انتشار کتاب «طنزنویسی از زبان طنزنویسان»

نمانامه: «طنزنویسی از زبان طنزنویسان» نوشته نسیم عرب‌امیری با نگاهی به شیوه نگارش طنزپردازان ممتاز معاصر منتشر شد.  این کتاب با شمارگان ۱۲۵۰ نسخه و قیمت ۱۶۵ هزار تومان در انتشارات سوره‌ مهر عرضه شده است. در معرفی این کتاب آمده است:

این کتاب در ۱۰ فصل (شامل طنز منظوم، طنز منثور، داستان طنز، طنز مطبوعاتی، طنز تصویری، طنز رادیویی، طنز اینترنتی، پژوهش طنز، ترجمه طنز و طنز کودک و نوجوان) ضمن بیان الفبای اولیه ورود به این حوزه‌ها، مخاطب علاقه‌مند به طنزنویسی را با تجربیات طنزنویسان مطرح و برجسته معاصر آشنا می‌کند.

 عرب‌امیری مؤلف این کتاب ضمن بیان مقدمه‌ای در هر بخش به شیوه‌ها و شگردهای نوشتن گونه‌های مختلف طنز پرداخته و سپس برای آشنایی بیشتر مخاطب با شگردهای طنزنویسی، گفت‌وگوهای تخصصی با طنزنویسان سرآمد در هر حوزه نظیر زنده‌یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد، فرهاد حسن‌زاده، محمدعلی علومی، اکبر اکسیر و حسین یعقوبی داشته است‌.

نویسنده در مقدمه کتاب از دغدغه‌هایش برای نگارش کتاب این‌طور می‌نویسد:

«در حوزه‌هایی همچون فیلمنامه‌نویسی یا نمایشنامه‌نویسی کتاب‌هایی شامل ‌گفت‌وگوهایی با اساتید و سردمداران آن حوزه منتشر می‌شود تا کسانی که امکان ملاقات و ‌گفت‌وگو با آنها را به هر دلیلی ندارند با شیوه کار و نظرات صاحب‌نظران آن حوزه آشنا شوند و به این شکل انتقال تجربه صورت گیرد. ‌در حوزه طنز شاید به خاطر ماهیتی که دارد تاکنون آنچنان کار جدی در این‌باره انجام نشده است و غالب طنزنویسان بزرگ هم‌روزگارمان نیز حوصله بیان تجربیات و نظریات خود را نداشتند و ندارند. این‌چنین می‌شود که در هر دوره‌ای آزمون و خطا، جای انتقال تجربیات را می‌گیرد و هر نسل از جایی شروع می‌کند که نسل قبل از او شروع کرده و به جایی می‌رسد که نسل قبل از او رسیده است‌!»

انتهای پیام