ویژه نامه نوروز ماه و معرفی چند کتاب

غزل قربانپور

دبیر بخش ادبی نمانامه

نمانامه: بهار در راه است و درس و پندی که برایمان دارد این است که پس از هر سردی و تاریکی روشنی و گرما از راه خواهد رسید و می بایست از مادر طبیعت بیاموزیم رویش نو و تازگی را.
مطابق رسم هرساله مجله فرهنگی و هنری نمانامه ویژه نامه نوروزی ای را برای خوانندگان عزیزمان تهیه کرده ایم. در این ویژه نامه بخش ادبی سایت نمانامه با بانوان فعال در عرصه ادبیات ایران همراه شده ایم تا ضمن لذت بردن از تبریک نوروزی شان, به پیشنهادشان برای سبد کتاب مخصوص تعطیلاتمان توجه شایان نشان دهیم. پیشاپیش فرا رسیدن نوروز باستانی را به عزیزان و همراهان نمانامه تبریک عرض می نماییم.

ز کوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی

از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی

به صحرا رو که از دامن غبار غم بیفشانی

به گلزار آی کز بلبل غزل گفتن بیاموزی

حافظ شیرازی

پروانه سراوانی / نویسنده و مدرس داستان نویسی

سبز خواهیم شد…

“اینکه منتظر باشیم( شاید این بهار همان بهار باشد و همه‌چیز آن‌طور که ما می‌خواهیم پیش برود و بشود آنچه باید بشود)، از آن حرف‌هاست.
بهار و تابستان و زمستان برای دل من و شما در گردش نیستند. من و شما نیز بخشی از چرخه‌ی عظیم دگردیسی طبیعت هستیم.
پس در کنار رسم و رسوم خودمان، هفت‌سین و سبزه و توپ سال تحویل خودمان، دل بسپاریم به نو شدن طبیعت دنیا. سبز خواهیم شد. من می‌دانم.”
کتابهای پیشنهادی من, برای تعطیلات پیش رو از این قرارند:
اتحادیه ابلهان/ جان کندی تول/ مترجم: پیمان خاکسار/ نشر چشمه
مردن کار سختی است/ خالد خلیفه/ مترجم: سعید کلاتی/ نشر ثالث
زلیخا چمشهایش را باز می‌کند/ گوزل یاخینا/ مترجم: زینب یونسی/نشر نیلوفر

الهام اشرفی / نویسنده و ویراستار

در روزهای نوروز چه بخوانیم که تلخ نشویم؟

“اصلاً مگر تعداد روزهای تعطیل نوروز چقدر است؟ سیزده روز، با حساب‌وکتاب کردن تعطیلات خودجوش قبل از سال‌تحویل و بعد از سیزده‌به‌در می‌شود دو هفته. چه بخوانیم و چه نخوانیم که با جاپایشان در تن و روحمان اوقات بهاری و نمناک و دلچسبمان و آسمان درخشان شهرمان آغشته به تلخی و اندوه نشوند؟ می‌روم سراغ آن‌هایی که اوقاتمان را خوش کنند.
اینکه کتابی به مدد واژه و بی‌تکیه بر تصویر بتواند خنده را مهمان لب‌هایمان بکند، آن‌هم در این روزگار که زیستی اغلب تلخ داریم، از اعجازهای واژه‌هاست و هنر نویسنده و مترجم که بماند برای یادداشتی دیگر، ولی اینکه همان اندک کتاب‌ها کدام‌ها هستند، لااقل بنا به ذائقه و میزان خندیدن و انتخاب کردن من، خب اینجا خواهم نوشت:”
کتاب «عطر سنبل، عطر کاج»، نوشتۀ خانم فیروزه جزایری دوما، ترجمۀ محمد سلیمانی‌نیا، نشر قصه؛ این کتاب از آن‌هاست که خنده را به صورتمان می‌نشاند؛ به تک‌تک اعضای صورتمان. خانم فیروزه خاطراتش را از ایران، زمانی که هنوز مهاجرت نکرده بودند به آمریکا، در این تاب با لحنی طنز نوشته که خواندنش حسابی حالمان را خوش خواهد کرد.
کتاب «مادربزرگت رو از اینجا ببر!»، نوشتۀ دیوید سداریس، ترجمۀ پیمان خاکسار، نشر چشمه؛ این کتاب هم خاطراتی از نویسنده است در قالبی طنز، خاطراتی از کودکی و حتی بزرگ‌سالی نویسنده که خواندنشان حتماً خنده به لب‌ها می‌نشاند.
هر دو کتاب بالا که نام بردم، جستارهای کوتاه‌کوتاه هستند که حتماً نباید به‌ترتیب فهرست کتاب خواند، می‌شود هرکدام از جستارها را انتخاب کرد و خواند.
کتاب «بلبل»، نوشتۀ کریستین هانا و حتماً با ترجمۀ خانم آفاق زرگریان، نشر کتاب‌سرای تندیس؛ از کتاب‌های پرکشش و جذاب است. با اینکه ماجرای رمان در دل جنگ جهانی دوم می‌گذرد و کمی تلخ است، اما به‌شدت پرکشش و بااحساس است.
کتاب «بی‌خوابی»، نوشتۀ سارا پین برو، ترجمۀ پرستو جهان‌بین، نشر قصه‌باران؛ یک کتاب معمایی با یک راوی زن که به‌شدت روایت‌هایش خواننده را درگیر ماجرا می‌کند، با پایانی غافلگیرکننده.

بیتا دارابی / مترجم – ویراستار و پژوهشگر

سال نو, آینده نو …

“فرا رسیدن سال نو همیشه نوید بخش افکار نو
کردار نو و تصمیم‌های نو برای آینده است.
آینده‌ای که همه امید داریم بهتر از گذشته باشد.
در سال نو ۳۶۵ روز سلامتی، شادی، پیروزی، مهر، دوستی و عشق را برای شما آرزومندم.
پیشنهادهای من برای مطالعه در ایام تعطیلات به این شرح است:”

لاوکرفت علیه جهان، علیه زندگی/ نویسنده: میشل ولبک /مترجم: محمد هادی فروزش‌نیا
ظهور دوم؛ چگونه با آشوب سر کنیم/ نویسنده :فرانکو براردی /مترجم: سانی آل مهدی
در جستجوی مارسل پروست / نویسنده :آندره موروآ /مترجم: دکتر ملک‌مهدی میرفندرسکی

بیتا قوچانی / مترجم

شوق زندگی در سال نو …

“نمی‌دانم این بهار و نو شدن سال چه سری دارد که تمام بدی‌ها، خستگی‌ها، یاس و درماندگی‌ها را می‌شوید و می‌برد و دوباره سراسر وجودت می‌شود شوق تلاش و زندگی و نیکی و آغاز کردن. امیدوارم این باقیمانده سال را در آرامش کمی هم به تکاندن غبار رخوت و کینه و بغض از وجودمان بها دهیم، وگرنه خانه را که همیشه می‌توان تکاند.
تعطیلات بهاری که دمی از روال روزمره‌های زندگی دور می‌شویم، زمانی را هم به خلوت و کتاب اختصاص دهیم. به نظرم کتاب‌هایی که میتوانید در آغاز سال به سراغشان بروید:”
-فردا شکل امروز نیست/ نویسنده: نادر ابراهیمی
-برو ولگردی کن رفیق (مجموعه داستان)/ نویسنده: مهدی ربی
-قدم زدن در پیاده‌روی فلسفه/ نویسنده: امیر عربلو
– کلیه کتابهای دکتر اروین یالوم
– سلام زیبا/ نویسنده :آن ناپولیتانو/ مترجم : بیتا قوچانی

سعیده اسداللهی / نویسنده – استاد دانشگاه – منتقد ادبی

سالی برای اندیشه های نو…

“بی گمان بهار را از پس اندیشه های نو می توان دریافت کرد، چنان که رویش و زایش جان فزایش را به تکرار دید و هر بار نگاه و بینشی تازه یافت. و کدام آموزگار بخشنده تر و سختگیر تر از طبیعت و کدام یار، مهربان تر از کتاب که اندیشه و بینش را سخاوتمندانه از پس نگاه و واژه ها تقدیم آدمی کنند.
باری نوروز مجالی خوش است برای خلوت با یارانی اینچنین.”

کتاب های پیشنهادی من برای تعطیلات نوروزی به این شرح است:

مجموعه داستان دستکش سفید/ نویسنده: استیون میلهاوزر/ مترجم: جواد همایون پور
مجموعه داستان داستان های اوهایو/ نویسنده: دونالد ری پولاک/ مترجم :معصومه عسکری
رمان مرگ قسطی/ نویسنده: لوئی فردینان سلین/ مترجم: مهدی سحابی
همراه من بیا/ نویسنده: شرلی جکسن/ مترجم: بهرام فرهنگ