رونمایی از پوستر فیلم کوتاه «آب و کتاب»

نمانامه: فیلم کوتاه «آب و کتاب» فیلمی است که به فرهنگ مطالعه در میان جوانان و ارتباط آن با مصرف آب می پردازد. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی کبری غروی و تهیه کنندگی مرتضی ذوالفقاری نسب اواخر بهار ۱۴۰۲ کلید خورد و به سرعت مراحل تولید و پس تولید خود را طی کرد و توانست اوایل مهرماه ۱۴۰۲ پروانه نمایش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کند.

فیلمی که شخصیت اصلی آن یک نوجوان است و آشنایی او با پیری خردمند سرنوشت را برایش تغییر می دهد. فیلم آب و کتاب هم اکنون آماده ارسال به جشنواره های مختلف داخلی و خارجی است و تهیه کننده آن مرتضی ذوالفقاری نسب اظهار امیدواری کرده است که بتواند فیلم نظر منتقدان و همچنین هنردوستان و عموم مردم را به خود جلب کند. وی علاوه بر تهیه کنندگی ، مدیریت فیلمبرداری فیلم را نیز به عهده داشته است. مرتضی ذوالفقاری نسب را بیشتر با فیلم های خواب ابدی و نازی آباد نواب نیاوران می شناسیم. وی علاوه بر تهیه کنندگی به نویسندگی، کارگردانی و فیلمبرداری نیز مشغول است و از دیگر آثار وی می توان به پنهان پیدا، به عشق دا و در حوزه فیلمبرداری به فیلم های خاور، پایانه، خونه دودی ، فرش سیاه، دستهای سایبان و … اشاره کرد. او حضور پر رنگی در فیلم های کوتاه دارد.

یکی از نکات جالب در ساخت این فیلم حضور یک صدابردار کار اولی و نوجوان در فیلم است که قبلا به عنوان بازیگر در فیلم های بلند خواب ابدی و طبل حضور داشته است. امیررضا حسن زاده نوجوان یازده ساله است که ثابت کرد هنر سن و سال نمی شناسد. او در این فیلم اولین تجربه صدابرداری خود را به بوته آزمایش گذاشته است و آموزش های لازم در این زمینه را به صورت تجربی نزد کارگردان فیلم کبری غروی که خود از صدابرداران فعال در عرصه تولید فیلم های کوتاه است گذرانده است. امیررضا حسن زاده حضور در این فیلم را یک تجربه عالی توصیف کرده است. او که علاوه بر بازیگری به فوتبال نیز علاقه دارد امیدوار است روزی بتواند یک فوتبالیست هنرمند شود و در هر دو حوزه به فعالیت خود ادامه دهد.

کبری غروی که بیشتر با نام رویا غروی شناخته می شود فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ از طریق کانون سینماگران جوان آغاز کرده است. او سابقه کارگردانی در فیلم های علاج و طبل را دارد و همچنین در زمینه صدابرداری با پروژه ها و فیلم های مختلفی همکاری داشته است که از آن میان می توان به فیلم های پایانه به کارگردانی سیروس همتی، خاور به کارگردانی رضا ایرانمنش، فرش سیاه به کارگردانی امید فرمانی، پلیس مقتدر به کارگردانی مهدی حاجی پور، خونه دودی و شب شهر تاریکی به کارگردانی سمانه قربانی کیایی، نازی آباد نواب نیاوران به کارگردانی مرتضی ذوالفقاری نسب و تعداد زیادی فیلم کوتاه و بلند دیگر اشاره کرد. همچنین تدوین فیلم هایی نظیر خونه دودی، شب شهر تاریکی، دخترم فرشته، یک لحظه لبخند، انسانم آرزوست، پلیس مقتدر و … را به عهده داشته است. وی بیشتر در آثاری که به عنوان نویسنده و کارگردان حضور ندارد از نام رویا غروی استفاده می کند. خود دلیل استفاده اش از این نام را به سالها دور مرتبط می داند. زمانی که تصمیم می گیرد از نام هنری رویا برای اولین نمایشش استفاده کند و چون همه او را با این نام شناختند دیگر امکان تغییر وجود نداشت هرچند سعی می کند در نوشته ها، پژوهش ها و یا فیلم هایی که سمت کارگردان و نویسنده را دارد از نام اصلی خود استفاده کند. وی در زمینه نقد نویسی و پژوهش هم فعال است و مقالاتی در حوزه رسانه و سینما نگاشته است.

فیلم کوتاه آب و کتاب با نگاهی نو به پدیده مطالعه و فرهنگ سازی سعی می کند دنیایی ایده آل برای نوجوانان به تصویر بکشد.

عوامل فیلم عبارتند از:

نویسنده و کارگردان: کبری غروی، تهیه کننده: مرتضی ذوالفقاری نسب، مدیر تصویربرداری: مرتضی ذوالفقاری نسب، صدابردار: امیررضا حسن زاده، دستیار تصویر: محمود نوری، تدوین و صداگذاری: کبری غروی، اصلاح رنگ: مرتضی ذوالفقاری نسب، مشاور پروژه: امید فرمانی، بازیگران: امیررضا روشنی، محمود موسی زاده، حامد مروتی، حسن کریمی

 

گزارش: رسول درنگ