وزیر خارجه عراق:

اگر سیاستمدار نبودم، فیلمنامه‌نویس می شدم!

نمانامه: دکتر «فوئاد حسین» وزیر امور خارجه عراق فدرال، در مورد برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک»، یکی از بهترین جشنواره‌های عراق و خاورمیانه است؛ یک رویداد مهم فرهنگی و هنری است و از آن حمایت می‌کنیم.
دکتر «فوئاد حسین» وزیر امور خارجه عراق فدرال، از کاخ دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» Duhok در سالن «کنگره» دانشگاه دهوک، بازدید کرد و مورد استقبال رسمی «امیرعلی محمدطاهر» رئیس جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک»، «بنگین علی» بازیگر سینما و دیگر مسئولان این رویداد سینمایی قرار گرفت و در ادامه به تماشای فیلم مستند بلند «مخفی کردن صدام» Hiding Saddam Hussein به کارگردانی «هه‌لکوت مصطفی» از نروژ و اقلیم کردستان نشست.

جشنواره فیلم «دهوک»، یک رویداد مهم فرهنگی و هنری است

وزیر امور خارجه عراق فدرال، در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» گفت: البته خیلی خوشحالم که در اینجا حضور دارم، باید از همه کسانی که این جشنواره مهم و تأثیرگذار را تأسیس کرده‌اند؛ تشکر و قدردانی کنم. جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک»، یک رویداد مهم فرهنگی و هنری است. از همه سینماگرانی که از کشورهای مختلف در اینجا حضور دارند حمایت می‌کنیم و به آنها خیرمقدم می‌گوییم. حضور این همه میهمان ارزشمند، دستاورد بسیار مهمی برای دهوک، اقلیم کردستان و به طور ویژه، برای کشور عراق است.

نقش بسیار مهم فرهنگ و هنر در روابط بین‌الملل

دکتر «فوئاد حسین» در ادامه سخنانش اظهار داشت: به عنوان وزیر امور خارجه عراق، معتقدم که فرهنگ؛ باید نقش بسیار مهمی در روابط بین‌الملل ایفا کند. به همین دلیل است که فرهنگ و هنر، خود؛ سرزمین سیاست بین‌الملل است و این یک قدرت نرم محسوب می‌شود و نقش آن کمتر از نقش سیاست نیست.

از جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» حمایت می‌کنیم

وی همچنین گفت: بنابراین ما در اینجا حضور داریم و با هماهنگی با وزارت فرهنگ و هنر عراق، حمایت خود را از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» اعلام می‌کنیم که در شهر دهوک، در اقلیم کردستان و در سطح بین‌الملل برگزار می‌شود و این کار ارزشمند، خدمت به صنعت سینما و اقتصاد شهر دهوک نیز هست.

جشنواره فیلم «دهوک» یکی از بهترین جشنواره‌های عراق و خاورمیانه است
وزیر امور خارجه عراق همچنین در گفت‌وگو با بولتن روزانه جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» گفت: دوست دارم هر زمانی وقت داشته باشم؛ آثار سینمایی را ببینم. خیلی تمایل داشتم که در جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» حضور داشته باشم و در آن شرکت کنم، زیرا این رویداد مهم و معتبر هنری، یکی از بهترین جشنواره‌های عراق و خاورمیانه است.

دوست داشتید در یک فیلم به عنوان بازیگر به ایفای نقش بپردازید؟

دکتر «فوئاد حسین» در پایان این گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که اگر سیاستمدار نبودید دوست داشتید در یک فیلم به عنوان بازیگر به ایفای نقش بپردازید؟ گفت: اگر سیاستمدار نمی‌شدم دوست داشتم که فیلمنامه‌نویس با‌شم.

حضور میهمانانی از ۳۴ کشور جهان

دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» Duhok با یاد «یولماز گونای» Yılmaz Güney کارگردان سرشناس کُرد برنده جایزه نخل طلای جشنواره بین‌‌المللی فیلم «کن» فرانسه (۱۹۸۲) به ریاست «امیرعلی محمدطاهر» مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» و با مدیر هنری «شوکت امین کورکی» کارگردان سرشناس کُرد، با شعار «زبان کُردی» و با نمایش ۱۱۶ اثر از کارگردانان ۳۴ کشور جهان، در قالب فیلم‌های بلند سینمایی، کوتاه و مستند در بخش‌های رقابتی و غیررقابتی و با حمایت حکومت اقلیم کردستان، از روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذر ماه جاری (۹ تا ۱۶ دسامبر ۲۰۲۳) در سالن «کنگره» دانشگاه دهوک و مجموعه سینمایی «دهوک مول» در شهر دهوک در اقلیم کردستان عراق برگزار می‌شود.

گزارش: منصور جهانی / دهوک