مجموعه داستان «هیولا» ممنوع التوزیع شد!

نمانامه: مجموعه داستان «هیولا» نوشته محسن امیریوسفی کارگردان و نویسنده سینما که مجوز چاپ آن توسط نشر چشمه دریافت شده بود، بعد از چاپ کتاب و اقدام برای توزیع به دستور وزارت ارشاد متوقف و اعلام شد نیاز به بررسی مجدد دارد.

کتاب هیولا شامل هشت داستان کوتاه است که در بخشی از توضیحات ناشر آمده است:

«محسن امیریوسفی در مجموعه داستان «هیولا» نیز همچون آثار سینمایی‌اش نگاهی طنزآمیز و نقادانه به اوضاع اجتماعی و سیاسی انسان امروز دارد. او روایت‌هایی شگفت از رویارویی قدرت‌های جهانی به تصویر کشیده که در وضعیتی گروتسک با هم سرشاخ می‌شوند. امیریوسفی با فروکاستن مفاهیم و ایدئولوژی‌های پرطمطراق به صحنه‌های دوبعدی و کاغذی، عیار آنها را مشخص می‌کند و زیر رگبار سؤال می‌برد. این رویکرد در کاوش شخصیت‌ها هم نمود پیدا کرده است. قاتل، ناجی استخر، شکنجه‌گر و یا نوزاد در این وضعیت عریان و بی‌دفاع حالتی طنزآلود و عجیب پیدا می‌کنند. این مجموعه تجربه‌ای تازه از خواندن داستان گروتسک را به خواننده عرضه می‌کند؛ تجربه‌ای که نویسندگان ایرانی در این سال‌ها کمتر به آن پرداخته‌اند.»

محسن امیریوسفی می‌گوید: کتاب «هیولا»یش علی‌رغم دریافت مجوزهای لازم، اجازه توزیع در بازار کتاب را پیدا نکرده است؛ اما مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی می‌گوید این کتاب در مرحله اعلام وصول است.

محسن امیریوسفی، کارگردان و نویسنده سینما با بیان این‌که کتابش اجازه توزیع در بازار کتاب را پیدا نکرده است، می‌گوید: مجوز مجموعه داستان «هیولا» در نشر چشمه دریافت شده بود اما بعد از چاپ کتاب و اقدام برای توزیع به دستور وزارت ارشاد متوقف و اعلام شد نیاز به بررسی مجدد دارد.

این درحالی است که محمدعلی مرادیان، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر این‌که این کتاب مشکلی ندارد، به رسانه گفته است: کتاب در مرحله اعلام وصول است؛ قبل از توزیع کتاب، ماکت کتاب با متنی که مجوز لازم را کسب کرده، تطبیق داده می‌شود و این کتاب در این مرحله قرار دارد. احتمالا نتیجه اعلام وصول نیز امروز یا فردا مشخص می‌شود. طبق بررسی‌های ما کتاب مشکلی ندارد.

کتاب «هیولا» شامل هشت داستان کوتاه است و در بخشی از توضیحات ناشر آمده است:  «محسن امیریوسفی در مجموعه داستان «هیولا» نیز همچون آثار سینمایی‌اش نگاهی طنزآمیز و نقادانه به اوضاع اجتماعی و سیاسی انسان امروز دارد. او روایت‌هایی شگفت از رویارویی قدرت‌های جهانی به تصویر کشیده که در وضعیتی گروتسک با هم سرشاخ می‌شوند. امیریوسفی با فروکاستن مفاهیم و ایدئولوژی‌های پرطمطراق به صحنه‌های دوبعدی و کاغذی، عیار آنها را مشخص می‌کند و زیر رگبار سؤال می‌برد. این رویکرد در کاوش شخصیت‌ها هم نمود پیدا کرده است. قاتل، ناجی استخر، شکنجه‌گر و یا نوزاد در این وضعیت عریان و بی‌دفاع حالتی طنزآلود و عجیب پیدا می‌کنند.
این مجموعه تجربه‌ای تازه از خواندن داستان گروتسک را به خواننده عرضه می‌کند؛ تجربه‌ای که نویسندگان ایرانی در این سال‌ها کمتر به آن پرداخته‌اند.»