بررسی آثار آرتور کانن دویل به بهانه انتشار چاپ دوم: 

«پرونده های شرلوک هولمز» ترجمه نوید فرخی

به قلم: غزل قربانپور 

نمانامه: آرتور کانن دویل , پزشک , نویسنده و پدر داستانهای کارآگاهی- معمایی در ۲۲ مه ۱۸۵۹، آرتور کانن دویل، خالق شرلوک هلمز، در ادینبورگ متولد شد، یکی از مشهورترین شخصیت‌های ادبیات که ما او را با کلاهی بر سر و پیپ در دست تصور می‌کنیم که قصد حل جنایات مرموز را با همراهی همکار وفادارش جان واتسون دارد.

دویل به عنوان یکی از بنیانگذاران ژانر معمایی کارآگاهی در نظر گرفته می شود، اما آثارش بین داستان های علمی تخیلی و ماجراجویی نیز متغیر است. آموزش پزشکی او را به سمت نگارش داستانهای پزشکی سوق داد، اما مانع از وصال او به معنویات به خصوص در سال های آخر عمرش نشد. آرتور کانن دویل در سال ۱۹۳۰ بر اثر ایست قلبی در خانه ویلایی خود در کروبورو درگذشت.

ادینبورگ: خانواده و مذهب

او که در یک خانواده نجیب باستانی در ادینبورگ متولد شد، فرزند دوم از ده فرزند بود، با مذهب کاتولیک بزرگ شد و آموزش دید. در دوران دانشگاه از دین فاصله گرفت و خود را لامذهب و در عین حال از توماس هنری هاکسلی که عمیقاً به اصول داروین اعتقاد داشت، پیروی میکرد. با این حال، اعتقادات او به همین جا ختم نشد، در واقع یکی از برجسته ترین جنبه های آرتور کانن دویل، علاوه بر خلق شخصیت بسیار موفقی مانند شرلوک هلمز، اعتقاد زیادش به مذهب و معنویت است. این ویژگی در تضاد با تحصیلات علمی اوست.

آموزش پزشکی

آرتور کانن در آغاز نویسنده نبود در واقع او در سال ۱۸۸۱ در رشته پزشکی و جراحی از دانشگاه ادینبورگ فارغ التحصیل شد. زمانی که هنوز دانشجو بود، دستیار پزشکان مختلفی از جمله ” جوزف لیست، پزشک و جراح” شد که روش ضد عفونی کردن را اختراع کرد و “جوزف بل”، که الهام بخش او برای خلق شخصیت شرلوک هلمز را با توانایی های کارآگاهی قوی و وفادار به روش علمی شد. علاوه بر این، جوزف بل در تحقیقات متعددی، مانند پرونده “جک د ریپر قاتل معروف”، به پلیس کمک کرد.

آرتور کانن دویل در طول دوره کارآموزی خود در بیرمنگام، با دکتر “رجینالد هور “که او را زیر پر و بال خود گرفت و ئر حقش پدری کرد آشنا شد، از این نقطه آرتور علاقه زیادی به ادبیات پیدا کرد و اولین اثر خود راز دره ساساسا (۱۸۷۹) را نوشت.

او مردی با اعتقادات قوی بود و اعمال خود را بر اساس شرافت هدایت میکرد. او برای اعتقادانش فداکاری میکرد: محکومیت جنایات در کنگو، حمایت از قانون طلاق، دفاع از انگلیس در برابر اتهامات افتراآمیز مختلف.

شروع چرخه شرلوک هلمز

پس از فارغ التحصیلی تصمیم گرفت به عنوان پزشک کشتی در قایق مایوبا که بین لیورپول و سواحل غربی آفریقا می گذشت کار کند تا پولی به دست آورد. در واقع، او در ابتدا پول کافی برای افتتاح یک مطب پزشکی خصوصی را نداشت. پس از تجربه در کشتی، او تصمیم گرفت در کنار یکی از دوستان دانشگاهی خود کار کند، اما سپس استودیوی خود را در Southsea، در جنوب انگلستان افتتاح کرد. او موفقیت چندانی نداشت و در واقع به لطف زمان طولانی موجود بین یک بیمار و بیمار دیگر، خود را وقف نوشتن کرد.

در سال ۱۸۸۷ اولین رمان با بازی شرلوک هولمز به نام «مطالعه ای در قرمز» منتشر شد و پس از آن «نشانه چهار» (۱۸۹۰)، «سگ باسکرویل ها» (۱۹۰۲) و «دره ترس» (۱۹۱۵) منتشر شد. مجموعه رمان های شرلوک هلمز در کنار او شخصیت مهم جان واتسون را دارد که راوی وقایع شرلوک و توانایی های قیاسی او نیز هست و شاید نماینده خود نویسنده باشد.

علاوه بر ۴ رمان، داستان های کوتاه متعددی وجود دارد که در ماجراهای شرلوک هلمز (۱۸۹۲)، خاطرات شرلوک هلمز (۱۸۹۴)، بازگشت شرلوک هلمز (۱۹۰۵)، آخرین وداع شرلوک هلمز (۱۹۱۷) گردآوری شده است. ) و دفترچه یادداشت شرلوک هلمز (۱۹۲۷).

در واقع، حتی قبل از مجموعه، داستان ها به صورت جداگانه در مجله استرند همراه با تصاویر منتشر می شد. مجموعه ای با عنوان آخرین وداع، طبق وصیت ا. کانن دویل، قرار بود آخرین باشد، اما به دلیل تقاضای گسترده مردم، دوازده داستان دیگر را نوشت که در «دفتر یادداشت شرلوک هلمز» منتشر شد.

تولد شرلوک هولمز

آرتور پس از فارغ التحصیلی تصمیم گرفت به عنوان پزشک کشتی در قایق مایوبا که بین لیورپول و سواحل غربی آفریقا می گذشت کار کند تا پولی به دست آورد. پس از درگیری طولانی مدت با یک بیماری آرتور زمان خود را صرف نوشتن کرد و این چنین بود که شرلوک هولمز متولد شد.

در سال ۱۸۸۷ اولین رمان با بازی شرلوک هولمز به نام «مطالعه ای به رنگ قرمز» منتشر شد و پس از آن «نشانه چهار» (۱۸۹۰)، «سگ باسکرویل ها» (۱۹۰۲) و «دره ترس» (۱۹۱۵) منتشر شد. در مجموعه رمان های شرلوک هلمز همراهی شخصیت مهم دیگری به نام “جان واتسون” را می بینیم که راوی وقایع شرلوک است و توانایی های کارآگاهی مخصوص به خود را دارد از این لحاظ شاید نماینده خود نویسنده باشد.

ژانر معمایی کارآگاهی

آرتور کانن دویل با رمان‌های شرلوک هولمز نه تنها یک شخصیت فوق العاده و جذاب را خلق کرد، که کارآگاهی بی نظیر بود، بلکه ژانری رئالیستی به نام « معمایی کارآگاهی » را بنیانگذاری کرد.

هویت شرلوک هلمز

با خلق ماجراهای بازپرس، دویل توانایی‌های آفرینش معمایی درخشان یک ذهن علمی را به نمایش گذاشت که پلیس نیز برای سخت‌ترین موارد از او کمک می خواهد ، اما وقتی کسل است می‌تواند روزها از روی مبل بلند نشود. او به همراه جان واتسون پزشک و دستیارش که افغانستان بازگشته به حل پرونده های می پردازد که پلیس از حل کردنشان عاجز مانده.

عشق و نفرت نویسنده نسبت به شخصیت

همان طور که برای آگاتا کریستی هم پیش آمد، که در نهایت نتوانت پوارو را که خود خلق کرده بود, تحمل کند، آرتور کانن دویل نیز همینطور بود. شخصیت بسیار موفقی خلق کرد اما نسبت به او نفرت شدیدی داشت، شاید به این واقعیت که شرلوک هولمز مشهورتر از او بود حسادت می‌کرد. این رابطه متضاد منجر به پایان دادن داستان های هولمز با صحنه سازی مرگ او در سال ۱۸۹۴ شد، سپس به دلیل تقاضای گسترده مردمی که می خواستند به خواندن ماجراهای او ادامه دهند، مجبور به زنده کردن دوباره هولمز شد.

مجموعه داستان پرونده های شرلوک هولمز به ترجمه نوید فرخی

نوید فرخی مجموعه ای مشتمل بر ۱۲ داستان را گردآوری و ترجمه کرده است که در نوع خود شایان توجه است. در انتهای هر کدام از داستانها صفحات توضیحاتی را خواهیم دید که کار خواننده را بسیار راحت و حل معماها را لذت بخش میکند.

ترجمه داستانها سلیس و روان است و بخش هایی از کتاب نیز مصور است که باعث تصویر سازی بهتر برای خواننده می شود. این کتاب شامل داستانهایی با عناوین : الماس مازارن- مسئله پل ثور – مردی که چهار و دست و پا راه می رفت- خون آشام ساسکس – سه گاردیب – ماجرای موکل سرشناس – ماجرای سه سنتوری – سرباز رنگ پریده – ماجرای یال شیر – رنگ فروش بازنشسته – مستاجر برقع پوش – ماجرای مکان باستانی شاسکومب است. این کتاب را نشر گویا در سیصد نسخه منتشر کرد که به سرعت به چاپ دوم رسید.