آئین نکوداشت مفاخر فرهنگی کرمانشاه برگزار شد

نمانامه: آیین تجلیل و نکوداشت ۲ تن از مفاخر فرهنگی استان کرمانشاه، استاد «اردشیر کشاورز»، مورخ، پژوهشگر و منتقد و همچنین استاد «فرشید یوسفی»، پژوهشگر، تاریخ نگار و شاعر، روز پنجشنبه با حضور جمعی از فرهیختگان و اصحاب فرهنگ و هنر استان در تالار وحدت کرمانشاه برگزار شد.

 استاد «اردشیر کشاورز» که سال ۱۳۲۳ در کرمانشاه متولد شده است سال ۱۳۸۴ به عنوان چهره ماندگار ملی استان معرفی و همچنین در سال ۱۳۸۵ به عنوان نویسنده و پژوهشگر نمونه در کشور معرفی شد؛ وی دارای تالیفات عدیده تا حد ۳۰ جلد کتاب، ده‌ها رساله‌ علمی و دانشگاهی، یک هزار مقاله علمی تخصصی بوده و از امتیازاتی چون پژوهشگر برتر، نویسنده پیشکسوت نمونه‌ ملی، چهره ماندگار ملی استان، یکی از ۱۲ تن فرهیخته عشایری کشور در سال پیامبر اعظم (ص) در شیراز و پژوهشگر برتر تاریخ کُرد در انجمن ادبی گلاویژ در سال ۱۳۹۵ سلیمانیه عراق برخوردار است.

انتشارات سرانه به تازگی کتاب «زندگی و زمانه‌ امامقلی میرزای عمادالدوله» را از استاد کشاورز در ۴۹۸ صفحه و با قیمت ۲۰۰ هزار تومان منتشر و روانه بازار کرد و پیش از این در همین زمینه کتابی از ایشان به نام «زندگی و زمانه‌ی محمدحسین میرزای حشمت‌الدوله» از سوی انتشارات سرانه چاپ و منتشر شده است؛ کتاب «یارمحمدخان کرمانشاهی» یکی دیگر از آثار ارزشمند وی درخصوص یکی از سرداران مشروطه است.

استاد فرشید یوسفی که برای اکثر کرمانشاهیان نامی آشنا است، در سال ۱۳۱۸ در کرمانشاه متولد شده و ۳۰ سال به شغل آموزگاری مشغول بوده و بازنشسته شده است؛ وی که علاقه بسیاری به کتاب و کرمانشاه دارد تاکنون ۱۴ عنوان کتاب در خصوص کرمانشاه نوشته است.

آثار استاد یوسفی با چاپ کتابی به نام «زندگی نامه بزرگان کرمانشاه» بیشتر مورد توجه قرار گرفت؛ خاک نشینان عشق، باغ هزار گل، شامی کرمانشاهی، تمکین کرمانشاهی، آگرواران، بخته واران و شهسواران تعدادی دیگر از آثار این پژوهشگر کرمانشاهی است.

یوسفی بیشتر وقت خود را صرف جمع­‌آوری و نشر آثار بزرگان ادبی کرمانشاه کرده است و کمتر به انتشار کتاب­های خود پرداخته است؛ بدین جهت، انتشارات سرانه به پاس یک عمر زحمات فرهنگی ایشان، کتاب ویژه­‌ای با نام «هزار دستان باغ هزار گل» را با موضوع زندگی ایشان، چاپ و منتشر کرد.