چرا اعتماد به نفس در مصاحبه مهم است؟

به قلم: لیلی بحیرائی

نمانامه: ایجاد ارتباطی مثبت و خوشایند با شخص مصاحبه گر از تحت تاثیر قرار دادن او اهمیت بیشتری دارد. در واقع همان اندازه که نشان دادن مهارت فنی حائز اهمیت است، باید خود را در برقراری ارتباط نیز بسیار قوی نشان دهید. بسیاری از صاحب نظران معتقد هستند به جای اینکه خود را در مرکز توجه و به رخ کشیدن کارایی قرار دهیم، بهتر است روی ایجاد ارتباط با افراد و به ویژه شخص مصاحبه کننده تمرکز کنیم.

نشان دادن اعتماد به نفس در طول مصاحبه شغلی می‌تواند به اندازه نشان دادن صلاحیت‌های منحصر به فرد شما مهم باشد. اعتماد به نفس یکی از عناصر یک مصاحبه موفق است. عوامل زیادی می‌توانند به فرد کمک کنند که در طول مصاحبه تاثیر خوبی بر دیگران داشته باشد. از جمله:

  • وقت‌شناسی
  • مودب بودن
  • آماده کردن پاسخ‌های مختصر

با این وجود نکات زیادی در حین مصاحبه وجود دارد که می توان از آن بهره برد. در این مطلب ما چند نکته حائز اهمیت را گردآوری کرده ایم که می توانید در ادامه بخوانید.

از تکنیک تنفس استفاده کنید

هرچه قدر که راحت تر با موضوعی برخورد کرده و در روابط خود آسوده تر و با آرامش بیشتری به نظر برسید، اعتماد به نفس بیشتری هم خواهید داشت و از خود نشان خواهید داد. برای این کار می توانید از پیش تمریناتی را پشت سر گذاشته و چنین خلق و خویی را در زندگی روزمره خود نیز تمرین کنید. همان طور که مربی ذهن پروری جورج ثابتن در این باره می گوید تنها با کمی تمرکز روی فرایند تنفس از اضطرابتان کاسته خواهد شد.

 ژست قدرت بگیرید

پیش از ورود به اتاق مصاحبه برای کاهش اضطراب ژست قدرت گرفته و خموده و کسل نباشید. همچنین به خاطر کوتاه بودن زمان مصاحبه کاری برخی سعی دارند از آن برای انتقال حجم انبوهی اطلاعات استفاده کنند که ایده چندان خوبی نیست. اگر در حین مصاحبه سکوت برقرار شد، سعی نکنید با هر حرفی آن را بشکنید.

پاسخ های خود را از پیش آماده کرده و آن ها را تمرین کنید

احتمالا شما می توانید حدس بزنید که چه سوالاتی در جلسه استخدامی از شما پرسیده خواهد شد. می توانید پاسخ های خود را از پیش آماده کرده و آن ها را با یکی از دوستان یا اعضای خانواده مرور کرده و تمرین کنید. این تکنیک در کاهش فشار به شما کمک خواهد کرد و همین طور موجب می شود در مصاحبه اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید. برای پر رنگ‌ کردن مهارت ها، دانش و تجربه خود به مثال ها و شرایط مختلف استناد کرده و توضیح دهید چگونه آن ها را به دست آورده اید.

 ارتباط چشمی را فراموش نکنید

ارتباط چشمی یک تکنیک معجزه گر است که کمک می کند تا تمام توجه و اعتماد طرف مقابل را به دست بیاورید. چنین کاری شما را یک فرد با اعتماد به نفس نشان خواهد داد. یکی از مواردی که ممکن است در مصاحبه های استخدامی برای شما مشکل ساز شود، عدم تماس چشمی و نگاه به اطراف در زمان مصاحبه است. با حفظ ارتباط خود با مصاحبه کننده، اعتماد به نفس بالای خود را نشان دهید.

موفقیت را از پیش ترسیم کیند

اگر می خواهید به راستی به موفقیت دست یابید، حتما از قبل آن را تصور کرده و خود را در لباس موفقیت ببینید. می توانید پیش از مصاحبه و برای حفظ آرامش، موفقیت در آن را تجسم کنید. تصور کردن نحوه ورود به اتاق، دست دادن با مصاحبه کننده و پاسخگویی به سوالات پیش از مصاحبه، اعتماد به نفس شما را افزایش خواهد داد.

لباس مناسب بپوشید

انتخاب لباس مناسب برای مصاحبه می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند. در مورد عرف پوشش شرکت تحقیق کنید تا ببینید برای مصاحبه چگونه باید لباس بپوشید. همچنین می‌توانید وب‌سایت شرکت را برای جستجوی عکس‌های کارمندان بررسی کنید. به عنوان مثال، باید توجه داشته باشید که عرف پوشش رسمی است یا بیشتر غیر رسمی است. با این حال، زمانی که شک دارید، عاقلانه است که برای مصاحبه رسمی‌تر لباس بپوشید و در عین حال پوششی را انتخاب کنید که مناسب‌تر باشند.

هوشیار باشید

برخی از اشکال وضعیت بدن می تواند نشان دهد که در طول مصاحبه هوشیار، متعهد و با اعتماد به نفس هستید. اگر می‌توانید، با نشستن با بازوهای باز شروع کنید تا نگرش باز و دوستانه‎ ای را منتقل کند. اگر در طول مصاحبه قادر به حفظ حالت صاف خود نیستید، ممکن است احساس راحتی کنید که در حین یا از قبل به مصاحبه کننده خود اطلاع دهید که چگونه ترجیح می‌دهید خود را معرفی کنید تا آنها بتوانند شرایط را ایجاد کنند.

متفکرانه پاسخ دهید

افرادی که با اعتماد به نفس به نظر می رسند معمولاً هنگام پاسخ دادن به سؤالات وقت می گذارند. سعی کنید در صورت امکان به آهستگی صحبت کنید و هر بار به هر سوال مصاحبه پاسخ دهید. اگر احساس می‌کنید که برای جمع‌آوری افکارتان به یک لحظه نیاز دارید، به راحتی بگویید: «این سؤال خوبی است. بگذارید یک لحظه در مورد آن فکر کنم.» همچنین، از درخواست توضیح از مصاحبه‌کننده نترسید.

حرکات بدن خود را ارزیابی کنید

برخی حرکات بدن، مانند بی قراری، می‌تواند نشانه‌ای از عصبی بودن یا مربوط به ناتوانی باشد. اگر می‌توانید چنین حرکات بدن را کنترل کنید، قبل از مصاحبه خود تمرین کنید. به عنوان مثال، اگر تمایل دارید به انگشتان خود ضربه بزنید یا موهای خود را بچرخانید، تمرین کنید که دستان خود را روی میز نگه دارید. اگر اغلب هنگام عصبی پاهای خود را تکان می‌دهید، می‌توانید دستان خود را روی پای خود نگه دارید و کمی فشار وارد کنید تا به خود یادآوری کنید که لرزش را متوقف کنید.

مثبت فکر کنید

در نهایت سعی کنید با مصاحبه خود مثبت برخورد کنید. خود را در نقشی که برای آن درخواست می‌کنید و راه‌هایی که ممکن است برای شرکت و موقعیت ارزش‌آوری کنید، تصور کنید. بخش‌هایی از مصاحبه را که ممکن است قبلاً نسبت به آنها دلسرد شده‌اید، تمرین کنید.

با انجام این کار، خود را برای یک نتیجه مثبت‌تر آماده خواهید کرد. مثبت اندیشی و آماده بودن به شما کمک می کند تا به عنوان یک کاندیدای مشتاق و ارزشمند برای این نقش آشنا شوید. ارتباط غیرکلامی یکی از ابزارهای است که می‌تواند به شما کمک کند در مصاحبه‌ها و زندگی حرفه‌ای خود تأثیر خوبی داشته باشید.