شهره قمر؛ از تبلیغ برای رئیسی تا دعا به حال نتانیاهو!

برومند شکری

نمانامه: شهره قمر را به واسطه حاشیه های که در چند سال اخیر داشته، بیشتر از فعالیت های هنری اش می شناسند. او خود را «سینماگر مطلق ایران» می‌دانَد و همواره پس از هر استوری‌اش می‌نویسد: «والسلام»!

من چون در فضای ویکی پدیا و روی مقالات و موضوعات هنری در این دانشنامه فعالیت دارم، نمی دانم چطور و چگونه شماره شخصی ام بدست شهره قمر افتاده بود که تا مدتها آسایش و آرامش را بر من حرام کرد.

صفحه شهره قمر در ویکی پدیا براساس نبح یا نظرخواهی حذف شده بود. چرا که بسیاری از کاربران، فعالیت های هنری او را شایسته داشتن ویکی پدیا ندانسته بودند. و شهره قمر به خاطر حذف صفحه اش در ویکی پدیا چنان خشمگین بود که اگر دستش به این کاربران می رسید، سرنوشت دردناکی به حالشان رقم می خورد و حالا من تنها سرنخ او از این ماجرا بودم. همچون مرغی که در دام صیاد افتاده باشد!

وی ادعا می کرد؛ چون یک دختر انقلابی است و طرفدار جمهوری اسلامی، صفحه او را در ویکی پدیای فارسی از سوی عناصر صهیونیستی حدف کرده اند. که البته توضیحات من در مورد معیارهای سرشناسی وقعی بر وی ننهاد و دست آخر متوسل به تهدید و فحش های آنچنانی شد و صحبت بعدی مان را به زندان اوین موکول کرد.

امروز که در اخبار خبر بازداشت او را شنیدم و فهمیدم حاشیه های او در نهایت کار دستش داد، کمی رگ تاثرم برانگیخته شد و دروغ نگفته باشم پوشش خبری وسیعی که از بازداشت وی منتشر شده بود رگ حسادتم را نیز جنباند. اتهام او «اشاعه حس ناامنی روانی» عنوان شده بود. با خودم گفتم از این اتهام شیک تر وجود ندارد!

شهره قمر در چند سال اخیر به یکی از پرحاشیه ترین چهره های فضای مجازی تبدیل شده بود. فردی که ماهیت ثابتی در اظهار نظراتش ندارد و دائم یکی به نعل میزند و یکی به میخ! مثلا یکبار در مورد استاد محمدرضا شجریان نوشت:

«صد هزاران تاسف و لعنت برای جماعت نادانی که با مرگ یک هنرمند وطن فروش به سوگ می نشیند و با مرگ وطن پرستی به روزمرگی…!»

اما شهره قمر چه گفت و چه نوشت که مورد غضب دستگاه امنیت قرار گرفت و چه شد که از شهره قمر حامی جمهوری اسلامی به دشمن درجه یک حاکمیت تبدیل شد؟

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران نوشت:

شهره قمر، در پی انتشار مطالب توهین‌آمیز و طرح ادعا‌ها و مطالب غیرمستندکه موجب اشاعه حس ناامنی روانی در جامعه شده بود، بازداشت شد. این خبرگزاری در تکمیل این خبر نوشت: شهره قمر در صفحۀ اجتماعی خود مطالبی در حمایت از معترضان، اتهام و اهانت به مسؤولان نظام، آرزوی سلامتی برای نتانیاهو و حمایت از رژیم صهیونیستی و دعوت به آشوب خیابانی منتشر کرده است.

تهدید ترانه علیدوستی

این اما اولین بار نیست که شهره قمر با اظهارنظرهای متناقض خود سوژه رسانه ها می شود. نام شهره قمر بازیگر گمنام سینمای ایران اولین بار زمانی بر سر زبان ها افتاد که به انتقاد از ترانه علیدوستی پرداخت. قمر طی چند استوری در اینستاگرام خود علیدوستی را یک برانداز خطاب کرد که قصد اغتشاش و جاسوسی بر علیه نظام را دارد و به او گفت مواظب رفتارش باشد. قمر حتی علیدوستی و دخترش را تهدید به مرگ کرد.

او با خطاب‌قراردادن ترانه علیدوستی نوشت:

«صبر منم حدی داره خانم برانداز نظام». او سپس تهدید کرد که از این پس هر کس بخواهد به فرهنگ و اصالت ایرانی اسلامی مهدوی اهانت کند، او – یعنی شهره قمر – فرد اهانت‌کننده را به جایی می‌فرستد که آرزوی مرگ کند!

شهره قمر در این استوری ها به ماجرای اختلاس تهیه کننده سریال شهرزاد و به تاراج رفتن صندوق فرهنگیان هم اشاره کرد. احتمال داده می شد برخی پست های ترانه علیدوستی در شبکه های اجتماعی که ماهیت سیاسی دارند باعث واکنش شهره قمره به علیدوستی شده بود.

شهره قمر چندی بعد در یک مصاحبه ی رادیویی حاضر شد که در آن صحبت های جنجالی دیگری را مطرح کرد. قمر در این مصاحبه مدعی شد تنها بازیگر مطلق سینمای ایران است. چرا که هرگز در هیچ فیلم و سریال تلویزیونی بازی نکرده و تنها در فیلم های سینمایی نقش آفرینی می کند. قمر همچنین در مصاحبه خود ادعا کرد؛ بخش اعظم سینمای ایران به دست مافیا گردانده می شود و این مافیا را توسط گروهی از تهیه کنندگان مانند حسین فرحبخش و محمدرضا شریفی نیا اداره می شوند.

خودشیفتگی شهره قمر

شهره قمر در وب سایت رسمی اش، درباره خود گفته است: «بسیاری از مخاطبانش اعم از مخاطبان خاص و عام از اهالی سینما و غیر سینما و حتی منتقدان او را به خاطر گریم های متفاوتش دختر هزار چهره سینما می نامند که همیشه از چهره واقعی اش فرسنگ ها فاصله گرفته و تنها تکیه اش به بازیگری اش بوده است.»

قمر در ادامه مدعی شده است:

«وجه تمایز و تفاوت او نسبت به سایر بازیگران هم نسل خود در گریم ها و تغییر صدایش و بازیگری صرفش در سینما است و این ویژگی را به عنوان یک سبک به نام خودش به ثبت رسانده است.» قمر همچنین گفته است:

«او به بازیگری معروف است که همیشه در فیلم هایش از چهره واقعی اش گذشته و تنها تکیه اش در بازیگری به بازی اش بوده و معتقد است این ادعا را که تا به امروز در فیلم هایش ثابت کرده، در واقع اگر تمامی فیلم های سینمایی او را کنار هم بگذاریم نمی توان تشخیص داد که بازیگر تمام این فیلم ها یک نفر است و آن کسی نیست جز بازیگر مطلق سینمای ایران شهره قمر. و قطعاً به این دلیل می توان او را دختر هزار چهره یا بازیگر هزار چهره سینمای ایران نامید.»

شهره قمر وجه تمایز دیگر خود با سایرین را «بازیگری صرفش در سینما می داند و اینکه به کار در تله فیلم ها و سریال های تلویزیونی علاقه و اعتقادی ندارد.»

وقتی که شهره قمر خودی بود!

در پی دستگیری شهره قمر به دلیل انتشار یک مجموعه استوری، از جمله علیه ابراهیم رئیسی، حضور سایق او در یک ویدئوی تبلیغاتی و حمایت از رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ مورد توجه فضای مجازی قرار گرفته است. او در این فیلم می گوید:

«سلامشهره قمر هستم، رای ما جوانان، رئیسی». والسلام

شهره قمر برخلاف ظاهری که دارد، در فضای مجازی به‌ شدت در طرفداری از نظام جمهوری اسلامی و مذهب تشیع می‌نویسد. او ابایی ندارد از این‌که به یکی از محبوب‌ترین چهره‌ها در میان مردم ایران توهین کند و یا حتی بازیگران نام‌ آشنا را تهدید کند. پیشتر، پس از آن‌که حامد بهداد در مورد رحم به نوید افکاری و سایر محکومین به اعدام سخن گفت، شهره قمر او را نشانه رفت و در طی یک استوری گفت:

جناب بازیگر، هنرمند یا هرچی …

به‌جای پز روشنفکری، یه الگوی درست باش برای هم‌نسلانت، بعید نیست شمام مثل دوستمون فردا بگی من جنسیتم زنه و فرداش انکار کنی …!

مثل طوطی حرفای تکراری منافقین و غربال نکن.

منافقین جاشون یا تو زباله‌است یا فراری کشورای بیگانه

من اگر تعیین‌کننده بودم حکمی بلاشک برای خائنین به این مردم و خاکم قطعاً اعدام بود. والسلام شهره قمر.

او حتی در دوره‌ای که در توییتر هشتگ اعدام نکنید ترند شده بود، در واکنش به این هشتگ و اقدام کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشت:

محکومین به اعدام باید اعدام شوند. هر گناهی تاوانی داره طبق تمامی قوانین، هم قانون فیزیک هم فلسفه هم کارما. من به حکم اعدام بله می‌گم حتی اگر حکم خودم اعدام باشه – والسلام.

و خلاصه بعد از بازداشت شهره قمر، صفحه او در ویکی پدیای فارسی احیا شد. چرا که وی با حاشیه های که ساخت حالا دیگر به سرشناسی عمومی رسیده بود! فقط جای تاسف دارد که دستگاه امنیتی و قضایی این کشور امثال شهره قمر را «اشاعه گر حس ناامنی روانی» جامعه می داند.