نقد و بررسی سریال «میانبر»

پایگاه خبری نمانامه: «میانبر» به کارگردانی یزدان فتوحی، که هر شب از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود، یک کمدی اجتماعی است که سعی دارد زندگی طبقه متوسط شهری و فرهنگ آپارتمان‌نشینی را نقد کند و به طور غیرمستقیم، آموزه هایی را در زمینه سبک زندگی به مخاطب منتقل نماید. تجربه نشان داده که هر نوع نقد، آسیب‌شناسی و انتقال پیام در قالب کمدی یا با زبان طنز، موثرتر است و مخاطب عام، مفاهیم را بهتر می‌پذیرد. در سریال «میانبر» با حضور گروهی از بازیگران طنز، موضوعات انتقادی و آموزشی درباره فرهنگ سکونت در برج و ساختمان‌هایی با ساکنین متعدد مطرح می‌شود و با نگاهی طنزآمیز به چالش‌های زندگی آپارتمان‌نشینی می‌پردازد و از این نظر یک تجربه جدید محسوب می شود.

همه ماجراهای سریال «میانبر» در یک مجتمع مسکونی و بین ساکنان آن اتفاق می‌افتد. هر چند قسمت از این مجموعه تلویزیونی، یک داستان مستقل را در برمی‌گیرد که با مسئله‌ای درباره آپارتمان‌نشینی گره خورده است. البته موضوعات سریال «میانبر» با مسائل روز نیز در ارتباط است. به طور مثال، قسمت های ابتدایی این سریال با زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان شده بود و بنابراین، موضوع اصلی آن قسمت‌ها نیز حول انتخاب مدیر ساختمان می‌گذشت. قسمت‌های اخیر نیز با مسئله شیوع ویروس کرونا و رعایت بهداشت و تقسیم لوازم بهداشتی بین شهروندان مرتبط است. حتی موضوع آموزش در قرنطینه خانگی و از طریق تلویزیون و اینترنت برای دانش آموزان نیز سوژه این سریال شده است.

داستان «میانبر» شخصیت‌محور است، به این معنی که هر بار، مشکل یا مسئله‌ای گریبان یکی از کاراکترهای اصلی سریال را که از ساکنان آپارتمان است می‌گیرد و زندگی سایر ساکنین مجتع را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. درواقع، سریال «میانبر» نشان می‌دهد که حتی در شرایط زندگی مدرن و آپارتمان‌نشینی که فردیت‌گرایی شدت می‌گیرد و بعضا حتی همسایگان یک آپارتمان نیز یکدیگر را نمی‌شناسند، اما سرنوشت و آرامششان در زندگی به یکدیگر مرتبط است.