مهاجرت با گواهینامه رانندگی پایه یک

نمانامه: برخی از کشورها به رانندگان در بخش حمل و نقل باری هم اقامت و هم حقوق چند هزار دلار پرداخت می کند و در حال حاضر با توجه شرایط بد اقتصادی حاکم بر کشور افراد تحصیل کرده و حتی خلبان ها نیز به دنبال دریافت گواهینامه رانندگی پایه یک هستند تا بتوانند از این طریق به آن کشورها مهاجرت کنند. فردی که گواهینامه پایه یک داشته باشد می تواند راننده اتوبوس و کامیون باشد و فرصت مهاجرت دارد.

بهترین کشورها برای مهاجرت راننده پایه یک

اهمیت راننده‌های پایه برای سیستم حمل‌ونقل هر کشوری بسیار بالا است. راننده پایه یک می‌توانند خدماتی مانند جمع‌کردن زباله، آتش‌نشانی، ساخت‌وساز، حمل‌ونقل مسافر و دیگر فعالیت‌ها را ارائه دهند. به‌علاوه راننده‌ها می‌توانند محصولات کشاورزی، غلات، مواد غذایی، کالاهای مصرفی و آنچه که در روز احتیاج دارند را بین شهرها حمل کنند. به دلیل اینکه تجارت کامیون و سایر وسیله‌های نقلیه سنگین دیگر از اقتصاد ما جدا نیست و هم اکنون تأثیر زیادی بر اقتصاد ما دارد، می‌خواهیم در این مقاله بهترین کشور برای مهاجرت راننده پایه یک را معرفی نموده و شرایط هر کشور را بررسی کنیم. در ادامه ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

کشور آمریکا

آمریکا بهترین کشور برای مهاجرت راننده پایه یک محسوب می‌شود و متقاضیان زیادی از این طریق می‌خواهند به این کشور مهاجرت کنند. آمریکا سالانه یک ظرفیت مشخص برای جبران کمبود راننده پایه یک دارد و برای این امر سعی در استخدام رانندگان بین‌المللی دارد. در ویرجینیای غربی رانندگان کمترین درآمد و بالاترین درآمد رانندگان پایه یک در ایالت آلاسکا در آمریکا است.

درآمد راننده پایه یک در آمریکا

هم اکنون متوسط درآمد رانندگان ۵۳۰۰۰ دلار در سال است. اگر راننده هستید و می‌خواهید در آمریکا کار کنید، اول باید اطمینان حاصل کنید که می‌توانید با شرایط و ضوابط کنار بیایید. این شرایط شامل گواهینامه رانندگی پایه معتبر می‌شود، ولی ممکن است گواهینامه رانندگی تجاری هم لازم باشد که به نیاز کارفرما بستگی دارد. در آمریکا موسساتی که در زمینه حمل‌ونقل فعالیت می‌کنند وجود دارند که صدور این نوع گواهی (گواهی تجاری) بر عهده آنهاست.

شرایط سنی

حداقل سن لازم برای رانندگان معمولاً ۱۸ سال و برای بعضی ایالت‌ها ۲۱ سال لازم است. به‌علاوه مهم است که تجربه رانندگی داشته باشید و در شغل قبلی‌تان موفق بوده باشید.

مدارک مورد نیاز

همچنین لازم است که یک پیشنهاد شغلی از طرف کارفرمایی که مجوز جذب نیروی کار خارجی دارد، داشته باشید. گواهی اشتغال موقت برای کارگران H-2B و ارسال موفق و تأیید فرم I۱۲۹ ضروری است. تا زمانی که پیشنهاد شغلی و کارفرمایی که حامی مالی شما باشد نداشته باشید، برای ویزا نمی‌توانید اقدام کنید.

کشور کانادا

یکی دیگر از بهترین کشورها برای مهاجرت راننده پایه یک، کشور کانادا است. این بدان علت است که کانادا با کمبود راننده روبروست. کانادا به پایگاه بزرگی از رانندگان کامیون سنگین احتیاج دارد که مهاجرانی که شرایطش را دارند را برای شغل رانندگی از تمام جهان جذب می‌کند. لازم است که یادآوری کنیم که مطابق سیستم امتیازدهی روش skill worker، مهاجرت رانندگان ایرانی از این روش به کانادا غیرممکن است. چون عموماً رانندگان تحصیلات دانشگاهی نداشته و سطح زبانشان خیلی خوب نیست و نمی‌توانند امتیاز لازم را به دست آورند.

در مجموع رانندگان پایه یک برای مهاجرت به این کشور به گواهینامه رانندگی دارای اعتبار، پیشنهاد شغلی و عدم سابقه کیفری نیاز دارند.

رانندگان پایه یک قبل از اینکه برای مهاجرت درخواست بدهند باید معاینه پزشکی تخصصی بدهند. تحت قوانین رانندگی پایه یک کانادایی آموزش ببینند و یک آزمون کتبی بدهند.

درآمد راننده پایه یک در کانادا

راننده پایه یک بودن در کانادا مزیت‌های زیادی دارد، مانند حقوق ۵۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ دلار در سال. کارهایی که در این شغل انجام می‌دهید بسته به اینکه راننده کامیون اتوبوس یا… باشید فرق می‌کند. به‌علاوه بسته به این موضوع حقوق می‌تواند از مبلغ ذکر شده بیشتر یا کمتر باشد.

کشور استرالیا

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که کمبود رانندگان سنگین در استرالیا یک مشکل اساسی به شمار می‌رود. این بدان معنی است که این کشور تقاضای زیادی برای رانندگان سنگین جدید ارائه می‌دهد. به همین خاطر استرالیا برای مهاجرت رانندگان پایه یک بهترین کشور محسوب می‌شود.

درآمد راننده پایه یک در استرالیا

میانگین حقوق یک راننده وسیله نقلیه سنگین در استرالیا ۶۱۰۰۰ دلار است که از حد میانگین بالاتر است.

بالاترین درآمدی که راننده کامیون HC و MC  دارند ۸۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ دلار است. از مزیت‌های خوب راننده کامیون بودن این است که نسبت به دیگر مشاغل کنترل بیشتری بر برنامه کاری خود دارید. خیلی از شرکت‌ها تا هنگامی‌که شغل شما به خطر نیفتد، به شما اجازه می‌دهند تا برنامه‌ای متناسب با نیازهای خودتان انتخاب کنید. چون انواع مشاغل راننده کامیون، زمان‌بندی متفاوتی دارند. داشتن گواهینامه رانندگی و پیشنهاد شغلی شرط اصلی مهاجرت به استرالیا برای رانندگان کامیون است.

کشور سوئد

مانند بیشتر کشورهای اروپایی به علت کمبود راننده در سوئد رانندگان خارجی مورد استقبال قرار می‌گیرند. شرایط استخدام راننده پایه در سوئد شامل گواهینامه رانندگی پایه، سطح زبان خوب، دانستن کم‌وبیش زبان سوئدی و نداشتن سابقه کیفری است. اگر یک کارفرمای سوئدی پیشنهاد شغل راننده را به شما بدهد، برای ویزای کار سوئد می‌توانید اقدام کنید.

درآمد راننده پایه یک در سوئد

درآمد رانندگان وسایل نقلیه سنگین مانند اتوبوس و کامیون در این کشور با هم متفاوت است. این درآمد عموماً بین ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰۰ کرون سوئد در ماه است.

کشور آلمان

برای مهاجرت راننده پایه یک به آلمان مدارک زیر مورد نیاز است:

  • گواهینامه پایه یک ایران
  • مدرک تحصیلی حداقل دیپلم
  • (لیسانس = شانس بیشتر / سیکل = شانس کمتر)
  • زبان آلمانی حداقل سطح A۲
  • تجربه کاری (حداقل یک سال)
  • شناسنامه + پاسپورت
  • سن راننده: تا ۴۲ سال

نکات مهم در مورد سن متقاضی، زبان آلمانی و مدرک تحصیلی

سن متقاضی:‌

به دلیل اینکه آلمان به نیروی کار جوان نیاز شدیدی دارد و بازنشستگی در این کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است، سفارت آلمان در ایران حداکثر سن متقاضی برای ویزای کاری را ۴۵ سال تعیین کرده است.

زبان آلمانی:

به دلیل اینکه در کشور آلمان اقامت دارید باید بتوانید به زبان آلمانی در این کشور صحبت کنید و بتوانید با بقیه همکاران خود ارتباط برقرار کنید.

مدرک تحصیلی:‌

اگر می توانید زبان آلمانی را یاد بگیرید ولی دیپلم ندارید و سابقه کار زیادی دارید، همچنان برای اخذ قرارداد کاری شانس دارید.

مزایا

  • اخذ گواهینامه پایه یک آلمانی و پرداخت کامل هزینه گواهینامه توسط شرکت کارفرما
  • قرارداد کاری یک ساله (قابل تمدید بعد از اخذ گواهینامه آلمانی)
  • ویزای کاری یک ساله (قابل تمدید به اقامت چهار ساله بعد از اخذ گواهینامه آلمانی)
  • بیمه درمانی، بیمه بازنشستگی، بیمه بیکاری، بیمه مراقبت و بیمه حوادث
  • منزل (شامل وسایل ضروری – پرداخت اجاره به عهده راننده است)
  • محیط کار در شهر و حومه شهر (شب در منزل خود هستید)
  • ساعات کاری ۴۰ ساعت در هفته
  • پایه حقوق از ۲۶۰۰ یورو
  • امکان اضافه کاری در صورت لزوم
  • پرداخت پاداش های گوناگون برای شب کریسمس، مشاغل سخت، حمایت فرزندان، مرخصی با حقوق و …

شرایط مهاجرت رانندگان پایه یک به کشورهای اروپایی

در اروپا تعداد رانندگان اروپایی با کمبود شدید مواجه است. برای اینکه به‌عنوان راننده به اروپا مهاجرت کنید داشتن گواهینامه رانندگی اتحادیه اروپا یا EEA دسته C1،C1E،C،CE، D1 ،  D1E  یا DE لازم است و اینکه بتوانید مدارک اولیه اتحادیه اروپا خود را برای رانندگی وسایل نقلیه ویژه ارائه دهید. اگر تابعیت یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، یک کشور عضو منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس را دارید، به‌عنوان قسمتی از یک پیشنهاد شغلی در زمینه حمل‌ونقل بار یا مسافر فعالیت کنید.

در کشورهای مختلف اروپا بازار کار برای استخدام راننده تفاوت می‌کند. شرایط مهاجرت در برخی کشورهای اروپایی به نسبت راحت‌تر است. اگر در لیست مشاغل کشورهای مختلف به دنبال استخدام به‌عنوان راننده باشید می‌توانید مقدار حقوق دریافتی برای هر کشور را بررسی کنید. شما باید نرخ بیکاری را هم مدنظر قرار دهید. در فوریه ۲۰۲۲ نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا به ۶.۲ درصد می‌رسید.

کلام آخر

شاید شغل رانندگی در وهله اول آسان به نظر بیاید؛ ولی با سختی و چالش هم مواجه است. ولی مهم‌ترین مسئله برای مهاجرت راننده به خارج از کشور این است که از کشور هدف پیشنهاد شغلی داشته باشد که کار آسانی هم نیست. رعایت نظم در این شغل بسیار مهم است. در کشورهای آمریکای شمالی، اروپایی یا عربی هر دلیل موجهی برای شغل، فضایی را برای پیشرفت شما به وجود می‌آورد.