پایگاه خبری نمانامه: انیمیشن نام تکنیکی است که در آن هر فریم فیلم به صورت انفرادی چه به صورت یک گرافیک کامپیوتری یا عکاسی از یک تصویر و یا ایجاد تغییرات مکرر کوچک در یک واحد مدل (قسمت کلای میشن و استاپ موشن را ببینید) تولید و سپس فیلمبرداری نتیجه توسط یک دوربین مخصوص انجام میپذیرد.
هنگامیکه فریمها به صورت سلسلهوار به هم متصل شدند، فیلم حاصله را با سرعت ۱۶ فریم در ثانیه یا بیشتر ملاحظه مینمایند. نتیجه آن خواهد بود که این تصاویر (بر اثر قانون ماندگاری تصویر) به صورت متحرک به نظر میرسند. اگرچه توسعه انیمیشن کامپیوتری باعث سرعت بخشیدن به این مراحل گردیده ولی باز هم تولید چنین فیلمی مستلزم کار زیاد و خستهکنندهاست.
تاریخچه انیمیشن جهان
انیمیشن یعنی نشان دادن تصاویر متحرک به هر صورت و به هر شکل. انیمیشن ها روش های ساخت بسیار گوناگونی دارند که یکی از این روش ها استفاده از کامپیوتر است. انیمیشن های کامپیوتر ی با استفاده از نرم افزار های مخصوص ساخته می شوند که این نرم افزار ها می توانند Maya، ۳Dmax و بسیاری از نرم افزار های دیگر باشند که هر کدام معمولاَ کاربرد و برتری خاصی نسبت به دیگر نرم افزار ها دارند . انیمیشن ساز باید به زیباترین شکل ممکن و در سریع ترین زمان انیمیشن خود را بسازد، لذا برای این کار از روش های مختلف و نرم افزار های گوناگون می توان استفاده کرد.
انیمیشن ها کاربرد های گوناگونی دارند، از قبیل: تیزر های تبلیغاتی، برنامه های علمی آموزشی، جلوه های ویژه یا انیمیشن ترکیب شده با فیلم، ساخت انیمیشن برای سرگرمی کودکانو نوجوانان، ساخت محیط های شبیه سازی شدهﻯ واقی، ساخت بازی های کامپیوتری و… .
اما این بی توجهی ها بعد از ساخت اولین انیمیشن بلند و زیبا با نام” داستان اسباب بازیهای ۱ ” (Toy Story 1) به پایان رسید. بعد از ساخت این انیمیشن شرکت های بزرگ انیمیشن سازی ۲بعدی همچون والت دیزنی با آن مخالفت کردند، ولی دیدند که مخالفت آنها فایده ای ندارد و چون بسیاری از مردم جذب انیمیشن های ۳بعدی شده اند. به همین علت شرکت والت دیزنی و دیگر شرکت های مخالف کم کم به طرف انیمیشن های ۳بعدی کامپیوتری کشیده شدند.
بعد از مدتی شرکت والت دیزنی انیمیشن های زیبای ۳بعدی کامل را به بازار عرضه کرد و در حال حاضر یکی از شرکت های بزرگ انیمیشن سازی ۳بعدی در جهان به حساب می آید. در حال حاضر انیمیشن های ۳بعدی و انیمیشن های تلفیقی طرفداران بسیاری پیدا کره است که شاید شما هم یکی از طرفداران این گونه انیمیشن ها باشید.
قالب های مختلف انیمیشنانیمیشن دو بعدی
۲- انیمیشن سه بعدی ( اجسام یا عروسکها و…)
۳- تکنیک های تلفیقی ( زنده انیمیشن و ….)
۴- انیمیشن کامپیوتری
_انیمیشن سنتی یا دو بعدی کلاسیک
در این نوع انیمیشن انیماتورها برای خلق هر فرم باید آنرا با دست طراحی کنند. اگر شما به طراحی با مداد و کاغذ علاقمندید انیمیشن سنتی میتواند برایتان جذاب باشد. انیمیشن سنتی از تجمع یکی یکی نقاشی ها در یک فریم ایجاد میشود. انیمیشن دوبعدی از تعداد زیادی نقاشی روی طلق های شیشه ای از جنس پلاستیک ایجاد میشود که در انتها بر روی یک بک گراند قرار میگیرند. معمولا دو فریم از هر تصویر فیلمبرداری می شود. تعداد فریم های هر تصویر متناسب با موضوع و نوع حرکت ، قابل تغییر است. سفیدبرفی و هفت کوتوله، زیبای خفته و علاءالدین از انیمیشن هایی هستند که از این نوع سبک ساخته شده اند.
_انیمشن کامپیوتری– (دو بُعدی و سه بُعدی)
کارتون محبوب “میکی موس” با استفاده از تکنیک انیمیشن۲D تولید شده. اولین کارتون دو بعدی کوتاه با نام “فانتاسماگوری” توسط امیل کول ساخته شد. تصاویر آن بطور کامل سیاه و سفید بود و موضوع آن حول یک کاراکتر مرد چوبی با حرکات یک انسان واقعی میچرخید. مدت زمان این کارتون ۷۵ ثانیه بود که حدود ۷۰۰ نقاشی متفاوت برایش طراحی شد. این کارتون در سال ۱۹۰۸ منتشر شد. در طول سالهای ۱۹۶۰ بسیاری از کارتونهای محبوب آن دورانJetsons و سنگهای چخماقیبا استفاده از انیمیشن دوبعدی ساخته و منتشر شدند.
_انیمیشنهای دوبعدی دیجیتالی
ساخت انیمیشن در فضای دوبعدی با کمک انواع تکنینکهای دیجیتالی، به خلق انیمیشنهای دوبعدی دیجیتالی انجامید. در این نوع انیمیشن لازم به خلق مدلهای دیجیتالی نیست، بلکه فقط به طراحی فریم نیاز است. خلق ۱۰۰ نوع طرح و حرکت دادن آنها در جهت های متفاوت، از تکینیکهای انیمیشن دوبعدی دیجیتال است. با استفاده از نرم افزار Adobe Flash انیماتورها میتوانند تعداد نقاشی و طرحهای استفاده شده را کاهش دهند یا با اعمال تغییرات کوچکی در رنگ و یا تعداد هر فریم به نتیجه دلخواه در کوتاهترین زمان برسند که اینکار ساخت انیمیشن دیجیتال دوبعدی را آسانتر میکند.
_انیمیشن دیجتال سه بعدی
اگر علاقمند به خلق شخصیتهای غیرواقعی در عین واقعی بودن هستید، باید با انیمیشن سه بعدیآشنا شوید. شخصیتها در انیمیشن ۳D بسیار سریع ساخته میشوند و در صنعت فیلمسازی محبوب هستند. با استفاده از انواع نرم افزارهای کامپیوتری ساخت انیمیشن ۳D میتوان انواع فیلم کوتاه، فیلم بلند و حتی تبلیغات تلویزیونی حرفه ای و بسیار با ارزش ساخت. نسبت به انیمیشنهای سنتی و دوبعدی، مدلها در انیمیشن سه بعدی، واقعی تر هستند.
_انیمیشن استاپ موشن
آیا تابحال به این فکر کرده اید که یک سنگ بتواند راه برود یا حرف بزند؟ یعنی هر چیزی در انیمیشن ممکن است؟ با استفاده از انیمیشن فریم به فریم، اشیاء ساکن قادر خواهند بود چرخش و حرکت های متفاوتی از خود نشان دهند. انیمیشن استاپ موشن از زمان اختراع عروسکها وجود داشته. فیلمهای بسیاری با انیمیشن استاپ موشن ساخته شده اند که در نوع خود بی نظیرند، همچون فیلم “از مغازه نانوایی لذت ببرFun in a bakery shop که در سال ۱۹۰۲ ساخته شد. “خرس عروسکی” به کارگردانی ادوین پرتر از اولین فیلم های استاپ موشن است. بدنبال آن انیمیشن ، فیلم کوتاه “بازی عروسکهای خرسی” ارائه شد. مدت پخش آن کمتر از یک دقیقه بود، درحالی که بیش از ۵۰ ساعت کار بر رویش انجام شد.
_انیمیشن مکانیکی
بجای رباتیکها، ماشین آلات میتوانند با استفاده از تکنیک انیمیشن مکانیکی، حرکت کنند. بجای ساخت ماشین اصلی، خلق انیمیشن مکانیکی، به انیماتورها اجازه میدهد تا بفهمند که ماشینها چطور کار میکنند. توضیح نحوه عملکرد این روش از تعریف تکنینک انیمیشنی اش بسیار آسانتر است.
۷_انیماترونیک صوتی و آتونوماترونیک (Audio-Animatronics and Autonomatronics) :
والت دیزینی، انیماترونیک صوتی انحصاری اش را در پارک تفریحی معروف خود نصب کرده. Otto یک رباتی است که میتواند حضور شخص را در یک اتاق احساس کند، به صحبت با افراد بپردازد و حتی خوشحالی کسی را اعلام کند. آتونوماترونیک از انیماترونیک صوتی متفاوت است. انیماترونیک صوتی یک برنامه از پیش نوشته شده را تکرار میکند درحالی که تکنولوژی آتونوماترونیک با کمک دوربین و سنسورهای پیچیده، این امکان را به ربات میدهد تا بتواند سخن گفتن یا انجام کاری را براساس شرایط موجود انجام دهد.
_ تکنیک Chukimation
یکی از تکنیکهای انیمیشنی محبوب است که ترکیبی از انیمیشن استاپ فریم و تصاویر واقعی بوده که در آن کاراکترها به یک فریم بخصوص و ویژه تقلیل می یابند. از برخی جهات شبیه به نمایش عروسک خیمه شب بازی است.
۹_انیمیشن تئاتر عروسکی
عروسکها را به زندگی واقعی می آورد. فیلم “سیرک هامپتی دامپتی” ساخت جیمز استوارت بلکتون و آلبرت اسمیت(۱۹۰۸) اولین فیلم انیمیشنی استاپ موشنی است که با استفاده از عروسک ساخته شده. امروزه انیمیشن عروسکی از رایج ترین کارتونها و فیلمهای مخصوص کودکان است. مثالی از انیمیشن عروسکی مورد استفاده در سینما، فیلم معروف “کینگ کونگ” تولید سال ۱۹۳۳ را میتوان نام برد. فیلم “کابوس قبل از کریسمس” هم یک فیلم فانتزی استاپ موشن موزیکال آمریکایی ساخته ی هنری سلیک است که در آن از ۲۲۷ عروسک برای انواع شخصیتها و همچنین ۴۰۰ سر با انواع حالات احساسی استفاده شده.
_انیمشن خمیری یا Claymation
اگر به خمیر بازی علاقمندید باید بدانید که بهترین فرم انیمیشن استاپ موشن، از طریق انیمشن خمیری ساخته میشود. در Claymation تکه های خمیر، کاراکترها را تشکیل میدهد و انیماتورها بر اساس آن تصویرسازی میکنند. گاهی این خمیرها ترکیبی از مواد شیمیایی هستند و گاهی هم ترکیبی از آب و گل. همچنین در ساخت انیمیشن خمیری از سیم بعنوان آرماتور در ساخت شخصیتها برای دوام و حرکات پیوسته ی راحت تر استفاده میشود.
۱۱_انیمیشن زوئتروپ
زوئتروپ، که توسط ویلیام جورج هونر در سال ۱۸۳۴ اختراع شد، بعنوان یکی از اسباب بازیهای قرن ۱۹ شناخته میشود. این دستگاه یکی از اشکال انیمیشن است که برای ایجاد تصاویر متحرک استفاده میشد. تصاویر با تغییرات جزئی بر روی یک کاغذ در کنار یکدیگر همراه با فاصله، کشیده میشوند و داخل زوئتروپ قرار میگیرند. با چرخیدن آن، از بین شیارهای موجود، تصاویر بشکل متحرک به چشم میایند. تکینیک استفاده شده در زوئتروپ، در خلق انیمیشنهای Gif مورد استفاده قرار میگیرد.
_انیمیشن Cut-Out یا بریده مقوا
یکی از قدیمی ترین اشکال انیمیشن استاپ موشن، در تاریخ انیمیشن سازیست. اولین انیمیشن Cut-Out توسط خانم لوت رینیجر در سال ۱۹۲۶ با نام “ماجراهای شاهزاده احمد” ساخته شد. او بطور کامل از کاغذهای سیاه یکدست برای انتقال داستان زیبای خود به مخاطب استفاده کرد. در این روش کاغذهای برش خورده و گاه به صورت کولاژ (Collage) یعنی با بریده مواد دیگری همچون نخهای مختلف، پارچه، کاموا، کاغذهای گوناگون روزنامه و یا عکس به اشکال مشخص، در زیر لنز دوربین برای بیان یک داستان به حرکت درمیایند. با پیشرفت علوم کامپیوتری، نمایش تصاویر برش خورده در یک ردیف بسیار آسانتر از گذشته شد.
_انیمیشن شن و ماسه
این روش کمی کثیف کاری با شن و ماسه دارد، چون با استفاده از دستان خود آنرا به نمایش میگذارید. برای اینکار به یک میز شیشه ای روشن بعنوان بوم و مقداری ماسه نیاز است. انیماتور با استفاده از حرکت شن وماسه در جهت های خاص، انیمیشن خود را خلق میکند. البته او باید بطور مدام بومش را برای خلق صحنه ی بعدی به سبک شنی پاک کند. کل فرایند توسط دوربین، عکسبرداری میشود و سپس در آخر، برای نمایش با یکدیگر تلفیق میشوند.
_انیمیشن تایپوگرافی
تایپوگرافی در مورد ظاهر و چیدمان حروف ، کلمه و نوشته است که میتوان آن را در جهت های مختلف به حرکت وا داشت. انیمیشن تایپوگرافی بطور گسترده ای در عناوین فیلم ها مورد استفاده قرار میگیرد.
_انیمیشن نقاشی روی شیشه
در این روش، فرایند خشک شدن آهسته رنگ روی بوم شیشه ای، این امکان را به انیماتور برای خلق صحنه های متفاوت و عکس گرفتن از آنها بطور همزمان فراهم میکند. بیشتر مواقع از ترمانتین(یک نوع حلال رنگ) برای سهولت در کار نقاشی روی شیشه استفاده میشود. بسیار کار سخت و پرزحمتی است که بروی شیشه طراحی کنید، از آن عکس بگیرید و سپس در آخر کار محصول نهایی را با یکدیگر مخلوط کنید.
_انیمیشن نقاشی شده روی فیلم
نقاشی بر روی نگاتیو از حدود سال ۱۹۱۶ رواج داشته که بسیاری از انیمیشن های ساخته شده از این طریق درهمان دوره گم شده اند. این روش شامل ایجاد خراش یا نقاشی توسط مداد چرب، مرکب، رنگ روغن و .. بر روی نگاتیو یا همان حلقه فیلمهای قدیمی است. همچنین میتوان در یک اتاق تاریک با ایجاد تغییرات نوری بر روی کل یا بخشی از حلقه فیلم، سایه هایی را که در بخشهای داستان وجود دارد، ایجاد کرد. البته با استفاده از چسب و برد مخصوص میتوان حلقه فیلمهای سیاه یا سایر حلقه فیلم ها با سایر ویژگی ها را به یکدیگر چسباند. این روش از اولین روشها و احتمالا ارزانترین تکنیکهای ساخت انیمیشن است چون تنها به یک حلقه فیلم، ابزار ایجاد خراش و یک پروژکتور نیاز دارید.
_انیمیشن تجربی
هنر ادغام دو یا چند نقاشی تخیلی و غیرواقع و یا حتی خلق انیمیشن است. انواع متفاوت نقاشی های انیمیشنی در نقاط کاملا بی ربطی از هم با یکدیگر ادغام و حتی در جامعه هنری معروف شده اند. بنابراین تهیه تصادفی نقاشی، به خلق فریم متفاوتی از یکدیگر در پروسه انیمیشن سازی می انجامد.
۱۸_انیمیشن محو شده
انیمیشن محو شده در انیمیشن دوبعدی موشن گرافیک مورد استفاده قرار میگیرد. بسیاری از فیلمهای محبوب از این تکنیک استفاده کرده اند و یکی از معروف ترین آنها فیلم “ویلیام کنتریج” است. عکاسی و انیمیشن در هر بخش از ایجاد تغییر، در روال ساخت حرکات انیمشنی باید انجام شود.
_انیمیشن پین اسکرین (Pinscreen animation) :
صفحه نمایشی که برای به تصویر کشیدن موضوعی به هزاران پین بدون سر به نحوی آغشته میشود را انیمیشن پین اسکرین میگویند. “الکساندر الکسیف” و “کلیر پارکر” تکنیک انیمیشن پین اسکرین را در سال ۱۹۳۰ با فیلم ” شب در کوهستان عریان” اختراع کردند. همچنین بر اساس میزان عمق فرورفتگی پین در صفحه موردنظر، برای ایجاد فضای سایه و روشن در تصویر استفاده میشود. شب، اولین فیلم متحرک استفاده شده از تکنیک پین اسکرین بود که یک قاب مستطیلی ۳در۴ فوت با حدود ۲۴۰هزار پین به منظور ایجاد طول سایه های مختلف، حرکت جانبی داشتند.
۲۰_فلیپ بوک
حتی قبل از زمان کامپیوتر، انیمیشنهای زیادی در کار بودند. هنرمندان با استفاده از یک کتابچه و ایجاد طرحهایی در گوشه ای از برگه های آن (بهمراه اعمال کمی تغییرات جزئی در هر صفحه از طرح) کتابی با عنوان Flipbook یا Flickbook را خلق کردند که با سریع ورق زدن اش با کمک انگشت شست، قابلیت رویت انیمیشنی ساده فراهم بود. Flipbook ، ورق های پویا نما یا انیمیشن شست انگشتی، یکی از قدیمی ترین و در عین حال جذاب ترین انیمیشن های دنیاست.
ارسال دیدگاه
در انتظار بررسی : 0