کاربردهای کوچینگ را بشناسید!

به قلم لیلی بحیرائی

نمانامه: کوچینگ عملکردی است که هم سازمان‌ها و هم افراد می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی بر نتایج نهایی فعالیت های خود تأثیر بگذارند. کوچینگ به عنوان یک ابزار بدون زمینه تعریف می شود. نیازی به تخصص موضوعی ندارد و این پتانسیل را دارد که به افراد کمک کند راهکارههای خود را دریابند. کوچینگ ابزاری برای خودیابی است که تقریباً در هر حوزه ای از زندگی قابل استفاده است. در حقیقت کوچینگ تلاش می کند موارد تعالی را در فرد شناسایی کرده و متناسب با هدف او به کار گرفته شود.

برخی از کاربردهای کوچینگ عبارتند از:

مربیگری مالی

دانشی است که وضعیت مالی مشتری را از دیدگاه تجاری یا شخصی به سمت بهبود هدایت می‌کند، در کوچینگ مالی شخصی، آن شخص مورد توجه قرار می‌گیرد و همه چیز به سبک زندگی آن شخص، مربیگری کسب‌وکار برای شرکت‌ها، سازمان‌ها و این شامل کسب‌وکارها و مالکان بستگی دارد.

یک مربی مالی همه چیز در مورد کمک به مشتریان و شرکت های تجاری با یک برنامه گام به گام برای کمک به آنها در دستیابی به اهداف مالی خود و ارائه اطلاعات و کمک به پیشرفت مالی در بلند مدت است.

این روش می تواند در سرمایه گذاری خصوصی، راه حل های خوبی در مورد برنامه ریزی بازنشستگی، خروج از بدهی، افزایش ثروت، برنامه ریزی دارایی، نیازهای بیمه، تعیین ریسک و غیره استفاده شود.

مربیگری کسب و کار

مربی های کسب و کار به طور معمول کارآفرینان باتجربه و صاحبان مشاغل هستند که تصمیم می گیرند از استعدادهای خود در ساخت و رشد یک تجارت استفاده کنند تا به سایر صاحبان مشاغل در رسیدن به اهدافشان کمک کنند.

مربیگیری کسب و کار برای هر کارآفرینی مناسب است تا برنامه‌های عملیاتی متناسب با حوزه‌های کلیدی نتایج را طراحی کند. این روش به ایجاد وابستگی ها و همکاری های مناسب کمک می کند.

مربیگری فروش و بهره وری

این روش برای طراحی برنامه‌های فعالیت فروش، فعال‌سازی منابع، آگاهی از محدودیت‌های خارجی و دانستن نحوه کار در اطراف آنها استفاده می شود.

مربی اجرایی

این روش معمولاً توسط سازمانها حمایت می شود تا حداکثر عملکرد را از کارمندان استخراج کنند.

مربیگری شغلی برای کارکنان

این روش به معنای آموزش یا مراقبت از افراد برای موفقیت نیست. بلکه به آنها کمک می کند تا استراتژی ها و برنامه های عملیاتی مناسب برای موفقیت (ترفیع، تغییر شغل، انتقال شغل و غیره) طراحی کنند. همچنین به آن‌ها کمک می‌کند آنچه را که نمی‌توان تغییر داد، بپذیرند و یک ذهنیت مثبت ایجاد کنند.

کارمندانی که در محیط های چند ملیتی در مناطق زمانی و فرهنگ های مختلف کار می کنند. تنظیم مجدد مداوم، تنظیم مجدد ساعات بیداری و کار مورد نیاز است. آنها باید روابط شخصی و اجتماعی خود را در میان همه نوع هرج و مرجی مدیریت کنند.

مربیگری کارآفرینی

این روش در مورد برنامه ریزی و استفاده از منابع، برنامه ریزی فروش، نگرش ذهنی صحیح و آگاهی بی عیب و نقص از محیط خارجی است.

برنامه های اجتماعی

این موضوع شامل مددکاران اجتماعی و کارکنان در سازمان های خدمات اجتماعی می شود. این افراد می توانند یک فرد یا گروهی از افراد باشند که در مدیریت روستایی، شمول مالی، آموزش، اشتغال زایی، ارتقای سطح زنان و غیره کار می کنند.

بیماران

این کار را می‌توان با همکاری بیمارستان‌ها و پزشکان، برای بیمارانی که در چنگال بیماری‌های لاعلاج هستند یا کسانی که تحت درمان‌های طولانی مدت قرار دارند، انجام داد. این روش همچنین می تواند به قربانیان سوء استفاده و خشونت کمک کند.

زندانیان و محکومین

این افراد باید به زندگی عادی خود برگردند. پیامدهای ادامه اقدامات غیرقانونی و همچنین مزایای زندگی یک شهروند قانونمند باید توسط چنین افرادی درک و پذیرفته شود.

قربانیان بلایای طبیعی

چنین افرادی از یک حادثه مرگبار رها پیدا کرده اند و باید دوباره زندگی را از صفر شروع کنند. انگیزه و راه حل های مفید از جمله مواردی است که آنها نیاز خواهند داشت.

مهاجران به کشورها / فرهنگ های مختلف

یک جهت گیری مجدد و همسویی گسترده در فرآیند فکر و سبک زندگی برای افرادی که مهاجرت کرده اند مورد نیاز است. این موضوع حتی شامل مهاجرت روستاییان به شهرها یا دانشجویانی می شود که به موسسات برتر مهاجرت می‌کنند، جایی که فشار عملکرد بالاست.

برنامه های کاربردی فردی

افرادی که به دنبال کاهش وزن یا تغییرات زیبایی هستند. یکی از دلایل نیاز به این درمان ها، ناشی از اعتماد به نفس پایین است. کوچینگ می تواند به فرد در دستیابی به حداکثر فواید از درمان زیبایی/ پزشکی کمک کند ایجاد یک تصویر مثبت از بدن و پذیرفتن آنچه که قابل تغییر نیست.

افراد بازنشسته یا در شرف بازنشستگی

این یک مرحله انتقالی در زندگی است. طراحی سبک زندگی مناسب، برنامه های مالی و تنظیم مجدد اجتماعی یا خانوادگی از جمله اقداماتی است که این افراد نیاز خواهند داشت.

موارد ترک اعتیاد

یک مربی می تواند به معتاد کمک کند تا علل و پیامدهای معتاد ماندن و مزایای حرکت به سمت یک زندگی عاری از اعتیاد را بهتر درک کند.

مربیگری شغلی برای دانش آموزان

دانش آموزان در مرحله بسیار خام و حساسی از زندگی هستند. آنها فاقد تجربه هستند و در مرحله ای هستند که تصمیمات اتخاذ شده می تواند آنها را به سمت موفقیت منجنیق کند یا آنها را محکوم به شکست کند. یک مربی می تواند به آنها در تجزیه و تحلیل موثر و استخراج یک برنامه عملی کمک کند.

آشیانه های خالی

والدین پس از اینکه فرزندان آنها مستقل و جدا شدند، در مرحله گذار هستند. آنها برای زندگی بهتر نیاز به تنظیم مجدد دارند.

افراد تازه طلاق گرفته

این روش در مورد پذیرش وضعیت مجردی، وضعیت سرپرستی پس از جدایی و آماده کردن زمینه برای رابطه بعدی، کاربرد دارد.