ادعای دستکاری امتیازات وب سایت راتن تومیتوز!

نمانامه: برای علاقه‌مندان جدی سینما یکی از بهترین نشانه‌های علاقه منتقدان به یک فیلم، استفاده از امتیاز وبسایت راتن تومیتوز است. این وبسایت تمام نقدهای منتقدان مشهور رسانه‌های مهم را درباره یک فیلم جمع آوری می‌کند و به آنها امتیاز می‌دهد و آرای مردمی را هم درکنار آن می‌گذارد. با توجه به اینکه آرای سایت imdb می‌تواند توسط طرفداران یک بازیگر یا فیلم خاص دستکاری شود، بسیاری امتیاز راتن تومیتوز را یک امتیاز کلیدی برای درک موفقیت فیلم مخصوصا در میان منتقدان می‌دانند.

اما حالا نشریه ولچر در مطلبی افشاگرانه به این مسئله پرداخته که یک شرکت خاص تبلیغاتی با پرداخت پول توانسته امتیاز راتن تومیتوز آثار سینمایی را دستکاری کند. ولچر در این مطلب به فیلمی با نام «اوفلیا» با بازی دیزی ریدلی در سال ۲۰۱۸ اشاره کرده که امتیاز پایین ۴۵% را گرفته و مهر «فاسد گرفته» اما این شرکت تبلیغاتی به نام «بانکر ۱۵» با پرداخت پول به منتقدان عضو در راتن تومیتوز هشت نقد مثبت از اضافه کرده و همچنین با همکاری با سردبیران راتن تومیتوز نقدهای منفی را یا در سایت وارد نمی کردند یا آن را مثبت جلوه می‌دادند. در نتیجه این تلاشها «اوفیلا» توانست به امتیاز ۶۲% برسد و با عبور از شصت درصد مهر تازه را دریافت کند. ماه بعد از دریافت این مهر، کمپانی IFC حق پخش اوفلیا برای آمریکا را خریداری کرد!

سازندگان فیلم، مسئول این شرکت تبلیغات و سایت راتن تومیتوز این ماجرا را تکذیب کرده‌اند. اما پل شریدر در این مطلب با نگارنده صحبت کرده و گفته:« سیستم راتن تومیتوز کاملا نقص دارد. تماشاگران هم احمق‌تر هستند. مردم معمولی مثل قدیم نقد نمی‌خوانند و برای همین راتن تومیتوز تبدیل به چیزی شده که استودیوها می‌توانند آن را دستکاری کنند»

کوئنتین تارانتینو هم اخیرا در مصاحبه‌ای به انتقاد از نسل جدید نقد پرداخته و گفته:«من دیگر هیچ کس را نمی‌شناسم! مثلا می‌گویند منولا دارگلیس (منقد نیویورک تایمز) منتقد خوبی است. اما وقتی می‌پرسم سه فیلم محبوب و مورد تنفرش چیست در سالهای اخیر چیست. هیچ کس جواب من را نمی‌ دهد، چون انگار اصلا مهم نیست!»

مارتین اسکورسیزی هم قبلا این سایت را مصیبتی برای سینما خوانده بود و گفته بود:«این شیوه جمع آوری نقد فیلمساز را به حد یک تولید کننده محتوا پایین می‌آورد و مخاطب را هم یک مشتری بی ذوق و علاقه که فقط برای مشاهده آمده می‌کند.» پیشتر در آماری اعلام شده بود که یک سوم مخاطبان سینما پیش از تماشای یک فیلم امتیاز راتن تومیتوز آن را چک می‌کنند.