کارگردانی ایرانی برنده جشنواره فیلم «تاج سامان» شد

نمانامه: مهدی فرد قادری، کارگردان ایرانی برنده جایزه بهترین کارگردانی در اولین جشنواره بین المللی فیلم «تاج سامان»در شهر دوشنبه شد. این جشنواره از۱۶ تا ۱۹ اکتبر برگزار شد و در آن ۸ فیلم کوتاه و ۱۸ فیلم بلند ساخته فیلمسازان بیش از ده کشور به رقابت پرداختند. مهدی فرد قادری برای فیلم جدیدش «آزردگان»، جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد. این فیلم در ژانر روانشناسی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی خود آقای فرد قادری در سال ۱۴۰۰ ساخته شده است. «آزردگان» سومین ساخته مهدی فرد قادری پس از «جاودانگی» و «بی وزنی» است.
در این فیلم از سه گروه مختلف از عوامل و بازیگران استفاده شده و تلاش سه کارگردان برای ساخت فیلم‌هایی با موضوعات اجتماعی، از جمله خشونت خانگی علیه زنان و مجازات اعدام در ایران به تصویر درآمده است.
در مراسم اعلام نام برندگان جوایز جشنواره فیلم تاج سامان در شام روز پنج شنبه، ۱۹ اکتبر، مهدی فرد قادری پس ازاعلام نام برنده جایزه بهترین کارگردان روی صحنه رفت و از داریوش مهرجویی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس برجسته سینمای ایران که پنج روز پیش همراه با همسرش، وحیده محمدی‌فر در ویلای شخصی خود در کرج به قتل رسید، یاد کرد.

قادری فرد ضمن قدردانی از هیئت داوران جشنواره گفت:«اکنون در سینمای ایران غمگین و متحیر هستیم، زیرا متأسفانه چند روز پیش در جنایتی بسیار وحشتناک، یکی از بزرگترین کارگردانان سینمای ایران، آقای داریوش مهرجویی و همسرش را از دست دادیم. اینجا یادشان را زنده نگاه داریم و از همه شما دعوت می کنم که فیلم های آقای مهرجویی را ببینید، به دلیل این که فیلمسازان بزرگ هرگز نمی میرند، آنها به سینما تبدل می شوند.»

اعضای هیئت داوران اولین جشنواره بین المللی تاج سامان دوشنبه، علی همرایف، کارگردان و فیلمنامه نویس (روسیه)، اومش مهره، کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده مشهور هندی، صناعت عزیزوا، پژوهشگر فیلم (تاجیکستان) و بکبولات شکروف، از شرکت «قزاق فیلم» بودند. در بخش فیلم‌های کوتاه جشنواره تاج سامان،فیلم «بعد از نیمه‌شب»، ساخته محمد باقری، کارگردان ایرانی هم حضور داشت. جایزه بهترین فیلم کوتاه به فیلم «دادرک (برادر کوچک) فرشته ها»، ساخته امید میرزا شیرینف، کارگردان تاجیک رسید.
آیسنم یوسفوا، بازیگر ازبکستانی، برای بازی در نقش جمیله در فیلم «دختر ازبک» به کارگردانی اکبر بکتوردیف، کارگردان ازبک، برنده جایزه بهترین نقش زن شد.
جایزه بهترین نقش مرد به عبدالمومین شریفی و صلاح الدین شکورزده، بازیگران تاجیک تعلق گرفت. آنها این جایزه را برای بازی در فیلم «داو» ساخته محی الدین مظفر، کارگردان تاجیک به دست آوردند.
جایزه اصلی اولین جشنواره بین المللی فیلم تاج سامان، یعنی بهترین فیلم بلند-را فیلم «راه»، ساخته ناصر سعیداف، کارگردان سرشناس تاجیک به خود اختصاص داد. این فیلم، داستان ۳ زن را روایت می کند که پس از سال ها زندان به آزادی می رسند. جایزه بهترین فیلمبردار- را سائو یو برای فیلمبرداری «رشته عمر»، ساخته شیائو شیکسو، کارگردان چینی دریافت کرد.
جایزه «توجه بیننده» به فیلم «طلوع انقلاب»، ساخته س.س.راجامولی، کارگردان هندی و جایزه ویژه هیئت داوران برای فیلم «دختر ازبک» به کارگردان فیلم، اکبر بکتوردیف اعطا شد.