رئیس هیأت مدیره خانه سینما:

تنها کشوری هستیم که جلوی فعالیت هنرمندان را می‌گیرد!

نمانامه: محمدمهدی عسگرپور رئیس هیأت مدیره خانه سینما درباره اعلام رسمی ممنوع‌الکاری تعدادی از هنرمندان از جانب وزارت ارشاد گفت:

موضوع ممنوع کردن فعالیت هنرمندان پیش از این هم سابقه داشته، بعضی از مسئولان ممنوع‌الفعالیتی هنرمندان را رسما اعلام نمی‌کردند ولی در عمل هنرمندان را بیکار می‌کردند. در حال حاضر با شکل جدیدی مواجه هستیم که آقایان رسما اعلام می‌کنند که تعدادی از هنرمندان نمی‌توانند کار کنند چون آن‌طور که می‌گویند همکاران ما قانون را رعایت نکردند.

او افزود: اما پرسش من این است که برای اعلام چنین حکمی باید قانونی وجود داشته باشد تا بتوان کسی را از شغلش منع کرد، اصلا بر مبنای قانون اساسی چنین چیزی میسر نیست، بر اساس کدام قانون این حکم صادر شده است که کسی را که تمایل به کار دارد را از شغلش منع می‌کنند؟ محدودیت‌هایی هم اگر وجود دارد باید از جانب قوه قضائیه باشد و آن‌ها هم بر مبنای قوانین عمل کنند. این‌که در لایه‌های زیرین توسط وزیر یا مدیر کل این اظهارنظرها صورت می‌گیرد باید مشخص شود بر اساس کدام قانون این حکم صورت‌بندی و صادر شده است؟

رئیس هیأت مدیره خانه سینما با ابراز تأسف از بیکاری تعداد زیادی از هنرمندان گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از همکاران سینمایی ما اعم از زن و مرد اصلا مدت‌هاست که کار نمی‌کنند ولی متأسفانه آقایان در تریبون‌های‌شان مدام از رونق و گسترش فعالیت حرف می‌زنند در حالی که به دلیل نوع مدیریت‌شان حتی ژانرهای مختلف سینمایی هم رو به نابودی رفته است و خیلی از همکاران ما اصلا به شکل طبیعی نمی‌توانند کار کنند.

این کارگردان در ادامه توضیح داد: حالا آقایان از ممنوع‌الکاری بعضی هنرمندان صحبت می‌کنند؛ آن‌ها باید توضیح دهند بر مبنای کدام قانون و احکام چنین دستوری داده‌اند. اگر قانون و احکامی در این مورد وجود دارد به صورت رسمی اعلام کنند تا همه بدانیم. اگر مربوط به شورای امنیت کشور می‌شود هر چه سریع‌تر اعلام شود، اگر هم مبنای قانونی دارد به ما اعلام کنند تا ما هم این قانون را بدانیم.

عسگرپور تأکید کرد: اگر آقایان مبنا را قانون قرار داده‌اند و معتقدند هر کس قانون را رعایت نمی‌کند نمی‌تواند فعالیت کند، پس بدانند خودشان اولین کسانی هستند که باید ممنوع‌الفعالیت شوند چون خود مدیران و مشخصا مسئولان وزارت ارشاد و مدیران سینمایی قانون را رعایت نمی‌کنند.

او گفت: نمونه مشخصی که بخواهم بگویم بر مبنای قانون آن‌ها باید ممنوع‌الفعالیت شوند. ماده ۲ قانون بهبود محیط کسب و کار است. این ماده قانونی را مسئولان لطفا ببینید و بعد متوجه می‌شوند چه نکاتی را رعایت نکرده و نمی‌کنند، پس به گفته خودشان باید ممنوع‌الفعالیت شوند.

مدیرعامل خانه هنرمندان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: قانون که فقط در حوزه حجاب نیست، بله می‌توانیم مسائل را تفسیر مضیق کنیم و تنها به یکی – دو مورد اشاره کنیم. انگار مسئولیت‌مان فقط در این حوزه خلاصه می‌شود، پس هر کسی حجاب را رعایت نکرد (که قانون درست و روشنی برایش وجود ندارد) قانون را زیر پا گذاشته و نباید فعالیت کند. این بنظر من اشتباه است، اگر مسئولان ما صداقت دارند لطفا از خودشان شروع کنند و به قانون احترام بگذارند و خودشان را به دلیل رعایت نکردن برخی قوانین ممنوع‌الفعالیت کنند ضمن این‌که بگویند بر اساس کدام قانون جلوی فعالیت همکاران ما را می‌گیرند.

عسگرپور گفت: ای کاش مسئولان و مدیران سینما به جای آن‌که انرژی خودشان را صرف ممنوع کردن فعالیت هنرمندان کنند کمی وقتشان را روی مباحث سینما و توجه به گونه‌های سینمایی بکنند تا شاهد از بین رفتن ژانرهای سینمایی نباشیم. این روزها در سینمای ایران فقط دو مدل سینما در جریان است، یک مدل آن که خیلی خوب جواب می‌دهد و باعث فعالیت تعدادی از همکاران ما شده و مدل دیگر سینما که توسط نهادهای حاکمیتی پیگیری می‌شود و معمولا برگشت سرمایه و چگونه اکران شدن آن برای مسئولان چندان مهم نیست.

رئیس هیأت مدیره خانه سینما در پاسخ به این‌که تعدادی از این هنرمندان خودشان هم تمایل به بازی در فیلم‌ها ندارند گفت:اسامی ممنوع از کارها اعلام نشده، اما بحث این است که بر مبنای کدام قانون این دستور داده می‌شود؟ همین‌جوری نمی‌شود جلوی فعالیت کسی را گرفت. هر جریمه‌ای هم هست قانون باید مشخص کند نه بر اساس نظریه فلان مدیر کل و وزیر. کشوری هستیم که مدعی آزادی هستیم بعد جلوی نویسنده را می‌گیریم که ننویسد، مگر می‌شود به نویسنده بگویند ننویسد؟آیات شیطانی که ننوشته، آیا کسی را که به مشکلات اجتماعی اشاره یا به مباحث سیاسی ورود می‌کند باید از نوشتن منع کرد؟

عسگرپور تأکید کرد:اصلا کار ندارم چقدر صریح اعلام کردن این احکام به مصلحت کشور نیست چون آقایان خودشان صلاحشان را می‌دانند و من هم وارد ریز جزئیات نمی‌شوم،اما بحث این‌جاست اگر جلوی رفتار آقایان گرفته نشود این تسری پیدا می‌کند و فردا از رئیس گرفته تا دربان دم در به خودشان اجازه می‌دهند بر مبنای مسئولیتی که دارند فعالیت را از هر کسی سلب کنند.

او گفت: متأسفانه باید گفت در بین کشورهای صاحب سینما تنها کشوری هستیم که چنین ممنوعیت‌هایی را برای سینماگرانش به وجود می‌آورد. در دنیا حداقل در این بخش نظیر نداریم. انگار مسئولان هم بدشان نمی‌آید نام و آوازه آن‌ها از این طریق در جهان بپیچد و چنین رفتاری برایشان افتخارآمیز شده است. در حالی که همین بازیگرانی که آقایان بنای ممنوعیت برای‌شان دارند با هنرنمایی و نقش‌آفرینی‌های خود باعث شناخته شدن سینمای ایران در جهان شدند و پرچم کشورمان را در جشنواره‌های بزرگ دنیا بالا بردند حالا که دیگر تمام این جشنواره‌ها را از دست دادیم و به دلیل سوءمدیریت تقریبا دیگر تریبونی در مجامع جهانی نداریم. هیچ جای دنیا با هنرمندانش این رفتار را ندارد که ما داریم و این اصلا برای کشورمان شایسته نیست که به جای گفت و گو و تعامل برای برون‌رفت از این مشکلات، برچسب ممنوعیت فعالیت به هنرمندان وارد کنیم.
رئیس هیأت مدیره خانه سینما در مورد شایعاتی که در مورد استعفای مرضیه برومند از مدیرعاملی خانه سینما شنیده می‌شود گفت: در مورد گفتار همکاری که هنرمند هستند و در عین حال مدیریت هم بر عهده دارند نباید قضاوت‌های سریع کرد به طوری‌که زندگی هنری او زیر سوال رود این رفتار کاملا اشتباه است. خانم مرضیه برومند قبل از این‌که مدیر عامل خانه سینما باشند یک هنرمند شناخته شده با آثار برجسته در تاریخ تلویزیون و سینمای ایران هستند؛ فرد بسیار محترمی که کارهای ارزشمند او در حوزه کودک کاملا شناخته شده و روشن است.
عسگرپور افزود: حالا در یک زمانی، بسته به شرایطی در یک جمعی از کلماتی استفاده کردند که این کلمات را همان‌طور که خودشان هم تأکید کردند به اشتباه بر زبان آوردند ما که نباید ملاکمان فقط همین کلمات باشد. در فضایی که امکان فضای دو قطبی به شدت وجود دارد باید بسیار زیاد مراقب کلمات بود چون هر تفسیری از آن می‌شود و هر صحبتی در تندبادها به هر سمتی ممکن است بچرخد و برداشت‌های متعدد از آن شود و گروهی هم از آن سواستفاده کنند.
او گفت: خانم برومند خودشان توضیح دادند که منظورشان درست فهمیده نشد. او خطابش مسئولان بود که وقتی با هنرمند و اساسا مردم درست رفتار نمی‌کنند و قدر هنرمندان را نمی‌دانند چه تبعاتی برای کشور دارد که این حرف مهم است.