۱۰ زن سینمای ایران که باید از آن‌ها ترسید!

نمانامه: طبق آمار و تحقیقات مختلف، جامعه ایران در سال‌های اخیر عصبی‌تر از قبل شده و همه‌مان هم مصادیق آن را در زندگی روزمره‌مان می‌بینیم، پس بیراه نیست که در فیلم و سریال‌ها هم کاراکترهای هیستریک و پرخاشگر بیش از گذشته خودنمایی کنند.
بازیگران زن نسبتا زیادی شخصیت‌هایی با این ویژگی‌ها را در مجموعه‌های مختلف جلوی دوربین بردند، اما با پخش سریال «زخم کاری» مخاطبان با چهره‌ای متفاوت‌تر یا شاید بهتر باشد بگوییم ترسناک‌تر از هر آنچه تا به حال از یک زن عصبی دیده بودند روبرو شدند که برایشان تازگی داشت.
سمیرای «زخم کاری» بهانه‌ای شد تا مروری داشته باشیم بر بازیگران زنی که در فیلم و سریال‌های مختلف شخصیت‌هایی را بازی کردند که عصبی بودند و همه از آن‌ها حساب می‌بردند!

پروین ملکوتی (عزیزالسلطنه) در «دایی جان ناپلئون»

نمایش تصویر زن عصبی و پرخاشگر به قبل از انقلاب برمی‌گردد، ناصر تقوایی را شاید بتوان از اولین کارگردانانی دانست که شخصیت یک زن با ویژگی‌های متفاوت را در سریالش به نمایش گذاشت. پروین ملکوتی که علاوه بر بازیگری، دوبلور مطرحی هم بود، در «دایی جان ناپلئون» و در نقش عزیزالسلطنه شخصیت زنی را بازی می‌کرد که همه از او می‌ترسیدند و به دلیل تسلطی که بر شوهرش، دوستعلی خان و برخی دیگر از اطرافیانش داشت به کاراکتری تبدیل شده بود که در آن زمان و حتی بعدتر برای خیلی‌ها تازگی داشت. ناگفته نماند که صدای پرابهت ملکوتی به برجسته شدن ویژگی‌های نقشی که بازی می‌کرد کمک زیادی کرده بود.

جمیله شیخی در «پاییز صحرا»، «پدر سالار» و «لیلا»

جمیله شیخی در طول سال‌های بازیگری‌اش در میان همه نقش‌هایی که بازی کرده بود، چند شخصیت منفی را هم جلوی دوربین برده بود، بازی او در نقش ماهرخ در «پاییز صحرا» او را تبدیل به نماد مادر شوهری بدجنس کرده بود. شیخی در فیلم «لیلا» مرحوم مهرجویی هم بار دیگر نقش مادر شوهری را بازی کرد که با دخالت در زندگی پسرش، رابطه او با عروسش را شکرآب می‌کند.

در «پدر سالار» اما نقش شیخی جذبه و ابهت بیشتری داشت که انصافا هم این بازیگر قدیمی به خوبی توانسته بود آن حس اقتدار را به بیننده منتقل کند و تصویر زنی قدرتمند را به نمایش بگذارد. مقتدر بودن مولود زمانی بیشتر به چشم می‌آمد که اسدالله خان با همه آن ابهتش در مقابل او کم می‌آورد و به قول معروف از او حساب می‌برد.

رویا نونهالی در «خواب و بیدار»

اسم رویا نونهالی با بازی در نقش ناتاشا در سریال «خواب و بیدار» تا سال‌ها بر سر زبان‌ها بود، ناتشا هم یک زن ترسناک بود که روی همه تسلط داشت و با نقشه‌هایش همه چیز را به نفع خودش پیش می‌برد. البته بعد خلافکار بودن ناشای قصه «خواب و بیدار» شاید کمی بیشتر از عصبی بودن او به چشم می‌آمد، اما نباید از یاد ببریم که اصغر کپک با بازی مهدی فخیم‌زاده وقتی مقابل او قرار می‌گرفت و چطور موش می‌شد و از او و نقشه‌هایش می‌ترسید.

بیتا فرهی «پارک وی» و «هامون»

بیتا فرهی با بازی در نقش مهشید در فیلم «هامون» تصویری تازه از یک زن مدرن امروزی که دنیای متفاوتی دارد و هیستریک است را به نمایش گذاشت. او به خوبی توانسته بود از پس این نقش با ویژگی‌های خاصی که داشت بربیاید و آن پرخاشگری‌های معروفش در مقابل حمید هامون را به تصویر بکشد. او سال‌ها بعد در فیلم سینمایی «پارک وی» فریدون جیرانی هم نقش زنی را بازی کرد که مشکلات روحی و روانی دارد و همین باعث شده دست به کارهای ترسناکی بزند و شخصیتی عصبی از خود به مخاطب ارائه دهد.

مریم امیرجلالی در سریال‌های طنز

مریم امیرجلالی هنوز هم به عنوان یک زن جیغ جیغو شناخته می‌شود، تهاجمی صحبت کردن او در فیلم و سریال‌های طنز این تصویر را در ذهن بیننده ساخته و البته به نظر می‌رسد این بازیگر خیلی هم از این‌که با این ویژگی بین طرفدارانش شناخته شود مسئله‌ای ندارد! کامنت‌هایی که از او در فضای مجازی منتشر می‌شود و دستمایه شوخی کاربران قرار می‌گیرد هم لحن تند و عصبی او را نشان می‌دهد، مثل همان لحنی که با آقا ماشالله و هاشم خان در سریال‌های عطاران داد و فریاد می‌کرد.

پریناز ایزدیار «شهرزاد»

شیرین با بازی پریناز ایزدیار در سریال «شهرزاد» هم از آن نقش‌هایی بود که ویژگی‌هایی یک شخصیت عصبی و پرخاشگر را داشت، زنی که سنتی بود، اما می‌خواست مدرن باشد و همین تناقض هم بر پرخاشگری‌هایش دامن می‌زد. عشق هیستریک شیرین به قباد از او تصویر یک زن فوق‌العاده حساس تهاجمی ساخته بود. مواجهه او با شهرزاد هم آتش خشم و عصبانیت او را شعله‌ورتر می‌کرد و در نهایت او را تبدیل به شخصیتی کرده بود که اطرافیانش هم از او می‌ترسیدند.

ساره بیات در «عاشقانه»

ساره بیات در سریال «عاشقانه» هم نقش زنی پرخاشگر و عصبی را بازی کرد، پگاه همسر سهیل (با بازی محمدرضا گلزار) زنی بود که مدام در حال جر و بحث با شوهرش بود، او را تحقیر می‌کرد، هر چه جلوی دستش بود را می‌شکست و با داد و فریادهایش اعصاب بیننده را حسابی خرد می‌کرد. پگاه هم نماد یک زن ستیزه‌جو و عصبی بود که مخاطب را می‌ترساند.

ویشکا آسایش در «ورود آقایان ممنوع»

در لیست بازیگران زنی که نقش‌های عصبی و پرخاشگر را بازی کردند، باید اسم ویشکا آسایش را هم به نوعی بیاوریم، او در فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» مدیر مدرسه‌ای بود که همه از او حساب می‌بردند، خانم دارابی شخصیتی ضد مرد داشت و با حضورش در هر جایی لرزه به تن خیلی‌ها می‌انداخت، درست است که کلیت قصه فیلم کمدی بود، اما شخصیت خانم دارابی زنی بود که کسی جرأت نداشت به او نزدیک شود و برای خیلی‌ها ترسناک بود.

صهبا شرافتی در «نون خ»

اگر در یک کلمه بخواهیم شخصیت روناک در سریال «نون خ» را توصیف کنیم باید بگوییم او یک دختر قلدر است، دختری با ابهت که با وجود طنزش، خشنوت زیادی هم در شخصییتش موج می‌زند. صهبا شرافتی بازیگر نقش روناک اتفاقا به خوبی توانسته مرز میان کمدی و جدی را در نقشش رعایت کند و حتی بر مردهای اطرافش هم مسلط شود!

رعنا آزادی‌ور در «زخم کاری»

اما در میان همه شخصیت‌هایی که در فیلم و سریال‌های مختلف از یک زن پرخاشگر و عصبی به تصویر کشیده شدند، سمیرای «زخم کاری» همچنان رتبه ترسناک‌ترین را دارد. شخصیت عصبی، پرخاشگر و تهاجمی او به خصوص در فصل اول مخاطب را واقعا می‌ترساند تا جایی‌که این ویژگی‌های او، دست بزن داشتنش که حتی روی مردها هم دست بلند می‌کند و یقه می‌گیرد دستمایه شوخی‌های زیادی میان کاربران فضای مجازی شده بود و همه از او به عنوان شخصیتی دریده یاد می‌کردند. با «زخم کاری» خیلی‌ها بعد از خدا از سمیرا می‌ترسند!