رسانه جدید چیست؟

به قلم: حسن نامور (مدرس دانشگاه)

نمانامه: رسانه جدید می تواند هر رسانه ای باشد از مقالات روزنامه ها و وبلاگ ها گرفته تا موسیقی و پادکست ها – که به صورت دیجیتالی ارائه می شود. بطور کلی هر شکل ارتباطی که با اینترنت مرتبط باشد درزیر چتر این تعریف قرار می‌گیرد.

باید توجه کرد که تعریف رسانه با پیشرفت فنآوری به طور مدام تغییر کرده و پیچیده تر می شود. رسانه های جدید لزوماً به یک شیوه ارتباطی خاص اشاره نمی کنند. برخی از آنها مانند روزنامه آنلاین ، رسانه هایی هستند که به شکل روزنامه چاپی سنتی یا همان “رسانه های قدیمی” هستند. اما سایر رسانه ها مانند پادکست ها و یا برنامه تلفن هوشمند فضایی کاملاً جدیدرا تجربه می کنند. اشکال ارتباطی گذشته (روزنامه، مجله ، رادیوو تلویزیون) با بعد از فن آوری دیجیتال کاملا تغییر پیدا کرده است.

دانش آموختن در این زمینه ها می تواند راهی عالی برای توسعه طیف گسترده ای از مهارت ها را برای کار در رسانه و فناوری ایجاد کند . این عرصه باعث می شود که رقابت تنگاتنگی بین افراد صورت گیرد و برای پیشرفت و بقا افراد سعی کنند که به تقویت مهارت‌های مختلفی همچون نوشتن، طراحی گرافیک، تولید ویدیو و بازاریابی و…. بپردازند.

از نظر سخت افزاری نیز با رشد فناوری جدید، تغییرات شکلی و محتوای اساسی داشته ایم، روزی روزگاری DVD و CD آخرین راه برای تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی بود اما در حال حاضر، سرویس های پخش جدید مانند Netflix و Spotify محبوب تر شده اند.

برای نمونه چند رسانه جدید را با هم مرور می کنیم: وبلاگ ها ، برنامه های موبایل، شبکه های رسانه های اجتماعی، واقعیت مجازی و افزوده، وب سایت ها،Streaming Services (رسانهٔ جاری، استریم به آن دسته از محتوای چندرسانه‌ای گفته می‌شود؛ که هم‌زمان با ارسالش از طرف فرستندهٔ محتوا، توسط گیرندهٔ محتوا قابل نمایش است.)

مشاغل در رسانه های جدید

به لطف پیشرفت‌های عصر اینترنت، می‌توان با شرکت در کلاس های آنلاین مهارت های مختلف را کسب کرده و شغلی را با محتوای دیجیتال شروع کرد.
توجه به گزارش اداره کار ایالات متحده (BLS) می تواند الگویی باشد تا با بسیاری ار موقعیت های که متخصصان رسانه های جدید در آنها کار می کنند، آشنا شد و در ایران آنرا بکار گرفت .

کارشناس شبکه های اجتماعی

متخصصان رسانه های اجتماعی در نمایندگی یک شرکت یا برند در حوزه عمومی از طریق شبکه های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، X (توئیتر سابق)، تیک تاک، اینستاگرام و غیره متخصص هستند. آنها محتوا ایجاد کرده و ارسال می کنند و با مشتریان نیز ارتباط برقرار می کنند.
کار در رسانه های اجتماعی مستلزم تعهد مداوم به یادگیری و توسعه حرفه ای کارها است. همیشه ابزارهای جدیدی برای کشف یا پلتفرم‌های جدیدی برای کاوش وجود دارد،درنتیجه راهبردها دائما در حال تغییر است. بنابراین مهم است که با ارتقا مهارت خود در جریان آخرین روندها قرار بگیریم. متخصصان رسانه های اجتماعی معمولا دارای مدرک لیسانس در بازاریابی رسانه های اجتماعی یا یک برنامه مرتبط هستند و با پلتفرم های رسانه های اجتماعی به بهترین روش آشنایی دارند.

طراح گرافیک

از آنجایی که طراحی گرافیک به صورت مجازی انجام می شود، این حرفه ذاتاً با رسانه های جدید گره خورده است. با این حال، تصاویر دیجیتالی که طراحان گرافیک ایجاد می کنند، در رسانه های جدید و قدیمی به طور یکسان کاربرد دارند.
به عنوان یک طراح گرافیک، وظیفه شما ایجاد تصاویر بصری با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری برای بازاریابی محصولات و خدمات و داستان گویی است. شما با تصاویر و متن کار می کنید و تصمیم می گیرید که چگونه با هم کار کنند تا به طور موثر از طریق یک وب سایت ارتباط برقرار کنند،

مدیران بازاریابی

مدیرانی هستند که کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی را بر اساس تحقیقات و تحلیل بازار برنامه ریزی می کنند و استراتژی هایی را برای تبلیغ محصولات و خدمات به مشتریان توسعه می دهند. به عنوان یک مدیر بازاریابی، ممکن است برای هماهنگ کردن نقش استراتژی های بازاریابی در اهداف بزرگتر شرکت فعالیت هایی مانند :

استخدام کارکنان تبلیغاتی و بازاریابی، ملاقات با مشتریان و همکاری با سایر مدیران اجرایی از جمله روابط عمومی، فروش و توسعه محصول را انجام دهد.

طلوع عصر اینترنت الهام بخش بسیاری از پیشرفت ها در زمینه بازاریابی بود و این حوزه تنها همراه با فناوری و فرهنگ به تکامل خود ادامه می دهد. . راه های زیادی برای کشف و نقش های مرتبط با هر تخصص وجود دارد. هنر جویان از طریق اخذ مدرک دیجیتال مارکتینگ، با انواع مختلف بازاریابی دیجیتال، از بهینه سازی موتور جستجو (SEO)، پرداخت به ازای کلیک و بازاریابی رسانه های اجتماعی، تا بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی وابسته آشنا خواهند شد

عکاس

عکاسان نمونه خوبی از حرفه‌ای هستند که با تکامل فناوری مجبور به تطبیق با «رسانه‌های قدیمی» شده‌اند. امروزه عکاسان به جای فیلم و اتاق ظهور فیلم مجهز به دوربین های دیجیتال هستند و در کار با طیف وسیعی از نرم افزارهای کامپیوتری مهارت پیدا کرده اند. توسعه این حرفه باعث بوجود آمدن شاخه های تخصصی این حوزه شده است مانند: عکاسی هوایی یا پهپادی، عکاسی تجاری، عکاسی هنرهای زیبا، عکاسی خبری،

عکاسی پرتره

شما به عنوان یک عکاس، ممکن است برای یک زمینه تجاری خاص کار کنید و یا حتی کسب و کار شخصی را راه اندازی کنید و برای خودتان کار کنید. قبل از اینکه به عنوان یک عکاس حرفه ای شروع به کار کنید، باید یاد بگیرید که چگونه با نورپردازی کار کنید و از نرم افزارهای ویرایش عکس مانند Photoshop و Light room استفاده کنید.

کارشناس روابط عمومی

متخصصان روابط عمومی (PR) همچنین به حفظ و بهبود شهرت و وجهه عمومی یک شرکت یا سازمان کمک می کنند، اما عموماً این کار را با همکاری حضوری با اعضای رسانه و از طریق بیانیه های مطبوعاتی و سایر اقدامات انجام می دهند. آنها می توانند نقش رهبری را در ارتباطات شرکتی و سازمانی را نیز داشته باشند.
برای کار در روابط عمومی، احتمالاً به مدرک روابط عمومی یا تحصیلات در زمینه مرتبط مانند روزنامه نگاری، ارتباطات، زبان انگلیسی یا بازرگانی نیاز است. همچنین شما بعنوان یک عنصر در مجموعه روابط عمومی به شدت بر مهارت های بین فردی، سازمانی و ارتباطی متکی خواهید بود.

تدوین گر ویدیویی

تدوین گرهای ویدیو نه تنها روی انیمیشن ها و تصاویر تلویزیونی و سینمایی کار می‌کنند، بلکه بسیاری از آنها با سازندگان محتوا و تأثیرگذاران روی ویدیوهای YouTube و پلتفرم TikTok نیز کار می‌کنند.

نویسنده

در حالی که هنوز فرصت هایی برای کار در رسانه های چاپی وجود دارد، بسیاری از نویسندگان امروزه در حوزه دیجیتال کار می کنند.علاوه بر نوشتن مقالات آنلاین، وبلاگ ها و خبرنامه ها، به لطف اینترنت فرصت های فزآینده ای در زمینه فیلمنامه نویسی وجود دارد. این نه تنها شامل فیلمنامه نویسی برای تلویزیون و فیلم در رسانه ها می شود، بلکه نوشتن برای تبلیغات ویدیویی، پادکست ها، ویدیوهای یوتیوب و انواع دیگر محتوای صوتی یا تصویری را شامل می شود. اگر به بازاریابی فکر می کنید، می توانید یک کپی رایتر شوید و روی تبلیغات، توضیحات محصول، کمپین های یکپارچه و سایر مواد بازاریابی کار کنید.

مهارت های رسانه ای جدید

با مطالعه و کار در رسانه های جدید، متخصصان این حوزه می توانند مهارت های قوی و قابل عرضه را که در طیف وسیعی از صنایع ارزشمند است را توسعه دهند. از نوشتن، ویرایش و طراحی گرفته تا بازاریابی و روابط عمومی، این مهارت‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا با به دست آوردن فرصت های شغلی گوناگون و مهیج نظر کارفرمایان را به خودتان جلب کنید.
در همین خصوص ، هنرجویان مهارت‌های نظری و عملی را در رسانه‌های اجتماعی، ویدیو، بازاریابی دیجیتال، روابط عمومی و سایر زمینه‌های ارتباطی یاد خواهند گرفت.

نتیجه:

لازم است تا ما برای عقب نماندن از دنیای نوین رسانه، افرادی را در حوزه های یاد شده با رویکرد جدید تربیت و آموزش دهیم تا در رشته خود پیشرو باشند، با توجه به گستره وسیع جغرافیای کشورمان به منظور استفاده از همه ظرفیت ها و استعدادهای این مرزو بوم می توانیم با ایجاد دانشکده ها و مراکز عالی بصورت مجازی و اعطای مدارک معتبر همچون SNHU (در آمریکا) در جهت ارتقای کمی و کیفی متخضضان این حوزه قدم برداریم..
داشتن راهبرد های کوتاه و بلند مدت در زمینه مشاغل جدید می تواند در تربیت افرادمتخصص و کارآمد نه تنها ایجاد شغل نماید بلکه ما را در برابر نحوه تعامل با رسانه های جدید مجهز نماید.