جک؛ پسری که در سرزمین بی جانها زنده ماند!

نگاهی به کتاب «خوک کریسمس» نوشته جی.کی رولینگ

به قلم: غزل قربانپور

نمانامه: جوآن رولینگ متخلص به جی. کی. رولینگ ، مؤلف، تهیه‌کننده فیلم و فیلم‌نامه‌نویس بریتانیایی است. عمده شهرتش را برای نوشتن مجموعه فانتزی هری پاتر کسب کرده‌است که بیش از ۵۰۰ میلیون نسخه فروش داشته‌است و به یکی از پرفروش‌ترین مجموعه کتاب‌های تاریخ تبدیل شده‌اند.
مجموعه‌فیلم محبوبی به همین نام توسط شرکت برادران وارنر بر پایه این کتاب‌ها ساخته شده است و رولینگ هم از تهیه‌کنندگان قسمت‌های پایانی این مجموعه بود.
اما مجموعه هری پاتر تنها کتاب رولینگ در ژانر فانتزی نیست. رولینگ دنیای جادویی دیگری در کتاب خوک کریسمس می آفریند که از لحاظ درون مایه, شباهت های بسیاری به هری پاتر دارد.

خلاصه کتاب

خوک کریسمس سومین رمان مستقل پس از اتمام مجموعه هری پاتر است, داستانی بیشتر کودکانه که این بار هم درباره دوستی, عشق, خانواده و شجاعت است.
جک کاراکتر اصلی داستان کودکی دبستانی است که به عروسکش “آکو ” که یک خوک صورتی کهنه است دلبسته است. اما وابستگی شدید جک به عروسک کهنه اش هنگامی بیشتر می شود که پدر و مادر او از هم جدا می شوند, پدرش برای کار از کشور خارج می شود. مادرش تصمیم به نقل مکان می گیرد و جک ناچار می شود وارد مدرسه جدیدی شود که اضطراب مضاعفی را برای او ایجاد می کند. پس جک به تنها عنصر آشنای دنیای قدیمش بیشتر وابسته می شود, همان عروسک خوکی کهنه.
جک پس از گم کردن خوک کهنه اش توسط خواهر خوانده اش, آنقدر مضطرب می شود که حتی خوک جایگزین را به عنوان هدیه آشتی کنان از خواهر خوانده نمیپذیرد.
او به همراه عروسک نو به سرزمین گمشده ها می رود تا عروسک کهنه اش را بیابد.
سرزمین گمشده ها, سرزمینی جادویی است که تمام اشیا در آن جان دارند و طبقه بندی ارزشی پیدا می کنند. عناصر آشنای مجموعه هری پاتر را در داستان خوک کریسمس به وضوح می بینیم.

خانواده ای فاقد انسجام کلیشه ای

هری و جک هر دو از عدم حضور پدر رنج می برند. شاید به همین علت است که هر دوی آنها روحیه حساس و فداکار دارند.

ضد قهرمان

لرد ولدمورت در هری پاتر و بازنده در خوک کریسمس دو کاراکتری هستند که شباهت بسیاری بهم دارند. هردو از ضعف به قدرت رسیده اند و شخصیتی کاملا سیاه دارند. هردو ساختار فیزیکی بدنشان را از سرهم بندی بدن اطرافیان به دست آورده اند.

ساختار طبقاتی جامعه

در هر دو داستان هری پاتر و خوک کریسمس اختلاف طبقاتی در دنیاهای جادویی همانند دنیای واقعی وجود دارد. جادوگرهای اصیل زاده در هری پاتر و اشیاء ارزشمند گمشده در خوک کریسمس نماینده طبقه مرفه هستند که رفتارهای منفی آنها را به صورت گل درشت بازتاب می دهند.

نگهبانان هراس انگیز

نگهبانان کلاه مشکی در خوک کریسمس بسیار به دیوانه سازها در هری پاتر شباهت دارند. دیوانه سازها روح انسانها را می مکند و باعث گیجی دائمی آنها می شوند و نگهبانان کلاه مشکی اشیاء گمشده در شوره زار را به بازنده می دهند تا آنها را از روح تهی سازد و جسمشان را روی کوه زباله هایش بریزد.

کودک قهرمان شجاع و دوستان همدل

جک و هری هردو کودکانی هستند که ناچارند برای تطبیق خود با جهان تغییر یافته اطرافشان وارد جنگ شوند. اما در این راه تنها نخواهند بود. هری که پسر نوجوانی است دو دوست همراه و همرزم دارد, چرا که ترجیح دادن دنیای دوستانه از اتفاقات نوجوانی است. ولی جک که هنوز از عالم کودکی خارج نشده وابسته دوستان عروسکی و بی جانش است و همانند بسیاری از کودکان آنها را جاندار تصور می کند.

شادی و امید : عناصر مشترک در دنیای فانتزی و واقعی

جی . کی رولینگ در داستانهایش دو عنصر شادی و امید را نجات بخش می داند. خواه بزرگترین جادوگر اعصار به ذهنتان نفوذ کرده باشد, خواه یک بازنده زباله خوار عروسک محبوبتان را قاپیده باشد.

محیط زیست و اهمیت آن

آنچه در این دو کتاب از نویسنده معروف بریتانیایی متفاوت است, این است که در کتاب خوک کریسمس توجه ویژه ای به اهمیت محیط زیست و حفظ آن از راه بازیافت زباله داده شده است. جی.کی رولینگ در کتاب خوک کریسمس انسانها را به تولید انبوه اشیا بی اهمیت و بی کیفیت متهم می کند که به سرعت تبدیل به تلی از زباله می شوند و نابودگر منابع زیر زمینی هستند و یه زودی به روی زمین خواهند آمد.

مجموعه هری پاتر را نخستین بار ویدا اسلامیه همزمان با ترجمه کتاب در سراسر جهان ترجمه کرده و در کتابسرای تندیس به چاپ رسانده است. اما مدتی است ترجمه ای خوب از حسین غریبی نیز توسط مرکز دنیای جادوگری در دسترس علاقمندان قرار گرفته است. خوک کریسمس را نیز مترجم همیشگی آثار رولینگ, خانم ویدا اسلامیه و کتابسرای تندیس قابل تهیه است.