یادداشت «پائولا ارکوله» بر کتاب آبی پارسی

نمانامه: پائولا ارکوله شاعر و هایکو نویس متولد ۱۹۵۰ در شهر رم ایتالیاست. او به جز اشعاری که در سبک شعر آزاد دارد، هایکوهای بسیار زیبایی سروده است. ارکوله درباره آثارش می گوید: « تا کنون بیش از صد و بیست هایکو سروده ام که ممکن است اشعاری بین هایکو، تانکا، هایسان و … دسته بندی شوند».

پائولا ارکوله در مورد مجموعه شعر تازه سجاد قنواتی« آبی پارسی » که توسط غزل قربانپور به ایتالیایی ترجمه شده وتوسط نشر آلتی در ایتالیا به چاپ رسیده است، در یادداشتی می‌نویسد:

«آبی پارسی، عنوانی است که ما را بلافاصله به دنیایی دور، کهن، جذاب همراه با تمدنی زبانزد می برد. اشعاری که من از خواندن آنها لذت بسیاری برده ام، همان شگفتی ای را که با دیدن عنوان کتاب و در اولین لحظه برخورد در ذهن ابجاد کرده است، تکرار می کند. مدتی پیش در مصاحبه ای گفتم، من عاشق خواندن اشعار شاعران کشورهای دیگر هستم چرا که عبارات مختلفی را در موضوعات متفاوت به من می آموزد، این آموزش در همه موضوعات است اما مهمترین آنها عشق است، اشعار کتاب آبی پارسی مهر تاییدی بر این گفته من است. شاعر کتاب مرد جوانی است که شاعرانه شیرینش را در ابیاتش نمایان می کند و قدرت وجود خود را پرشور و قوی نشان می دهد. سجاد مثل تمام شاعران جهان در تمام اعصار و دورانها شعرهای خود را در وصف مراحل عاشقی می نویسد، اگرچه پیامد عشق را می شناسد و از آن نمی هراسد؛ ترس از رها شدن به دست معشوق. با خوانش آرام و با طمانینه اشعار، تایید دیگری بر گفته ها و درونیاتم یافتم: هنگامی که شاعر می نویسد، دیگر به کشور زادگاهش تعلق ندارد. او متعلق به جهان است اگر چه خود را آنچنان که در کشورش متداول و ملموس است بیان کند، شاعر متعلق به زمان حال نیست، بلکه به دانه ای بنیادی برای ساختن آینده تبدیل شده است.
شعرها عنوان کلاسیک همچون سایر مجموعه های شعر در بازار ندارند که از این موضوع تحسین مرا به شدت بر انگیخت. من به شماره گذاری شبهایی متوسل می شوم که شاعر احتمالا شعرها را در آن شب ها سروده است. از جهتی شاعر ملی معروف ما آلدا مرینی می نویسد؛ شاعران در شب می نویسند. و آیا شبهای عربی هزار و یک شب و روایات آنها همان شعر نیست؟ کار خوب این شاعر جوان در کتاب آبی پارسی  باعث می شود که شما مشتاقانه منتظر شعرهای بیشتری از او باشید. همچنین می بایست مترجم این اثر را مورد تشویق و تشکر ویژه قرار داد چرا که کاری بس دشوار را عالی به سرانجام رساند»

ایمپائولا ارکوله