نقش ویدیو در رسانه ها در سال ۲۰۲۳

به قلم: حسن نامور (مدرس دانشگاه)

نمانامه: یکی از موثرترین استراتژی های بازاریابی استفاده از ویدیو است که می تواند به فرم های مختلف در بیان یک پیام و یا انتشار یک تبلیغ استفاده شود . لذا فروشندگان محصولات و تولید کنندگان محتوا باید همواره با کسب آمارها و نظرات مصرف کنندگان مسیر کاری خود را اصلاح و تنظیم کنند. اخیرا با کسب نتایج یک تحقیق در خصوص میزان گرایش و توجه کاربران به ویدیو انگیزه ای شد تا با تکیه برآن نگاه جدیدی بر نقش ویدیو در سال ۲۰۲۳ داشته باشیم.

نقش ویدیو در رسانه ها

بسیاری از کارشناسان حوزه تولید محتوا مواردی همچون جذاب و چشم‌‌نوازبودن،داشتن کپشن.کوتاه بودن،داشتن رویکرد جدید و خلاقانه بودن را از ملزومات یک اثر ویدیویی قابل اعتنا می دانند. استفاده از قابلیت های منحصر به فرد فضای دیجیتال در کاربرد روزانه خودمان را با تماشای انواع تبلیغات ویدیویی می توانیم حس کنیم.
جذابیت بالای ویدیوهای موجود در در صفحات مجازی آنچنان بالاست که تنها تبلیغات هدایت کننده دیدن ویدیوها نیستند بلکه خود کاربران مشتاقانه آنها را جستجو کرده و تماشا می کنند و یا برای هم ارسال می کنند.
ما محبوریم برای دیدن بسیاری از فایل های ویدیویی ما باید قبل از پخش و یا در اواسط آن به تیلیغات اضافه شده در آنها توجه کنیم در واقع انتشار تبلیغات در هر زمان ممکن و حتی پیش بینی نشده از الزامات کار بازاریابان است.

چگونه استفاده ویدئو در سال ۲۰۲۳ در حال تغییر است

بر اساس تحقیقات HubSpot Blogs در آمریکا پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۳ تعداد بینندگان ویدئوهای دیجیتال در سراسر جهان به ۳٫۵ میلیارد نفر برسد و مردم به طور متوسط ۱۷ ساعت فیلم آنلاین در هفته تماشا کنند.
بر همین اساس ۵۲ درصد مردم محتوای ویدیو هایی را که مشاهده کرده اند را به اشتراک گذاشته اند.
۷۵ درصد از بینندگان محتوای ویدئویی کوتاه را در دستگاه های تلفن همراه خود تماشا می کنند.
۸۳ درصد از فروشندگان پیشنهاد می کنند که ویدئوها باید کمتر از ۶۰ ثانیه باشند.
در تحلیل نتایج تحقیق صورت گرفته به تغییراتی که در استفاده ویدیو در سال ۲۰۲۳ بوجود آمده اشاره می کنیم.
در سال ۲۰۲۳، استفاده کنندگان به طور فزاینده ای انتظار دارند محتوای ویدیویی برندهای مختلف را ببینند.

ویدیوها به کاربران و استفاده کنندگان این اجازه می‌دهند که بدانند یک محصول یا خدمات در زندگی واقعی شان چگونه به آنها کمک می‌کند، کاربران می توانند قبل از خرید کالای مورد نظر، هر گونه نقصی را کشف کنند و امتیازاتی را که ممکن است در توضیحات مندرج در کاتالوگ ها نیامده باشد را شناسایی کنند.
علاوه بر این، محتوای ویدیویی معتبرتر از عکس محصولات( که ممکن است بصورت فتوشاپی باشد) به نظر می رسد و می تواند اعتماد کاربران را به یک نام تجاری یا معرفی یک محصول افزایش دهند.

در واقع، در جدیدترین نظرسنجی نشان داد که ۶۹ درصد از کاربران آمریکایی اعتقاد دارند که مهم‌ آن است که یک ویدیوی تیلیغاتی معتبر و قابل ارتباط با کالا باشد تا اینکه با تدوین هاو افکت گذاری های مختلف و با کیفیت بالا رنگ و لعاب داده شده باشد.
در گذشته، نسل‌های قدیمی‌تر برای فرار از استرس‌های روزمره زندگی ،به دنبال دیدن کمدی های مورد علاقه خود در تلویزیون و یا سینما بودند. اما الان اگرچه پلتفرم ها تغییر کرده اند اما نیاز به محتوای آرامش بخش یا سرگرم کننده هنوز تغییری نکرده است. برای پی بردن به این نکته به جواب مخاطبانی که موسسه HubSpot Blogs از آنها این سوال را کرده است که :” چرا ویدیو تماشا می کنید؟ توجه می کنیم:
کمک می کنه که بی خیال باشم و مشکلات را سخت نگیرم ۳۲٫۸%
برای سرگرمی و خنده ۲۶٫۳%
برای کشف چیزهای مورد علاقه و اشتیاقم %۱۳٫۳
برای یادگیری چیزهای جدید %۱۱٫۵
برای فرار از روزمرگی زندگی %۶٫۸
بر این اساس استفاده‌کنندگان در درجه اول ویدیوها برای کسب آرامش و سپس برای خندیدن و سرگرمی ویدیو را تماشا می‌کنند. این نکته این توجه را به برنامه سازان گوشزد می کند که حتی برای ویدیوهای آموزشی نیز باید سرگرمی و طنز را چاشنی کار قرار دهیم.
جالب است بدانیم که در جریان پخش فوتبال آمریکایی پربازدیدترین تبلیغات به آن دسته تعلق گرفته است که درآن طنز را به عنوان یک جزء کلیدی به نمایش گذاشته اند یعنی وقتی از ۱۵۰ بیننده این مسابقات پرسیده شده است که امسال تبلیغ مورد علاقه‌شان چه چیزی بوده، آنها یک تبلیغ خنده‌دار دونات دانکین که با حضور بن افلک ( هنرپیشه برنده اسکار ) و جنیفر لوپز است را انتخاب کردند.
همچنین طبق تحقیقات HubSpot Blogs کاربران به سمت علایق خود متمایل می شوند . براین اساس ۱۳٪ از استفاده کنندگان ویدیوها را برای “جستجو در مورد زمینه مورد علاقه و اشتیاق خود تماشا می کنند، در حالی که ۱۱٪ هم می خواهند چیز جدیدی یاد بگیرند.
لذا جدای از جستجوی بینندگانی که با انگیزه محتوایی و یادگیری چیزهای جدید، به تماشای ویدیو می پردازند ، علایق، سرگرمی ها یا علل اجتماعی می تواند از مهمترین کشش آنها به موضوعات مختلف باشد. در واقع، این شانس شما است که محصول شما همان محصول موردعلاقه کاربر باشد.

اینکه شما مخاطب شناسی کنیدو براساس نیازها و احساساتش موضوعات ویدیو خود را آماده سازی کنید به مفهوم دادن شخصیت و ارزش قائل شدن به اوست.
سوال مهم دیگر که از مخاطبین پرسیده شده این بود که “ارزش تولید در هنگام انتخاب برای تماشای یک ویدیو چقدربرای شما مهم است؟”
در نتیجه این تحقیق مشخص شد که ۳۶٪ از استفاده کنندگان احساس می کنند ارزش تولید “تا حدودی مهم” است، در حالی که ۲۸٪ آن را “ضروری” می داننستند و برای % ۲۷ از مخاطبین بی اهمیت بوده است.
اما این آمار نباید باعث هراس شده و به دنبال یک استودیوی حرفه ای و بکارگیری شخصیت های شناخته شده و مشهور باشیم بلکه باید بدانیم که کیفیت تولید اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
در کنار این موضوع پارامتر زمان ویدیو نیز مهم است چرا که مخاطبین با ذائقه های متفاوت را می تواند همراه خود داشته باشد.
به نتایج حاصله در این خصوص هم توجه کنیم که می تواند برای سازندگان ویدیو ها قدم راهبردی به حساب بیاید.

-کمتر از ۶۰ ثانیه ۱۶% -بین یک تا ۳ دقیقه ۳۶% -بین ۴ تا ۶ دقیقه ۲۷%
-بین ۷ تا ۹ دقیقه ۱۵% -بین ۱۰ تا ۱۲ دقیقه ۴% -بالای ۱۲ دقیقه ۲%

به لطف ظهور TikTok – و امکان بارگذاری محتواهای کوتاه، استفاده کنندگان به دنبال ویدیوهای سریع و جذاب هستند. به طور خاص، ویدیوهای کمتر از سه دقیقه در یک نقطه طلایی قرار می گیرند.
اگرچه برای تازه کارها ویدیوهای کوتاه بسیار شروع خوبی است.اما قبل از اینکه بخواهیم یک ویدیوی بازاریابی را به صورت آنلاین قرار دهیم، باید سرعت مناسبی را برای محتوای ویدیویی خود تنظیم کنیم.
با توجه به مطالب بیان شده و با حترام به سازندگان تبلیغات داخلی خودمان باید به این نکته اشاره کنیم که متاسفانه نتوانسته ایم نه از نظر فرم و نه از نظر محتوا هنوز تحول موثری را در کارها مشاهده کنیم.
در این مقاله سعی شد برخی ازپارامترهای مهم را براساس نتایج تحقیق صورت گرفته را اشاره کنیم تا الگویی برای سازندگان تیلیغات داخلی باشد.
با ذکر این نکات و آسیب شناسی تبلیغات داخلی شاید می بایست در موارد زیر تجدید نظر کنیم:
-الزام در بکار گیری زمینه های طنز و سرگرمی کننده در تبلیغات
-پرهیز از بکار گیری کارکترهایی تکراری با مشخصات ظاهری خاص مانند چشم های روشن و ….
-پرهیز از نشان دادن مکان های لوکس و تجملی و یا بکار گیری از ابزارها و امکانات غیر قابل دسترسی برای عموم
– عدم تولید ویدیوهای بلند مدت
-تاکید بر نمایش امکانات و قابلیت های محصول به نحوی که مخاطب اغنا شود
و…..
باید بدانیم درست دیده شدن تبلیغات توسط بینندگان یک اصل است و استفاد پرهزینه از لوکیشن ها و تجهیزات درحالیکه جذابیتی را به همراه نداشته باشد می تواند بی فایده شود.
آگاهی از تحقیقات و گزارشات درخصوص موارد مختلف در حوزه تبلیغات و داشتن تکنیک‌های نوین تبلیغات ویدئویی و بهترین ترندهای روز دنیا بسیار ضروری است.
بهرحال محبوبیت تبلیغات ویدئویی افزایش یافته است و این یک روش بسیار مناسب برای دستیابی به مخاطبان بیشتر است. تبلیغات ویدئویی چیزی فراتر از ایجاد تبلیغات ویدئویی جذاب است