«ستایش» مطلوب «مرضیه» ی مقبول و «ترور» ناموفق تلویزیون!

جبارآذین

ستایش، مرضیه و ترور خاموش نام سریالهای جدید در حال پخش تلویزیون اند. ستایش محصول همکاری “سعید مطلبی” کارگردان نام آشنای سینما و استاد فیلمنامه نویسی تلویزیون و سینما و “سعید سلطانی” کارگردان کاربلد تلویزیون است.

فصل سوم “ستایش” گرچه در نخستین گام پخش خود، با مسئله گریم نامناسب، به ظاهر به جهت جلوگیری از آسیب چهره! یکی از کاراکترهای اصلی سریال، حاشیه سازشد، ولی مانند دو فصل پیشین، ازنوشتاری قوی با چینش استاندارد عناصر دراماتیک، در قالب فیلمنامه ای محکم و پرداخت شده و کارگردانی قابل تامل و بازی های درست هدایت شده برخوردار است.

ستایش، جدا از داستان و داستان سازی های خوب، شخصیت پردازی های اصولی و پذیرفتنی، یک امتیاز فوق العاده هم دارد. خلق یک شخصیت کم نظیر، به یاد ماندنی و قابل باور به نام “حشمت فردوس “که دارای شناسنامه، هویت و ابعاد مختلف شخصیتی است، سبب شده تا این کاراکتر به یکی از شخصیتهای نمایشی مانا درحوزه ادبیات نمایشی و تصویری تبدیل شود.

درام اجتماعی ستایش، اثری دیدنی و از نظرهنری، سریالی استاندارد و مطلوب است. ملودرام خانوادگی واجتماعی مرضیه که بعد از پنج سال توقف ناخواسته “فلورا سام” و “مجید اوجی” تولیدشده، همچنان در مسیرعلاقه و سلیقه و توانایی های نویسنده و کارگردان آن به آثار خانوادگی و اجتماعی و این بار با رویکرد متفاوت، محترم وغیرشعاری وغیرکلیشه ای به مفاهیم، باورها و ارزشهای محرمی و عاشورایی ساخته شده است و باز هم فلورا سام را در عرصه سریال سازی، گامی جلوت رنشان می دهد.

داستان پردازیهای ملموس، بازیهای مقبول از کاراکترهای پذیرفتنی، تعریف مناسب و مخاطب پسند ملودرام زندگی مرضیه و کارگردانی ریز بینانه همراه ظرافتهای پرداخت هنرمندانه زنانه، سریال مرضیه رابرای دوستداران آثار خانوادگی، اجتماعی و محرمی تماشایی کرده است.

مرضیه یک اثرارزشی، عاشورایی و خانوادگی و سریالی قابل احترام است. “ترورخاموش” باترور موضوع های خوب این سریال که در بسترسوژه کلیشه ای قاچاق موادمخدر و جدال پلیس و قاچاقچی و در قالبهای آثار اجتماعی و معمایی و پلیسی امنیتی، لیکن به شکل و شیوه سطحی وشعاری نوشته وساخته شده،همراه است.

ترورخاموش، بیش از وفاداری به مقوله های قابل تحلیل و بررسی سریال، به شعار دهی و سطحی نگری و جنجال سازی و حاشیه پردازی توجه دارد. اشاره به سوژه های کودک همسری، کنایه به پرستوبازی سیاسی! بهره گیری خامدستانه از گونه پلیسی و مباحث روانشناختی آدم ها و رخدادها و… در محدوده اشاره وکنایه مانده اند.

سریال ترور خاموش در پرداخت سوژه ها، داستان سازیها و فضاسازی های نمایشی، ناتوان و از نظر کارگردانی قوی،جذاب و مانای یک اثر پلیسی و معمایی ناموفق است. ترور خاموش، سریالی کوچک درباره معضل بزرگ مواد مخدراست و تنها امتیازآن بازی های خوب پرویزفلاحی پور، شایسته ایرانی، ستاره اسکندری و بازیهای متوسط سعید راد و پریوش نظریه است. گرچه کارگردانی این سریال، برای معظمی یک گام به جلو محسوب می شود و او را پخته ترنشان می دهد، ولی بدشانسی سریال ترور خاموش، آن است که پس ازسریال قوی و خوش پرداخت گاندو و ارائه نمایش و تصاویر بهتر و تماشایی تر نبرد نیروهای امنیتی، حفاظتی و انتظامی با اشرار قصه درآن، پخش می شود. این رخداد، باعث به چشم آمدن بیشتر ضعف های ترور خاموش شده است!