ایوان پاسر Ivan Passer، کارگردان معروف سینمای جهان درگذشت

پایگاه خبری نمانامه: ایوان پاسر کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اهل جمهوری چک و چهره برجسته موج نوی سینمای این کشور، در سن ۸۶ سالگی درگذشت. او بر اثر عوارض ریوی در شهر رنو در ایالت نوادای آمریکا دار فانی را وداع گفت.

او یکی از چهره‌های شاخص موج نوی چکسلواکی در اواسط دهه ۶۰ میلادی بود. او از دوستان نزدیک میلوش فورمن بود و در بسیاری از فیلم‌هایش با او همکاری داشت. ایوان پاسر در یک مدرسه شبانه روزی برای بزهکاران یا کودکانی که والدین خود را در طول جنگ از دست داده بودند با فورمن آشنا شد و این دو سالها بعد در مدرسه فیلم در پراگ با یکدیگر همکاری کردند.

به‌دنبال حمله پیمان ورشو به چکسلواکی در اوت ۱۹۶۸، ایوان پاسر و فورمن با مساعدت‌های کارلو پونتی، تهیه‌کننده بنام ایتالیایی در حالی که وانمود می کردند برای تعطیلات آخر هفته به اتریش سفر می کنند، از پراگ گریخته و به غرب آمدند.

از جمله فیلم های مهم او می توان به درام جنایی و معمایی «راه کاتر» محصول ۱۹۸۱ اشاره کرد. او برای ساخت فیلم کوتاه «یک بعد‌از‌ظهر ملال‌آور» در سال ۱۹۶۶ برنده جایزه بزرگ جشنواره فیلم لوکارنو شد. فیلم تلویزیونی «استالین» در سال ۱۹۹۲ با بازی رابرت دووال و جولیا اورموند از دیگر معروف‌ترین ساخته‌های اوست.

به گزارش بانی فیلم، او آخرین فیلمش با عنوان «نوماد؛ جنگجو» را سال ۲۰۰۵ با همراهی سرگئی بودروف ساخت. «تابستان خالی از سکنه» Haunted Summer از ساخته های این کارگردان فقید در سال ۱۹۸۸ نامزد دریافت شیر طلای جشنواره ونیز شده بود.