«جمشید عندلیبی» نوازنده برجسته نی درگذشت

نمانامه: جمشید عندلیبی نوازنده برجسته ساز نی، اسفند ۱۳۳۶ در سنندج متولد شد. وی در طول زندگی خود علاوه برتولید چندین اثر موسیقیایی در پروژه‌های بسیاری همکاری داشته است. آلبوم‌های «میهمان تو»، «پاییز نیزار» و «مونس جان» از جمله فعالیت‌های او در زمینه آهنگسازی است. تک نوازی نی پروژه ماندگار «نی نوا» اثر حسین علیزاده هم به عهده مرحوم عندلیبی بوده که بسیاری از مخاطبان موسیقی این هنرمند را با چنین اثر معتبری می شناسند. عندلیبی صبح ۱۵ اسفندماه چشم از جهان فرو بست. عندلیبی صبح امروز ۱۵ اسفندماه چشم از جهان فرو بست.

«عباس غزالی» شخصیت فعال فرهنگی اقلیم کُردستان، درباره زنده‌یاد استاد «جمشید عندلیبی» نوازنده برجسته نی تأکید کرد: نام استاد «جمشید عندلیبی» برای همیشه با صدا، سوزِ نی و آوازش جاودان خواهد ماند.
«عباس غزالی میرخان» شخصیت فعال فرهنگی، عضو برجسته و مشاور فرهنگی، هنری حزب دمکرات کُردستان عراق و از نمایندگان پیشین پارلمان اقلیم کُردستان، در پیامی به مناسبت درگذشت زنده‌یاد استاد «جمشید عندلیبی» نوازنده پیشگام ساز نی، آهنگساز و پیشکسوت موسیقی، درباره این موسیقیدان مطرح نوشته است: خبر درگذشت استاد «جمشید عندلیبی» موسیقی کُردستان و ایران را عزادار کرد. این خبر تلخ، ما را به ۵۴ سال قبل برگرداند؛ زمانی‌که «جمشید عندلیبی» در سن ١٢ سالگی نخستین تمرین موسیقی را نزد استاد «حسن کامکار» فراگرفت و بعدها بیش از نیم قرن، تأثیرش بر موسیقی کُردی و سنتی ایران به‌خوبی آشکار و عیان است.
در این لحظه غم‌انگیز، ضمن ارج نهادن به خدمات ارزشمند این هنرمند ارزنده به هنر و بخصوص به موسیقی کُردی؛ این درگذشت نابهنگام، ضایعه‌ای بزرگ برای هنر موسیقی قلمداد می‌شود و به مناسبت این غم جانکاه، به خانواده هنرمند و هنرپرور عندلیبی، دوستان، همکاران و همه علاقمندان به موسیقی و هنر تسلیت می‌گوییم و مطمئن هستیم یاد و نام استاد «جمشید عندلیبی» برای همیشه با صدا، سوزِ نی و آوازش جاودان خواهد ماند.