چرا «سرزمین مادری» مخاطب نداشت؟

نمانامه: بعد از یک دهه بالاخره سریال «سرزمین مادری» کمال تبریزی ابتدا در تلوبیون پخش شد و این مجموعه از آخر هفته گذشته روی آنتن شبکه سه سیما رفت، سریالی که از جمله مجموعه‌های پرحاشیه سازمان در دو دهه اخیر بود و بسیاری منتظر بودند تا حواشی به پایان برسد و این سریال روی آنتن بیاید.

البته هنوز پلتفرم تلوبیون اعلام نکرده که مخاطبان این سریال چقدر است، با این حال کمال تبریزی با اشاره به پخش سریال در تلوبیون عنوان کرده بود: پخش سریال‌ها از پلتفرم‌های آنلاین تبدیل به یک امر متداول شده و مخاطبان به دیدن سریال‌ها از این طریق تقریبا عادت کردند، اما دو آسیب مهم و اساسی در این روش وجود دارد:

اول این‌که ما در ثبت کپی‌رایت جهانی دچار مشکل جدی هستیم و به محض پخش آنلاین هر برنامه‌ای بلافاصله شاهد پخش مجدد آن در شبکه‌های ماهواره‌ای هستیم و دوم این‌که تعداد مخاطبان در پلتفرم‌های آنلاین بسیار محدود و غیرقابل مقایسه با پخش سراسری تلویزیون در نقاط مختلف کشور است.
«سرزمین مادری» حالا روی آنتن تلویزیون رفته، اما به نظر می‌رسد کم مخاطبی تلویزیون دامن این سریال پربازیگر و پرهزینه را هم گرفته است.

یکی از نکات جالب توجه درباره این سریال، فهرست بازیگران پر تعداد آن است؛ هنرمندانی که اغلب در بازه زمانی ۱۰ ساله بین تولید و پخش، زمانی در جایگاه متفاوتی به لحاظ حرفه‌ای بوده‌اند و حالا در فضای دیگری هستند. با این حال باید دید این مجموعه آیا می‌تواند مخاطب را به پای تلویزیون بکشاند و خودش هم به گونه‌ای دیده شود.

«سرزمین مادری» با نام قبلی «سرزمین کهن» که در حدود ۶۰ قسمت و سه فصل آماده پخش شده و چند مقطع متفاوت زمانی را به تصویر می‌کشد، یکی از پرستاره‌ترین سریال‌های سال‌های اخیر تلویزیون به شمار می‌رود. سریالی که در زمان خودش برای ساخت بودجه قابل توجهی را هزینه کرده است.