انتشار ترجمه‌‌ی مقاله‌ی «فیلم مستند مردم‌نگار» توسط تهامی نژاد

 

پایگاه خبری نمانامه؛ محمد تهامی‌نژاد مقاله «فیلم مستند مردم‌نگاری» نوشته دیوید مک دوگال که در دانشنامه «ایان ایتکن» منتشر شده را ترجمه کرد. این مقاله مفصل ۲۱ صفحه‌ای از روز شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه در سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در دسترس قرار می‌گیرد.

دانشنامه معتبر «ایان ایتکن» با همکاری ۲۰۰ پژوهشگر جمع‌آوری شده است.

دیوید مک دوگال متولد ۱۲ نوامبر ۱۹۳۹ نیوهمپشایر، انسان‌شناس تصویری، دانشگاهی و مستندساز است که در آفریقا، استرالیا، اروپا و هند، مردم‌نگاری کرده است.

مک دوگال در بخشی از این مقاله درباره منشا فیلم مردم‌نگاری نوشته است:«سرمنشاء فیلم مردم‌نگاری، با اختراع سینما هم‌زمان است. در ۱۸۹۵( سالی که برادران لومی یر، برای نخستین بار به نمایشِ عمومیِ فیلم اقدام کردند)، فلیکس لوئیس رینول برای مطالعهجابجاییِ حرکتیِ انسان ، از فن عکاسیِ پیاپی ( که پیشگامانی چون ادوارد مایبریج، اتی‌ین ژول ماره و اتومار آنشوتس داشت) بر روی روستائیانِ ولوف، دیولا و فولانی که برای نمایشگاه مردم‌نگاری آفریقای باختری به پاریس آورده شده بودند، استفاده کرد…»

در پایان این مقاله با بررسی مباحث مطرح شده آمده است: « مباحث معرفت شناختی که ذهن فیلم‌سازان دهه هفتاد را آکنده بود، در دهه ۱۹۸۰ در سؤال هایی انعکاس یافت که انسان شناس ها در باره ساخت و اقتدار مطرح می‌ساختند. انسان شناسی از راههای دیگر از جمله توجه تازه به تجربه بدنمند افراد و تعبیر فرهنگی از عواطف و احساسات نیز تغییر کرد. چنین تغییری زمینه را برای تفاهم آگاهانه و نزدیک‌تر بین فیلم مردم‌نگاری و انسان شناسی فراهم آورد.