پایگاه خبری نمانامه: اپرای فلوت سحرآمیز موتزارت در فصل کریسمس به اپرای وین بازگشته است. این داستان پریان با قهرمانها و شخصیتهای شرور و گاه کمیکِ خود یکی از محبوبترین اپراهای موتزارت است.
بنجامین برنهایم خواننده تنور فرانسوی در این اپرا نقش پرنس تامینو ظاهر میشود.
او می گوید: «گذار از یک مرحله به مرحله دیگر در زندگی شخصیتهایی نظیر پاپاگنو، تامینو یا پامینا بسیار ظریف است. مسائل خشنی نظیر نژادپرستی، جنسیتباوری حضور پررنگی در اپرای فلوت سحرآمیز دارد. در تمامی اپراهای موتزارت گرهافکنیهای اینچنینی وجود دارد و در انتها شخصیتها به هم میرسند و یکدیگر را میبخشند. در نهایت فلوت سحرآمیز اپرایی جاودانه است که به گمان من یکی دو قرن دیگر همچنان تازه میماند.»
او تأثیر اپرای موتزارت را در زندگی امروز چنین خلاصه میکند: «سه بانوی خدمه ملکه شب برای تامینو عکسی از پامینا میآورند و او شیفته آن میشود. انگار که امروز کسی را روی اینستاگرام یا فیسبوک ببینی و بگویی وای خدایا، و لایکش کنی!
این داستان نماد گذر از نوجوانی به بزرگسالی و مسئولیت پذیری هم هست یعنی وقتی به خود میگویید مطمئنم که زندگی این را میخواهم و مسیر زندگیتان را تعیین میکنید.
والنتینا نفرونتیتزا، خواننده سوپرانوی اهل مولداوی در نقش پامینا ظاهر میشود، دختری که برای سالها در بند است و تامینو در ابتدا به او بیمحلی میکند.
او احساس میکند خودش را گم کرده است و میخواهد با مادرش و زردشت خوب باشد، او میخواهد همه را راضی نگه دارد و در نهایت نزدیک است او حتی عشقش یعنی تامینو را هم از دست بدهد.
پامینا در آخر تصمیم میگیرد خودش را بکشد و در این صحنه یک آریای زیبا، فرشتهوار و غمانگیز را میخواند.
آدام فیشر رهبر ارکستر اهل مجارستان درباره این اپرا میگوید: «فلوت سحرآمیز به اندازه یک سوم اپراهای دیگر موتزارت نظیر فیگارو و دون ژوان آهنگ دارد. همه فکر میکردند بعد از دون ژوان که بزرگترین اپرای تمام اعصار است دیگر نمیشود کاری نو ارائه کرد.خود موتزارت در سال آخر عمرش این سبک بسیار تازه را آغاز کرد. نمیدانیم اگر او سه چهار ماه دیگر زنده میماند چه شاهکارهایی خلق میکرد؟»
خواننده باس آلمانی رنه پاپه نیز نقش زردشت، راهنمای اسطورهای را ایفا میکند که بناست تامینو، قهرمان داستان را در مسیرش راهنمایی کند.
ارسال دیدگاه
در انتظار بررسی : 0