نقد و بررسی «سریال ملکاوان» ساخته احمد معظمی

به قلم: جبارآذین

پخش سریال متفاوت وغیرتکراری «ملکاوان» ازشبکه کلیشه ای آی فیلم، نشان می دهد که صرف نظر از باند بازی و گروه گرایی و رفیق نوازی در تلویزیون، چنانچه فضا و امکانات آن، حتی در حد محدود در اختیار گروه های مستعد و تجربه گرا قرار گیرد، آنها می توانند افزون بر یافتن میدانی برای عرض اندام، ازصدا و سیمای راه گم کرده و سرمایه سالار، آبروداری کنند!

ملکاوان، حاصل تلاش هنرمندانی است که در مسیر تجربه گرایی و ارتقای توانایی های خود در حوزه سریال سازی، راه تکامل هنری را طی می کنند. ملکاوان به رغم ویژگی ها و امتیاز های داستانی و ساختاری، به دلیل خط اصلی قصه و نحوه پرداخت هنری آن، نمی توانست از شبکه هایی مانند یک و سه پخش شود، چون بدون شک به دلیل تنوع سلیقه ها و دیدگاه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی مخاطبان، با واکنش هایی روبرومی شد که می توانست آن را دچار حاشیه و آسیب کرده و با اتهام هایی مانند ترویج خشونت و ایجاد رعب و وحشت، تا مرز تعطیل ببرد!

همسر «مهسا» در خارج از کشور، به ظاهر خودکشی کرده است و خانواده او، مهسا، دیگران و پلیس در پی علت مرگ «مهرداد» هستند. در گذشته ی مهسا و خانواده همسرش، پروژه های مهرداد و کسان دور و نزدیک آن ها در داخل و خارج کشور، رازی نهفته است که همه آنها را با اسرارخانه و ملک ملکاوان پیوند می دهد و این طناب گره خورده برای بازگشایی و یافتن حقیقت، پای نیروهای امنیتی را به میان می کشد!

به تازگی شاهد پخش سریال ترور خاموش که یک اثر اجتماعی، پلیسی، امنیتی بودیم و از بدشانسی سازندگان آن بعد از سریال «گاندو» پخش شد، از احمد معظمی، کارگردانی که در سینما و تلویزیون، مسیر تکامل هنری را طی می کند، بودیم و ملکاوان، سریال جدید او، از منظر مضمون، داستان و ساختار هنری توانسته است، مخاطبان تلویزیون را به جمع بینندگان آی فیلم اضافه کند.

سریال پلیسی جنایی ملکاوان، مجموعه ای با فیلمنامه ای جمع و جور و چپنش فکرشده عناصر درام و داستان سازیهای باور پذیر است که به همت و دانش سینمایی و سیمایی کارگردان آن و تصویرسازی های تلویزیونی، سینمایی و تجربی و نو گرایی های او و همکارانش، توانسته به سریالی مخاطب پسند تبدیل شود. مجموعه پلیسی معمایی، خانوادگی و اجتماعی ملکاوان، درکل خوب نوشته و خوب هم اجرا و کارگردانی شده و بازیهای دیدنی دارد.

احمد معظمی در روایت تصویری و نمایشی صحنه های پرالتهاب خون و خشونت و مرگ، از برخی مولفه های گونه وحشت بهره برده که گرچه هنوز خام دستانه است، ولی در کل قابل پدیرش است. ملکاوان موفق شده با سرگرم سازی و همراه ساختن مخاطب با شخصیتهای سریال، او را وارد پیچ وخم های ملکاوان کرده ونمایشی از مبارزات خیر و شر را به زبان ترسیم و تصویر در آی فیلم به راه اندازد. ملکاوان، حرکت معظمی، گروه نویسندگان و سازندگان آن را رو به جلو نشان می دهد و از مجموعه های مخاطب پسند تلویزیون است.