فیلم «بیچاره‌ها» برگزیده جشنواره ونیز ۲۰۲۳

نمانامه: در حالی فیلم «بیچاره‌ها» ساخته یورگوس لانتیموس با بازی اما استون برنده شیر طلایی ونیز ۲۰۲۳ شد که شانس زیادی برای این فیلم پیش بینی شده بود.

جشنواره ونیز ۲۰۲۳ فیلم فانتزی «بیچاره‌ها» که مورد تحسین منتقدان قرار گرفته بود، جایزه برتر گروه داوران به ریاست دمین شازل را به خود اختصاص داد و در عین حال ریوسکه هاماگوچی، آگنیسکا هالند و متئو گارونه هم بی‌نصیب نماندند.

زمانی که کارشناسان در آخرین روزهای جشنواره فیلم ونیز پیش‌بینی‌های خود را درباره مدعیان شیر طلای جشنواره انجام می‌دادند، اتفاق نظر کلی این بود که همه چیز به این بستگی دارد که هیات داوران مسابقه به ریاست دمین شازل در چه شرایطی دست به انتخاب می‌زنند؟ انتخابی از سر بازیگوشی؟ که در این صورت یورگوس لانتیموس با «بیچاره‌ها» انتخاب اصلی خواهد بود و یا انتخابی از سر منطق که می‌تواند جایزه را به سمت یکی از ۲ فیلم درباره بحران جهانی مهاجران یعنی متئو گارونه با «کاپیتان من» و «مرز سبز» ساخته آگنیسکا هالند ببرد.
در پایان، هیات داوران همه تفاوت‌ها را در نظر گرفتند و جوایز را بین همه این فیلم‌ها تقسیم کردند و جوایز اصلی را به هر سه فیلم دادند و البته افسانه محیطی آرام و مرموز ریوسوکه هاماگوچی با عنوان «شیطان وجود ندارد» را هم نادیده نگرفتند. اما باید گفت این انتخاب بازیگوشانه بود که در نهایت جلو رفت. «بیچاره‌ها»، یک فانتزی هذیان‌آمیز با بازی اما استون شیر طلای بهترین فیلم جشنواره از آن خود کرد و نشان داد از زمان اکرانش در جشنواره، بی‌دلیل با اقبال منتقدان روبرو نشده بود.

این فیلم  «اودیسه‌ای پوچ‌گرایانه، جمع‌وجور و مثبت در ۱۴۱ دقیقه، در ترکیبی از محیط‌ها و شخصیت‌های ثانویه» است که یک گروه رویایی با ذوق آن را بازی کرده‌اند. مارک روفالو، ویلم دفو، رامی یوسف و جرود کارمایکل دیگر بازیگران فیلم هستند.

لانتیموس شیرطلای ونیز را ۵ سال پس از آین دریافت کرد که جایزه دوم هیات داوران را برای فیلم سرگیجه‌آور سلطنتی‌اش «سوگلی» دریافت کرد که موفق شده بود جایزه بهترین بازیگر زن را برای اولیویا کولمن نیز دریافت کند و در نهایت در مسیر فصل جوایز ۱۰ نامزدی اسکار کسب کرد.

اما استون در این فیلم نقش بلا را بازی می‌کند؛ زنی که توسط یک دانشمند دیوانه با بازی ویلم دافو با مغز یک نوزاد به زندگی بازگردانده شده است. لانتیموس هنگام پذیرفتن جایزه گفت این فیلم بدون وجود موجودی باورنکردنی دیگر، اما استون که به دلیل اعتصاب نمی‌توانست در جشنواره باشد، شکل نمی‌گرفت.

Poor Things (موجودات بیچاره) یا بیچارگان نام جدیدترین نقش آفرینی اما استون با ظاهری متفاوت و موهایی مشکی است. زمان زیادی تا فرارسیدن زمان انتشار فیلم Poor Things ساخته یورگوس لانتیموس باقی نمانده است، به همین بهانه اطلاعاتی از فیلم شامل تاریخ اکران، اسامی بازیگران و داستان فیلم را با شما به اشتراک می گذاریم.

تاریخ انتشار فیلم Poor Things

Poor Things قبلاً قرار بود در تاریخ ۸ سپتامبر ۲۰۲۳ اکران شود، اما به دلیل ادامه اعتصابات WGA و SAG-AFTRA، تاریخ اکران Poor Things سه ماه به تعویق افتاد و اکنون فیلم برای اکران در ۸ دسامبر ۲۰۲۳ (جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲) برنامه ریزی شده است. فیلم یورگوس لانتیموس اولین نمایش جهانی خود را در هشتادمین جشنواره ونیز تجربه خواهد کرد که از ۳۰ آگوست تا ۹ سپتامبر ادامه دارد.

داستان فیلم موجودات بیچاره

اما استون بازیگر برنده اسکار نقش زنی به نام بلا بکستر را بازی می کند که باردار است اما به زندگی اش پایان می دهد، او توسط یک دانشمند دیوانه با نام دکتر گادوین بکستر (با بازی ویلم دفو) که مغز نوزاد متولد نشده اش را در سرش جاسازی می کند، زنده می شود و به زندگی برمیگردد. بلا یک زن بالغ است اما با احساسات یک نوزاد خردسال، در واقع مغز و بدن او هنوز کاملاً هماهنگ نیستند.

بلا در مورد هویت خود و دنیای اطرافش گیج شده و تحت راهنمایی دکتر گادوین سعی می کند راه های زندگی را دوباره بیاموزد. او با وکیلی به نام دانکن ودربرن (با بازی مارک رافلو) فرار می کند. بلا در طول سفرش در اشکال مختلف و تعصبات زمان، رشد می کند و به دنبال پاسخ می گردد.

اسامی بازیگران فیلم موجودات بیچاره

اما استون، مارک روفالو، ویلم دفو و رامی یوسف بازیگران اصلی فیلم موجودات بیچاره هستند. این سومین همکاری اما استون با یورگوس لانتیموس پس از La La Land و The Favourite است. در Poor Things ویلم دافو (مرد عنکبوتی) در نقش دکتر گادوین باکستر، دانشمند عجیب و غریبی که این آزمایش را روی بلا باکستر انجام می‌ دهد بازی می کند. مارک روفالو (انتقام جویان) نیز از بازیگران این فیلم است و نقش وکیل دانکن ودربام را بازی می کند. کریستوفر ابوت، نقش سر اوبری د لا پول بلسینگتون را بازی خواهد کرد. بازیگران این فیلم همچنین شامل رامی یوسف و جارود کارمایکل هستند که به ترتیب نقش‌ های مکس مک کندلس و هری استلی را بازی می‌ کنند.

سخن پایانی

Poor Things اقتباسی از رمان Alasdair Grey به مضامینی همچون هویت، نابرابری‌ های اجتماعی، فمینیسم، روابط انسانی و حافظه می پردازد که همگی با طنزی تلخ همراه هستند. Poor Things توسط SearchLight Pictures دیزنی تولید شده است و قرار است بعد از ۳ ماه تاخیر در ۱۷ آذر ۱۴۰۲ اکران شود.