ایساتیس؛ شاعرانه ای زیبا و هنرمندانه از زندگی

به قلم: جبار آذین

نمانامه: کاروان سختکوش و افتخار آفرین سینمای مستند ایران با ساربانی بزرگان عرصه این هنر و پایمردی و هنر آفرینی هنرمندان با ذوق و مستعد و خلاق مستندساز به رغم تمام مشکلات و موانع و سنگلاخ ها، حساسیت ها، خطر ها، کم اعتنایی ها و دستتنگی ها، با پرچمداری جوانان با استعداد و مبتکر و هنرساز، همچنان با قدرت و صلابت به سوی فرداهای روشن گام برمی دارد و جلوه هایی از هنر هنرمندان این حوزه را در برابر دیدگان تحسین برانگیز دوستداران آثار شاخص و مانای مستند در ایران و جهان به نمایش می گذارد.
این روزها در اکران هنر و تجربه سینمای ایران، یک مستند جذاب و خوش ساخت سینمایی، نگاه ها و نظرها را به سوی خود جلب کرده و قدرت و قوت و تاثیرگذاری آثار مستند را به رخ کشیده است.
ایساتیس، نام این مستند دیدنی سینمایی است که پیشتر در نمایش خود در جشنواره های معتبر ایرانی و جهانی خوش درخشیده و جوایز و افتخارهای فراوان برای علیرضا دهقان کارگردان آن و مستندساز با سابقه و سازندگان فیلم به ارمغان آورده است.
فیلمی که با تحمل مشکلات فراوان و هزینه بسیار با شوق و عشق و یاری و همکاری و همدلی گروهی از هنرمندان حرفه ای و نامداران دوبله، صدا، طراحی صحنه، موسیقی و تصویربرداری کشور تولیدشده و امروز با دستاوردهای فراوان بین المللی در معرض تماشا و قضاوت مردم وطن است.
نگاه دقیق و موفق پژوهشی، هوشمندانه و هنرمندانه به یزد؛ قهرمان سربلندکویر ایران و جهان از دیروز تا امروز در سفری شاعرانه و عاشقانه با زورق طلایی آب و باد و خاک و آتش در قالب نگارشی وزین و دلنشین و خوانش های خوشنوای ابوالحسن تهامی نژاد، نصرالله مدقالچی، زهره شکوفنده و مریم شیرزاد درقاب های زیبا و فکرشده تصویر، مخاطبان را با خود همراه کرده و اقیانوسی از شعر و شعور و شور در کویر تشنه تاریخ را به نمایش گذاشته و تماشاگر را از یزد ایران فراتر برده و در جهان و هستی با خانواده آب و باد و خاک و آتش، همخانه و همنوا می کند.
فیلم با عبور موفق از مراحل پژوهش و نگارش فیلمنامه با شیدایی درقاب خوش نقش تصویربرداری نشسته و بردل می نشیند و نشان می دهد، کویر اگر آب ندارد، قنات های حیات‌ بخش هنری فراوان دارد.ایساتیس را علیرضادهقان وراحیل صحرایی تهیه کرده،مدیر فیلمبرداری آن مهدی آزادی وآهنگسازش ستار اورکی هستند.
این فیلم می توانست مانند برخی آثار رایج گزارشی و کلیشه ای، تصویرگر ویژگی های تاریخی و طبیعی، آیینی و اثری در حد ضبط میراث فرهنگی یزدباشد، اما نگاه متفاوت و خلاقیت و بهره برداری مبتکرانه از ابزا رو بیان سینما، آن را از دیگران متمایز و تماشایی ساخته است. سینما دوستان و مسوولان می توانند سینما و یک مستند ارزشمند را درقامت زیبای ایساتیس در هنر و تجربه به تماشا نشینند.