محمد حسین لطیفی: خوب مدیریت کنید و خوب خلق کنید

نمانامه: محمدحسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون عصر روز سه‌شنبه ۳۰ آبان ماه با حضور در کارگاه انتقال تجربه در دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی، در محل موزه سینما، به گفت‌وگو با هنرجویان و علاقه‌مندان به سینما پرداخت .

این کارگردان در ابتدای صحبت‌های خود در این کارگاه خطاب به هنرجویان گفت: سعی کنید ابتدا خوب بشنوید و بعد عمل کنید. حداقل کار یک کارگردان استمرار در ساخت فیلم است. حتی با موبایل خود هر روز می‌توانید یک فیلم بسازید. شما می‌توانید با نرم‌افزارهای ساده آن را تدوین کنید.

این کارگردان پیشکسوت گفت: فیلمساز باید بتواند یک فیلم را بخوبی خلق کند. کارگردان در روایت یک قصه خاص، جای خالق می‌نشیند و از هستی هم کمک می‌گیرد.هنگام ساختن باید همه آنچه که در کلاس یاد گرفته‌اید فراموش کنید و آگاهانه به میدان بیایید . در کارگردانی مهمترین نکته این است که حواسمان به موضوع نهایی باشد. باید از بالا کل قصه را به خوبی ببینید. نباید فقط هم به خلق اثر فک کنیم بلکه باید حواسمان به روایت قصه، ایجاد درام مستحکم، ایجاد حس و … باشد.

وی در ادامه گفت: در فیلم نامه جابه‌جایی یک ویرگول ممکن است معنای جمله را تغییر دهد. من وقتی «دودکش» را می‌ساختم، فقط ماهیت کلی دیالوگ‌ها مهم بود اما در «صاحبدلان» بازیگران اجازه تغییر یک کلمه را هم نداشتند. بازیگران هم کلافه شده بودند اما در خروجی متوجه حساسیت شدند.یک بازیگر باید با اخلاق یک کارگردان آشنا باشد و سرصحنه براساس نیازهای آن کارگردان پیش برود.

این کارگردان باسابقه درباره ارتباط بین کارگردان و بازیگران گفت: وقتی کارگردانی سر صحنه می‌آید با بازیگرانی با خلق و خوهای مختلف مواجه می‌شود. حتی وقتی بازیگر با یک کارگردان خودرای مواجه می شود باید به او گوش کند وگرنه کارگردان مجبور میشود آن بازیگر را کنار بگذارد .حتی اگر حرفی دارد باید قبل از فیلمبرداری بگوید. یادم است اتفاقی سر صحنه افتاد که به بازیگر گفتم بیا سر صحنه می‌گفت نه، اگر پول ندهند نمی‌آیم! فردای آن روز جلوی خانه‌اش رفتم. تا غروب هم صبر کردم که سر فیلمبرداری بیاید، اما نیامد. پیش نیاز اصلی یک کارگردان مدیریت است. کارگردان باید بتواند یک تیم را درست و به خوبی مدیریت کند اگر از عوامل حرفه ای کمک بگیرید کار حرفه ای تر پیش می رود.

او در ادامه به نحوه ی بیان قصه اشاره کرد و اضافه کرد: تمرین کنید که قصه را به طور کامل برای یک نفر دیگر تعریف کنید. ابتدا باید تعلیق را در کلام ایجاد کنید. گاهی از برخی بچه‌های فیلمساز می‌پرسم فیلمت درباره چه چیزی است؟ در جواب می‌گویند چون کمی پیچیده است و نمی‌توانم توضیح بدهم !!
چنین افرادی نمی‌توانند فیلم خوب بسازند. گاهی حتی سکانس خوبی هم می‌گیرند اما در زمان تدوین می‌بینند که ترکیب سکانسها با هم جور در نمی آید.

کارگردان فیلم غریب گفت: وقتی «خوابگاه دختران» را ساختم ایرج طهماسب به من گفت همه فکر می‌کنند ما یک فیلم ساده ساختیم، اما ما برای هر سکانس خیلی زحمت کشیدیم. ما مرزی بین طنز و ترس داشتیم که بسیار برای یک کارگردان خطرناک بود. فشاری که یک کارگردان تجربه می‌کند تا به بهترین راه دست یابد بسیار زیاد است. من این فیلم را ساختم تا خانواده‌ها را بترسانم، چون یک بچه ۱۸ ساله را که تا به حال از خانواده دور نشده به یک باره به یک شهر دیگر می‌فرستند ، خانواده ها باید بترسند.

محمدحسین لطیفی در پایان اظهار داشت: گاهی وقتها بازیگری از کارگردانی سخت‌تر است. یادم است یک بار کار می‌کردیم و مهدی فخیم‌زاده بازیگر فیلم من بود به او گفتم اگر بین بازی و کارگردانی را یکی انتخاب کنی کدام را انتخاب می‌کنی گفت قطعاً بازیگری را انتخاب میکردم .

دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی به دبیری مهدی شفیعی از ۳۰ آبان تا ۳ آذر ۱۴۰۲ در موزه سینما برگزار می‌شود.

 

گزارش: رسول درنگ