پایگاه خبری نمانامه: یوهان اشتراوس پسر Johann Baptist Strauß (متولد ۲۵ اکتبر ۱۸۲۵ – درگذشته ۳ ژوئن ۱۸۹۹) در اتریش، موسیقیدان اتریشی بود. او به خاطر تصنیف موسیقی برای رقص والس اتریشی و اُپرِتا (اپرای کوچک) شهرت یافت و به همین دلیل «پادشاه والس» لقب گرفت. از کودکی زیر نظر پدر با موسیقی آشنا شد. او بر خلاف میل پدر برای خود ارکستری مستقل تشکیل داد و بهزودی کنسرتهای پدر را از رونق انداخت. او موفق شد والس را از شکل ابتدایی خود خارج کند و شکل پوئم سمفونیک به آن بدهد. اشتراوس بیش از ۴۰۰ والس ساخته است.
یکی از عمده موفقیتهای اشتراوس تغییراتی بود که در فرم والس به انجام رسانید. در واقع قطعات والس او فرم پوئم سمفونیک دارند. پوئم سمفونیکها قطعات ارکسترال هستند که در یک موومان ساخته میشوند. این آثار تا حدودی آثاری رومانتیسم به شمار میروند که در فرم و حالت سنتی با سوناتها متفاوتند.
تغییرات متنوع در ضرباهنگ و گامها در طول این اثر سبب شده تا از آثار کلاسیک سمفونیک متمایز باشد.
دانوب آبی را میتوان یکی از مشهورترین و موفقترین آثار در این گونه به شمار آورد. این قطعه با نوای پسزمینه سازهای بادی مختلف و نتهای تکراری و پر ضربه و سریع ویولونها و در کنارش نتهای کشیده ویولن سل آغاز میشود و با گذشت یک و نیم دقیقه به ناگاه سرعت قطعه اوج میگیرد و ریتم اثر عوض میشود،برای نواختن این قطعه یک ارکستر کامل نیاز است تا بتوان تمام آنچه که نوشته شده به درستی و حق مطلب ادا شود. اگرچه شیت موزیک این قطعه مملو از تکرارهای زیاد است اما این تکرارها چنان با تنوع های مختلفی همراه شده که پویایی و دینامیک خاصی به این اثر داده است این به واقع نقطه تعادل این اثر است، جایی که شنونده نه از نفس میافتد و نه ریتم را گم میکند، بلکه همواره خود را در یک شرایط عاشقانه و پر از فراز و فرود میبیند مانند یک درام عاشقانه. نقطه درخور توجه این تغییرات از آن جهت است که والس دانوب آبی در واقع مجموعهای از پنج والس کوچکتر است که دارای مقدمه سمفونیک هستند که در رماژور شروع شده و به تنهایی برای جذب مخاطب کافیست. این والس کوچک چنان شکوهمند و زیبا در رماژور و سپس لا ماژور نوشته شده و از دو ملودی متنوع در خود بهره میبرد.
ارسال دیدگاه
در انتظار بررسی : 0