اما استون در مسیر دومین اسکار:

تمجید منتقدان جشنواره ونیز از فیلم «بیچارگان»

نمانامه: فیلم «بیچارگان / Poor Things» ساخته یورگوس لانتیموس و با بازی اما استون، ویلم دفو، مارک رافلو و رامی یوسف روز گذشته در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و نظر بسیار مثبت منتقدان را جلب کرد.

این فیلم در حال حاضر در سایت روتن تومیتوز امتیاز ۱۰۰% را از منتقدان گرفته و در متاکریتیک هم امتیاز ۹۴% و برچسب تحسین جهانی را دریافت کرده است.فیلم روایتی شبیه به فرانکشتاین دارد: «یک دانشمند عجیب (ویلم دفو) در لندن دوران ویکتوریا، جسد یک زن که خودکشی کرده (اما استون) را به زندگی برمی‌گرداند. اما حضور این زن که در میان سادگی و جنون است، اتفاقات بسیاری را رقم می‌زند.»

پیتر بردشاو در نقد خود درباره این فیلم نوشت: «بازیگر زن اصلی این فیلم اما استون کسی است که کارنامه خود را وارد سطح جدیدی کرده، سطحی بسیار فراتر از سطح بعدی کارنامه‌اش. او بازی حیرت انگیز و بامزه‌ای در نقش یک انسان اولیه دارد.» او ادامه می‌دهد:«همه چیز در این فیلم: هر تصویر، هر فریم، هر جوک و هر بازی، از هیجان نفس مخاطب را می‌گیرد.»

بسیاری از متنقدین از جمله دیوید رانی، منتقد هالیوود ریپورتر از فیلمبرداری و طراحی صحنه فیلم تعریف کرده‌اند: «فیلم به چند فصل با دکورهای زیبا و خلاقانه سوررئتال تقسیم شده که نه تنها یک دنیای خیالی، که چندین دنیا در درونش می‌سازد که با شخصیت‌هایی با بازی‌های درجه یک پر شده‌اند.»

رایان لاتینزو منتقد ایندی وایر هم در نقد ستایش آمیز خود نوشت:

« بیچارگان بهترین فیلم کارنامه لانتیموس است و درجا به یک اثر کلاسیک بدل می‌شود. فیلمی به اندازه بامزه، و کنایه‌آمیز و دیوانه وار، غیرقابل پیش بینی و بدون ادا و اطوار که پرشده از نکات بسیار که تحلیل کردنش در یک نقد، حق مطلب را برای فیلمی با این میزان جاه طلبی ادا نمی‌کند.»

حال باید دید که در فصل جایزه «بیچارگان» چه وضعیتی خواهد داشت، بسیاری از منتقدان به این نکته اشاره کرده‌اند که اما استون و طراحی صحنه و لباس و فیلمبرداری فیلم قطعا یکی از اصلی‌ترین بخت‌های جایزه امسال خواهد بود. اما باید دید فیلم آیا فضای عجیب و غریب و خاص فیلم لانتیموس به مذاق اعضای آکادمی که معمولا محافظه‌کارتر رفتار می‌کنند، خوش می‌آید یا نه؟