کتاب ارزشمند شجره ممنوعه اثر زهرا قاسمی

به قلم: سیده حلیمه موسوی

نمانامه: کتاب «شجره ممنوعه» حاصل تلاش و چشم اندازی از نوع نگاه خود به خلقت و هستی می‌باشد که پیرامون انسان و تاثیراتی که بر افعال جهان پدید آورده از حوادث پیشین و کنونی به قلم تحریردرآمده است. دسته‌ای که خواهان پاشیدن بذر امید، سرزندگی خیرخواهی و زیستن با روح ، تن و جسم سالم در محیطی طبیعی و بزرگ که زمینه حیات انسان تا رسیدن به «انسان کامل» را دربردارد و اقوامی که دست در دست شیاطین سمبل رذالت و پستی از گذشته تا کنون بودند. حتی خلقت آدم و حوا هبوط بر زمین و چگونگی پیدایش خط حیات در طبیعت جهان رمز و رازهای نهفته و آشکار سخن به میان آورده است. افعالی چون قیام حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و عاشورا که سرخترین حادثه تا ظهور منتقم آل‌محمد (صل الله علیه و آله) که سبزترین آن است.
دسیسه‌ها و مکرهای پشت پرده یهود و شیاطین ستم‌روا که در طول تاریخ امان از انسانها بریده‌اند و در پرورش روحیه تخریب و تزویر همچنان سالهای متمادی کار می‌کنند و تا آنجا مباحث این اثر پیش می‌ رود که راه سعادت و شقاوت را در این بیان می‌کند. از جزئیات حقایقی پرده برمی‌دارد که روی زندگی انسان از بدو تولد و حتی قبل از آن اثر گذاشته و متاسفانه نیازمند تدبیر و چاره‌اندیشی است. از تغذیه‌های ناپاک و پاک ،شناسایی طبع و مزاج‌ها، به مخاطره انداختن سلامت روح و روان و جسم انسان با تعمدهای سودجویانه برای بازداشتنش به رسیدن قله های کمال و اندیشه و حتی ثمره خوردن از ممنوعیاتی که ضررهای بی‌شمار دربردارد و البته با هدفهای فراوان از جمله گشودن راه کسب و تجارت و رونق عده‌ای حتی به قیمت قربانی‌های فراوان از جمله شاکله‌های کتاب است.
اما دامنه سخن فراتر رفته و مخاطب را به اندیشیدن پیرامون محیط و حقایقی که در آیات قرآن کریم هم به آن اشاره گردیده وا می‌دارد.
در فصل ابتدایی کتاب که به طبع و مزاجها پرداخته تا شروعی برای فصلهای بعدی باشد و خواننده را با دنیاو مافیها و قوانین طبیعت مورد بحث می‌گذارد.
در این اثر ارزشمند خصوصا که فصل هفتم جریانات وارد بر زندگی بشر را که تبیین خلق و خوی آدمی و تاثیرات آن تا نقطه‌های حساسی از شجره ممنوعه در تقابل شجره طیبه و برکندن شجره خبیثه را با یادآوری آیات شریفه از قرآن‌کریم فرا می‌گیرد. و آنچه بر جذابیت خواندن کتاب می‌افزاید موضوعاتی از روابط‌اجتماعی انسان می‌باشد و ریشه‌یابی آسیبها از خبائثی مانند ترویج فساد و پیدایش مرض‌های ناعلاج روحی و جسمی توسط امکانات فعلی مانند نفوذ افکار شیطانی از طریق فضای مجازی، ایجاد اختلال در تغذیه سالم و روان، انتشار فرهنگ ناسالم که همگی از سوی معاندنان و دشمنان است که بر جزئیات رفتار،منش و زیستن مسلمانان جهان باعث بروز عامل کنش و واکنش‌هایی می‌شود و متاسفانه پیامدهای سوء آن مشهود است برای آگاهی ،هشدار و چاره‌اندیشی بیان شده است.
در واقع نویسنده می‌خواهد به مقصد جامع‌تری از زوایای جهان و رخدادهای آن هم برسد تا در نتیجه هدایت فکری را به جانب خیراندیشی و عاقبت‌اندیشی برساند.
بروز پدیده‌های ناخوشایندی که در برهه‌های مختلف بوجود آمدند مانند اسلام‌هراسی هولوکاستها، القاعده، تقویت مذاهب منحرف،تقویت روحیه تبرج و خودنمایی، کاهش اعتماد بنفس انسانها تا رسیدن توسط بروز عمل‌های جراحی زیبایی، پیکرتراشی و غیره و در نتیجه از بین بردن رضایت انسان از خدا که ریشه در ناسپاسی دارد و تماما خط مشی های نفوذی و شیطانی است که باطبع و مزاج و تاثیرات سموم و عدم نفوذی ها راهکار را نشان می‌دهد و معرفی می‌کند.
کتابی که اگر در رده سلامت روح و روان است و باید بگویم زوایای مختلف اجتماع، فرهنگ روانشناسی اعتقادی و حتی فلسفه را در محوریت موضوعات جای می‌دهد و برجسته‌تر اینکه از مفاهیم قرآنی آیات و روایات اسلامی بهره جسته است.
برای همین صراحتا گفته می‌شود نگاه جهان‌بینی به حقایق بشر، محیط و سلامت عوامل موثر در سرگردانی بشر در تامین سلامت جسم و روح و برچیدن دام‌های شیطانی در این راستا در تمامی مباحث دیده میشود و اگر چه نویسنده خود را خالی از ادعا و منیت می‌داند نگاهش به پدیده خلقت و دایره ممنوعیاتی که هر کدام دردسرهای فراوان برایش ایجاد می‌کند ممکن نیست همیشه مسایل دور و حاشیه ای باشد بلکه به شیوه های عادت و باور و عجین شدن با زندگی هستند و خطرات فراوانی برای انسان ناآگاه خواهند داشت . دقیقا عکس این موضوع هم وجود دارد دانستن اصول حیات و زیستن، استفاده از منابع طبیعی سالم آشامیدنی و خوراکی ها و سپاس از رحمت بی انتهای الهی که هر پدیده و خلقتش معجزه برتر می تواند باشد و برای انسان و در خدمت او آفریده شده است تا باعث رسیدن به قرب حقیقی گردد. نکته قابل ذکر اینکه سلامت عقل و اندیشه به سلامت تن و جسم ارتباط دارد و لازمه ارتقا فکری رعایت همین اصل است.
با اینکه طب نوین در دو قرن اخیر بوجود آمده است و در درمان‌ها بسیار موثر و نجات بخش بوده اما طب سنتی از هزاران سال قبل قدمت داشته و ریشه و درمان علم و طب کنونی برگرفته و برپایه همین طب سنتی و قدیم می باشد یا می‌توان اینگونه گفت: ریشه طب جدید در علم سنتی و قدیم است که البته منافاتی ندارد که هر دو کنار هم به تعدیل و ترویج سلامت انسان کمک کنند اگر چه گام‌های شیطانی شرق و غرب در مبارزه با این اصول آرام نبوده و در تلاشند اما این نوع جنگهای شوم علیه مهدویت ، نسل کشی ها تا پدیدار گشتن انواع فتنه های طبابت آلوده و سمی که از این گذرگاه‌ها هم چشم نبسته‌اند این کتاب هوشمند و مفید یاری گر جسم و روح انسان در مسیر آرامش و سلامت می باشد.