راهیابی «قطره‌ها جان می‌بخشند» به جشنواره قرقیزستان

نمانامه: به گزارش مشاور رسانه‌ای پروژه، مستند نیمه‌بلند «قطره‌ها جان می‌بخشند» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی فرشید آذری در ادامه حضور جهانی خود، به هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند حقوق بشر قرقیزستان راه یافت.
جشنواره فیلم‌های مستند حقوق بشر، بیردویینو قرقیزستان Bir Duino-Kyrgyzstan رویدادی غیرسیاسی و غیرانتفاعی است که برای ارتقای حقوق مدنی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و سایر اهداف مفید اجتماعی با استفاده از ابزارهای نظارت و تحلیل برای ارزیابی حقوق بشر در قرقیزستان تأسیس شد.
جشنوارهBDK با شعار “کرامت، آزادی و عدالت برای همه”، بستری گسترده برای بحث درباره حقیقت مستند در حوزه حقوق بشر، جذب مستندسازان و کارشناسان، اعم از جوامع محلی و بین‌المللی را با قالب نوآورانه “حقوق بشر از طریق هنر” فراهم می‌کند.
هفدهمین جشنواره حقوق بشر از ۲۷ نوامبر تا اول دسامبر ۲۰۲۳ ( ۶ تا ۱۰ آذرماه ۱۴۰۲) در قرقیزستان برگزار خواهد شد.

فرشید آذری، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی کارگردانی سینما از دانشگاه سوره تهران است. آذری علاوه بر کارگردانی فیلم‌های مستند و کوتاهی چون «آستانه»، «خادم»، «پنجاه و هفت»، «نقش» و… طراحی استوری بورد و مدیریت فیلم‌برداری و تدوین بسیاری از فیلم‌های مستند و داستانی را نیز در کارنامه دارد.

در خلاصه داستان «قطره‌ها جان می‌بخشند» آمده است:

مشت حسین با تن رنجورش بیش از سی‌سال است که هر روز، بی‌هیچ کمکی، چندین کیلومتر را در ارتفاعات صعب‌العبور می‌پیماید تا در منطقه‌ای که زیست جانوران به علت خشکسالی در معرض خطر است، حیوانات و پرندگان تشنه را سیراب کند.
این مستند نیمه‌بلند با درک مساله و موضوع اهمیت آب در زندگی، پیش از این جشنواره، موفق به کسب جایزه ویژه بیست و دومین دوره جشنواره محیط زیستی فیلم بایکال و جایزه بهترین فیلم چهل و هشتمین دوره جشنواره «اکو فیلم»، قدیمی‌ترین جشنواره محیط زیستی اروپا؛ در جمهوری چک شده است.

عوامل مستند «قطره‌ها جان می‌بخشند» عبارتند از:

تهیه‌کننده، کارگردان: فرشید آذری، دستیار کارگردان: ایمان چرخکار، تصویربردار و تدوین: فرشید آذری، صدابردار: کاوه امیر احمدی، مدیر تولید: کمال اخوان، طراح صدا: آرمن احمدیان، اصلاح رنگ: محمد راد، عکاس: پارسا الطافی و مشاور رسانه‌ای: علی کشاورز.