پیام تسلیت پوران درخشنده در پی درگذشت بیتوجان

نمانامه: پوران درخشنده کارگردان مشهور ایرانی در پی درگذشت «بیت الله گونری» معروف به «بیتوجان» گفت:

از درگذشت بیتوجان، خواننده شهیر کُرد بسیار متاثر شدم و افسوس خوردم به عنوان یک کُرد شناخت کمی در مورد این هنرمند ارزنده داشتم. کمتر صدایی شنیده ام که این چنین غم و درد را با آواز معنی کرده باشد. آهنگ «ئاگر که‌تیه دلی من» که مشهورترین آهنگ او بود را بسیاری از خوانندگان ترکیه و کردستان بازخوانی کرده اند، اما هیچ یک نتوانسته اند مثل او روح و روان آدم را درگیر کند. به خانواده او و همه کردهای سراسر جهان تسلیت عرض می کنم. چه حیف که ما یکی از ستارگان بزرگ خود را از دست دادیم.

همچنین نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در پیامی درگذشت هنرمند کرد بیتوجان را تسلیت گفت و نوشت:
مرحوم بیتوجان هنرمندی میهن دوست، با استعداد و متخصص بود که به آواز و موسیقی کردی بسیار خدمت کرد و به خانواده ایشان تسلیت عرض می کنم و با ایشان همدردی می کنم و خداوند روح ایشان را در بهشت قرین رحمت کند.

بیتوجان خواننده سرشناس کُرد سه شنبه ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۲ در سن ۶۸ سالگی در سوئد درگذشت. بیتوجان خواننده آهنگ Ager Katiya Dle Man در سال ۱۹۵۵ در منطقه فارقین به دنیا آمد. در سال ۱۹۹۰ اولین آلبوم خود را با نام یا مرگ یا دیاربکر منتشر کرد و در سال ۱۹۹۱ به سوئد مهاجرت کرد. بیت الله گونرى، معروف به بیتوجان، در سال ۱۹۸۰ در ترکیه دستگیر و به شش سال و شش ماه زندان محکوم شد. پس از آزادی از زندان، اولین آلبوم خود را مخفیانه ضبط و منتشر کرد زیرا آواز کردی در ترکیه ممنوع بود. بیتوجان در مجموع چهار آلبوم منتشر کرده است.