مهدی یراحی خواننده پاپ بازداشت شد

نمانامه: در پی انتشار ترانه‌ روسریتو از سوی مهدی یراحی که به مخالفت با حجاب اجباری پرداخته بود، این خواننده صاحب سبک پاپ با دستور دادستان تهران بازداشت شد. در چند روز اخیر از طرف قوه قضاییه برای وی پرونده قضائی تشکیل شده بود.

بیوگرافی مهدی یراحی

مهدی یراحی (زادهٔ ۲۳ آبان ۱۳۶۰)، خواننده و آهنگ‌ساز اهل ایران است. وی فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۷۹ آغاز کرد. مهدی یراحی برندهٔ جایزهٔ باربد در سی و سومین دوره از جشنوارهٔ موسیقی فجر در سال ۱۳۹۶ برای آلبوم آینه قدی شده‌است.

مهدی یراحی تقریبا کار حرفه ای خود را از سال ۱۳۷۹ آغاز کرد، اما چند سالی زمان برد تا بالاخره نخستین آلبوم خود به نام (منو رها کن) را در سال ۱۳۹۰ و در ماه اردیبهشت به صورت رسمی منتشر کرد.

مهدی یراحی در سال ۱۳۹۲ به خاطر آلبوم امپراطور که دومین آلبوم رسمی او بود برنده تندیس بهترین آلبوم موسیقی پاپ از دومین جشنواره سالانه موسیقی و سینما شد. همچنین قطعه امپراطور از همین آلبوم نیز در همین جشنواره برنده جایزه بهترین قطعه موسیقی سال شد.
در سال ۱۳۹۳ او برای برنامه محبوب ماه عسل یک ترانه خاطره انگیز خواند که تا مدت ها به یکی از پر طرفدار ترین موسیقی ها در بین مردم تبدیل شده بود. این ترانه برنده تندیس مردمی بهترین تیتراژ سال شد.

مهدی یراحی در سال ۱۳۹۴ آلبوم مثل مجسمه را از خود منتشر کرد، اما در این سال نتوانست جایزه خاصی را به خود اختصاص دهد. برخلاف آلبوم مثل مجسمه، آلبوم آینه قدی این خواننده بزرگ در سال ۱۳۹۵ برای او جایزه بهترین خواننده پاپ سال را به ارمغان آورد.

آلبوم جنجالی «سه گانه اجتماعی اول»

آلبوم سه گانه اجتماعی اول، یکی از جنجالی ترین آلبوم مهدی یراحی بود که در سال ۱۳۹۷ عرضه شد. در این آلبوم یک قطعه آهنگ به نام پاره سنگ وجود دارد که حتی از نظر خود مهدی نیز لحن بسیار تندی را دارد و اعتراضات شدیدی را مطرح می کند. همچنین برای این آهنگ یک موزیک ویدیوی جنجالی نیز منتشر شد. یک هفته بعد از انتشار این آهنگ، مهدی یراحی ممنوع التصویر و ممنوع الکار شد.

در همین زمان او در یکی از کنسرت هایش، لباس کارگران بازداشت شده در خوزستان را نیز به تن کرده بود که این مسئله هم در ممنوع شدن فعالیت او بی تاثیر نبود. مهدی یراحی سرانجام در تیر ماه ۹۸ توانست تا دوباره به فعالیت خود بپردازد.

تک آهنگ

مهدی یراحی علاوه بر انتشار آلبوم به انتشار تک آهنگ نیز پرداخته است و تاکنون بیش از ۲۸ تک آهنگ را منتشر نموده است. بیش از ۳ یا ۴ عدد از این تک آهنگ ها را خود مهدی تنظیم کرده و تنظیم برخی دیگر از آهنگ ها نیز توسط افرادی مثل سعید زمانی، کوشان حداد، آمانج آذرمی، پیمان میرزایی، معین راهبر، زانیار خسروی و… انجام شده است.

تیتراژ فیلم

همچنین در کارنامه این خواننده بزرگ و مشهور، ۱۷ تیتراژ تلوزیونی نیز به چشم می خورد که از این حیث یکی از پرکار ترین خوانندگان کشور محسوب می شود. معروف ترین تیتراژ های مهدی یراحی عبارت اند از ماه عسل، شب شیشه ای، بوی عیدی، من عاشقت شدم و بیست و یک روز بعد. مهدی یراحی برخی از این تیتراژ ها را برای فیلم ها سریال ها و برنامه هایی مانند ساختمان پزشکان، شب شیشه ای و فیلم معروف بیست و یک روز بعد ارائه کرده است.