارت

درک اهمیت مهارت های حل مسئله در محل کار به شما کمک می کند تا به عنوان یک رهبر پیشرفت کنید. مهارت های حل مسئله به شما کمک می کند تا مسائل و تعارضات مهمی را که با آنها برخورد می کنید حل کنید. حل مسئله یک مهارت ارزشمند در محل کار است زیرا به شما امکان می دهد:

  • یک سیستم استاندارد حل مسئله را برای همه چالش ها اعمال کنید
  • ریشه های مشکلات را پیدا کنید
  • به سرعت با وقفه های کوتاه مدت در کسب و کار مقابله کنید
  • برای مقابله با مشکلات بلندمدت و بهبود سازمان برنامه ریزی کنید
  • به چالش ها به عنوان فرصت نگاه کنید
  • خونسردی خود را در طول چالش حفظ کنید

چگونه مشکلات کسب و کار را به طور موثر حل کنیم؟

مهارت های حل مسئله بسیار متفاوتی وجود دارد، اما اکثر آنها را می توان به مراحل کلی تقسیم کرد. در اینجا یک روش چهار مرحله ای برای حل مشکلات کسب و کار آورده شده است:

۱) جزئیات مشکل را شناسایی کنید

اطلاعات کافی برای تعریف دقیق مشکل جمع آوری کنید. این می تواند شامل اطلاعاتی در مورد رویه های مورد استفاده، اقدامات کارکنان، قوانین مربوطه محل کار و غیره باشد.

۲) راه حل های طوفان فکری خلاقانه

به تنهایی یا با یک تیم، هر راه حلی را که فکر می کنید بیان کنید. اغلب لازم است آنها را یادداشت کنید. برای به دست آوردن راه حل های بیشتر، با کارمندانی که بیشترین دانش را در مورد موضوع دارند، همفکری کنید.

۳) ارزیابی راه حل ها و تصمیم گیری

راه حل های جایگزین را بر اساس امکان سنجی هر یک از جمله منابع مورد نیاز برای اجرای آن و بازگشت سرمایه بسنجید. در نهایت، در مورد یک راه حل که به وضوح علت اصلی مشکل را بررسی می کند، تصمیم قاطع بگیرید.

۴) اقدام کنید

برای اجرای راه حل، برنامه دقیقی بنویسید، تاییدیه های لازم را بگیرید و به مرحله اجرا درآورید.

مهارت های حل مسئله چیست؟

مهارت‌های حل مسئله رویه‌های خاصی هستند که می‌توانند برای تکمیل یک یا چند مرحله از چهار مرحله کلی حل مسئله (که در بالا بحث شد) استفاده شود.  پنج مثال در این مورد عبارتند از:

استفاده از هوش هیجانی

زمانی که یاد بگیرید الگوهای عاطفی خود را بشناسید و با احساسات دیگران همدلی کنید و آنها را راهنمایی کنید، مشکلات را با آرامش بیشتری حل خواهید کرد. از پاسخ های تند و فرضیات خودداری کنید.

تحقیق در مورد مسائل

یک راه حل موثر مستلزم توصیف دقیق مشکل است. مشکلات ساده را با استفاده از روش های تحقیق سریع تعریف کنید، مانند پرسیدن: «چی؟ جایی که؟ چه زمانی؟ و چقدر؟” مشکلات دشوار به تحقیقات عمیق تر مانند اکتشاف داده ها، نظرسنجی ها و مصاحبه ها نیاز دارند.

طوفان فکری خلاق

طوفان فکری (توفان فکری) یا بارش فکری یا اندیشه‌باران (به انگلیسی: Brainstorming ) یک تکنیک خلاقیت فردی یا گروهی است که در طی آن، با جمع‌آوری فهرستی از ایده‌ها که خودبه‌خود توسط اعضا تولید می‌شود، برای رسیدن به یک جمع‌بندی در مورد یک مسئله تلاش می‌شود. هنگام طوفان فکری با یک گروه، با گوش دادن با دقت به همه و تشخیص مشارکت منحصر به فرد هرکس، خلق ایده را تشویق کنید.

استدلال منطقی

استدلال منطقی روش نتیجه‌گیری براساس «اصول منطقی» حاصل از «اندیشیدن» و «تفکر عقلانی» است؛ بنابراین در یک استدلال منطقی، دلایل باید براساس اصول «درستی» اندیشه که «منطق» نام دارد، ارائه شوند. در غیراین‌صورت، استدلال، سفسطه است.

مراحل منطقی استاندارد را برای تجزیه و تحلیل راه حل های ممکن برای مشکلات ایجاد کنید. ایده های مربوط به مغالطه های منطقی، استدلال قیاسی و سایر زمینه های تفکر تحلیلی را مطالعه و به کار ببرید.

قاطعیت

قاطعیت به شما این امکان را می دهد که خواسته ها و نیازهای تان را با اقتدار بیشتر بیان کنید و در عین حال منصفانه و همزاد پندارانه رفتار کنید.

نحوه تقویت مهارت های حل مسئله؟

یادگیری نحوه حل مشکلات تجاری به زمان و تلاش نیاز دارد. اگرچه به نظر می‌رسد برخی از افراد با مهارت‌های برتر در حل مسئله متولد شده‌اند، حل‌کننده‌های بزرگ معمولاً توانایی‌های خود را تمرین کرده و اصلاح کرده‌اند. از طریق روش‌های زیر می‌توانید مهارت‌های سطح بالا را برای حل مشکلات نیز توسعه دهید:

بپرسید و گوش دهید: انتظار نداشته باشید که هر مشکلی را به تنهایی حل کنید. راهنمایی بخواهید و با دقت به آن گوش دهید.

کنجکاو شوید: هر زمان که درگیر حل مشکلی هستید، کمی طولانی تر از آنچه که به طور طبیعی انجام می دهید، در مورد مشکل تحقیق کنید.

شکستن مشکلات: در صورت امکان، مشکلات بزرگ را به کوچکترین واحدهای خود تقسیم کنید. سپس، در یک زمان به دنبال راه حل برای یک واحد بگردید.

به خود برچسب منفی نزنید:برچسب زنی یعنی یک ویژگی و صفت را به خود یا دیگران نسبت دهیم به طوری که آن فرد را با آن ویژگی در ذهنمان می شناسیم. پس اجازه ندهید که یک مشکل به معنای چیزی منفی در مورد شما باشد.