تشریح پروژه درس مهندسی نرم افزار
موضوع: سیستم جامع کتابداری (بانک اطلاعاتی کتابخانه )
شرح مختصری از سیستم های فعلی کتابخانه :
این قسمت در دانشگاه یک بخش فعال در زمینه کرایه کتاب به دانشجویان می باشد. این بخش فاقد هر گونه سیستمی است و کار آنها کاملا دستی است.
اهداف کلی سیستم:
در این سیستم سعی می شود تا کارهای زیر انجام شود:
۱ آمارگیری از کتب واعضا ی کتابخانه
۳ سازماندهی اعضا و کتاب های موجود
۴ انجام عملیاتی از قبیل حذف ، اضافه و جستجوی اعضا وکتب
۵ گروه بندی اطلاعات دریافت شده از داده های خام جهت دسترسی سریع
توضیح: در بعضی از قسمت های سیستم ، برای حالتهایی سیستم خود عمل تصمیم گیری را انجام می دهد.
با شروع جنبش نرمافزاری در کشور، بیشتر مدیران آگاه، در راستای توسعه و گسترش مجموعه مدیریتی خویش و افزایش راندمان کاری، ترجیحا استفاده از سیستمهای نرمافزای را سرلوحه کارهای خود قرار می دهند.
در این میان مجموعه هایی موفق تر هستند که با آگاهی بیشتری سراغ اتوماسیون رفته، و از مدل های عمومی رایج استفاده کورکورانه ندارند. به عبارت دیگر با یک مشاوره صحیح، به دنبال نرمافزاری سفارشی، مناسب با خصوصیات و ویژگی های کاری خود می باشند.
هرچند این مسئله در نگاه اول هزینه زیادی را به مجموعه تحمیل می کند، ولی یک مدیر کاردان می داند که در طول مدت عمر نرمافزار، کلیه هزینه های فوق جبران شده و حتی سودآوری بیشتری را عاید مجموعه می نماید.
مقدمه سیستم نرم افزاری کتابداری:
همانگونه که از یک سیستم نرم افزاری سرعت ودقت عمل انتظار می رود این نرم افزاراین خصوصیت را داراست. سرعت عمل بیشتردر بخش امانات و همچنین دقت وتوانایی در حفظ ونگهداری اطلاعات مربوط به کتاب در این نرم افزارو توانایی منحصر به فرد در رابطه با جستجو در همین اطلاعات و از ویژگی های دیگر این نرم افزار, بررسی نوع عملکرد عضو ارائه پیغامهای خودکاردر رابطه با هر یک از عملکرد ها می باشد اعم از دیر کرد کتاب ,پایان زمان عضویت وپایان زمان محرومیت و……
کلیه خدمات فوق در سرویس های زیر خلاصه می گردد.
۱٫سرویس عضویت:در این قسمت مشخصات عضو به نمایش در می آید ,همچنین تمامی رویکرد های اعضا را داریم .اضافه کردن عضووحذف آن از جمله این رویکردها می باشند.
۲٫سرویس های کتابخانه: که شامل کلیه اطلاعات مربوط به کتاب می باشد. کتابدار و عضو ها میتوانند در این بخش به جستجوی کتاب مورد نظر بر اساس سه قسم نام کتاب وعنوان کتاب وموضوع آن بپردازند.
۳٫امانات: که امانت دادن یک کتاب به یکی از اعضا را میسر می سازد و همچنین موقع برگشت تعیین نوع عملکرد عضو را بیان میکند که عضو اجازه گرفتن کتاب را دارد یا خیر و به چه دلیل .
۴٫گزارشات: در این قسمت کتابدار میتواند گزارش کتابهای در حال امانت را گرفته و گزارش بر اساس عملکرد اعضا از سیستم در خواست کند.
ارسال دیدگاه
در انتظار بررسی : 0