مروری بر پر بیننده ترین تئاتر های فاخر ایران

نمانامه: یکی از کهن‌ترین هنرهای نمایشی تئاتر بوده است که یونانی ها برای بار اول آن را ابداء کردند. اما پیام بعضی از نویسندگان به قدری قدرتمند بود که هنوز بعد از گذشت چندین سال هنوز نمایش‌هایی با اقتباس از آن ها اجرا می‌شود. نمایش‌های هنرمندان بزرگی مثل شکسپیر، هنریک ایبسن و ….

از مزیت هایی که تئاتر نسبت به سینما دارد رو به رو شدن بازیگر با ببینده است که پیام نمایش در قالب کلمات و احساسات در لحظه انتقال می‌یابد اما از معایب تئاتر این است که به دلیل محدود بودن نمایش و به این دلیل که فقط در یک شهر و روی یک صحنه نمایش داده می‌شود. افرادی کمی می توانند نمایش را ببینند.  در ادامه به چند اثر فاخر تئاتر خواهیم پرداخت:

• نمایش “ملاقات با بانوی سالخورده” به کارگردانی حمید سمندریان (۱۳۸۶)
• نمایش “شکار روباه” به کارگردانی علی رفیعی (۱۳۸۷)
• نمایش “جن گیر” به کارگردانی علیرضا نادری (۱۳۸۷)
• نمایش “کمدی درام” به کارگردانی محمد یعقوبی (۱۳۸۸)
• نمایش “خاک سرخ” به کارگردانی بهرام بیضایی (۱۳۸۹)
• نمایش “افرا” به کارگردانی محمد رحمانیان (۱۳۹۰)
• نمایش “خشکسالی و دروغ” به کارگردانی محمد یعقوبی (۱۳۹۱)
• نمایش “شبیخون” به کارگردانی بهرام بیضایی (۱۳۹۲)

این نمایش‌ها، از نظر تعداد تماشاگر، در صدر پر بیننده ترین تئاتر های ایران در سال های گذشته قرار دارند.

نمایش “ملاقات با بانوی سالخورده”، نمایشی به نویسندگی فریدریش دورنمات است که در سال ۱۳۸۶ به کارگردانی حمید سمندریان در تئاتر شهر روی صحنه رفت. این نمایش، با بازی بازیگرانی مانند گوهر خیراندیش، پیام دهکردی، میرطاهر مظلومی و احمد ساعتچیان، بیش از ۱۰۰ هزار تماشاگر را به خود جذب کرد.
نمایش “شکار روباه”، نمایشی به نویسندگی و کارگردانی علی رفیعی است که در سال ۱۳۸۷ در تئاتر شهر روی صحنه رفت. این نمایش، با بازی بازیگرانی مانند محمدعلی کشاورز، پرویز پرستویی، آتیلا پسیانی و فریبا کوثری، بیش از ۷۰ هزار تماشاگر را به خود جذب کرد.
نمایش “جن گیر”، نمایشی به نویسندگی و کارگردانی علیرضا نادری است که در سال ۱۳۸۷ در تئاتر شهر روی صحنه رفت. این نمایش، با بازی بازیگرانی مانند امیر جعفری، مهتاب نصیرپور، مجید مظفری و امیرحسین فتحی، بیش از ۶۰ هزار تماشاگر را به خود جذب کرد.
نمایش “کمدی درام”، نمایشی به نویسندگی و کارگردانی محمد یعقوبی است که در سال ۱۳۸۸ در تئاتر شهر روی صحنه رفت. این نمایش، با بازی بازیگرانی مانند علیرضا نادری، پانته آ بهرام، الهام کردا و امیرحسین فتحی، بیش از ۵۰ هزار تماشاگر را به خود جذب کرد.
نمایش “خاک سرخ”، نمایشی به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی است که در سال ۱۳۸۹ در تئاتر شهر روی صحنه رفت. این نمایش، با بازی بازیگرانی مانند فاطمه معتمدآریا، علی نصیریان، مهدی پاکدل و حسین پاکدل، بیش از ۴۰ هزار تماشاگر را به خود جذب کرد.
نمایش “افرا”، نمایشی به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان است که در سال ۱۳۹۰ در تئاتر شهر روی صحنه رفت. این نمایش، با بازی بازیگرانی مانند فاطمه معتمدآریا، حمیدرضا آذرنگ، پانته آ پناهی ها و امیررضا کوهستانی، بیش از ۳۰ هزار تماشاگر را به خود جذب کرد.
نمایش “خشکسالی و دروغ”، نمایشی به نویسندگی و کارگردانی محمد یعقوبی است که در سال ۱۳۹۱ در تئاتر شهر روی صحنه رفت. این نمایش، با بازی بازیگرانی مانند امیرحسین فتحی، پانته آ بهرام، الهام کردا و علیرضا نادری، بیش از ۲۵ هزار تماشاگر را به خود جذب کرد.
نمایش “شبیخون”، نمایشی به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی است که در سال ۱۳۹۲ در تئاتر شهر روی صحنه رفت. این نمایش، با بازی بازیگرانی مانند فاطمه معتمدآریا، علی نصیریان، مهدی پاکدل و حسین پاکدل، بیش از ۲۰ هزار تماشاگر را به خود جذب کرد.

البته، این فهرست، تنها شامل پر بیننده ترین تئاتر های ایران در سال های گذشته است. تئاتر های دیگری نیز در سال های گذشته با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده‌اند.

تهیه و تنظیم: مرتضی عباسی