سینمای منفعل و انجمن منتقدان منفعل!

به قلم: جبار آذین ( منتقد و مدرس سینما)

نمانامه: اکنون که سالها است به لطف ناکارآمدی و بی دانشی و سرگرم شدن متولیان سینما به امور سیاسی و رفاقتی، به رغم حمایت های مادی و معنوی نامدیران سینما از خودی های هم پیمان و مجیزگو، کم کم سراغ سینما را باید در موزه سینما گرفت و سینمای ملی و مردمی و سینماگران حرفه ای و کار بلد به فراموشی سپرده شده و سینما منفعل است و تماشاگر ندارد و آقایان در اندیشه چیدمان جشنواره های نمایشی و سفارشی اند، انجمن منتقدان وابسته و مجری سیاستهای خانه سیاسی و تجارتی سینما هم همچنان در مسیر انفعال ره می سپارد.

این سینما و انجمن منتقدان، آن تشکل هایی نیستندکه سینماگران اندیشمند و منقدان حرفه ای و متعهد، از بنیانگذاران آنها بودند. گرچه هنوز و همچنان گروهی از سینماگران و منقدان محترم در حاشیه تشکلات یادشده حضوردارند و سعی دارند با همت بلند خود، این دو تشکل و دیگر سازمان ها و نهادهای مرتبط با سینما و جریان نقد و سینمایی نویسی را در جاده اصلی و سازنده آن، هدایت کنند، ولی اعمال نظر و داشتن قدرت و امکانات توسط نامسوولان سینما و طیفی از گردانندگان انجمن یاد شده که این محفل را از اهداف نخستین خود؛ خدمت به سینما، ملت و نقد و منقد خارج کرده و تلاش دارند میزهای رفاقتی را به میزهای سفارشی میزنشین های سینما نزدیک کنند، موانع اصلی اند و همانند چندسال اخیر در قبال سینما و رویدادهای سینمایی، رسانه ای و نقدهای سینمایی منفعل اند و چنان در بی اعتبارکردن جامعه منقدان سینمایی کشور، با جدیت عمل کرده اند که خود انجمن به عنوان بخشی از خانواده منقدان سینمایی کشور از اعتبار و احترام ساقط شده و حتی نامدیران سینما هم برای آن تره خردنمی کنند.

این روندنامیمون در فراخوان متولیان دورهمی فیلم فجر کاملاعیان است. به گونه ای که سینماگران و رسانه ای ها برای حضور در دورهمی سفارشی و فرمایشی فجر، مورد عنایت آقایان قرار گرفته، اما انجمن دکوری مذکور، اصلا دیده و مخاطب قرار نگرفته است. با آنکه این قبیل رخدادها در حال و هوای پژده و افسرده سینمای بیمار، تفرقه و منافع گرایی سینماگران و انفعال انجمنیها،غریب نیست، لیکن گویای افول روز افزون سینما و جماعتی از منتقدان سینما در بیراه است.

در هر حال خود کرده را تدبیرنیست و این فجایع از عوارض نبود گوش شنوا، تخصص و تعهد و اراده برای نقد و اصلاح پذیری است. با این حساب، پبشبینی حال و روز دورهمی و فردای غم انگیزتر سینما و تولید فیلم و اکران مافیازده و نقددر سینما و اوضاع سینماگر و منتقد و منقد، چندان دشوار نیست!